A Gazdasági Versenyhivatal elárulta, milyen büntetés várhat az influenszerekre
Mint ismert: a GVH versenyfelügyeleti eljárást indított hat hazai influenszerrel, számos hirdető céggel, illetve közreműködő reklámügynökséggel szemben.
A Magyar Reklámszövetség adatai szerint 2023-ban a digitális médiatorta, azaz a digitális reklámokra költött összeg, mintegy 190 milliárd forint volt
Mint azt a Mandineren is megírtuk, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárásokat indított hat hazai influenszerrel, számos hirdető céggel, illetve közreműködő reklámügynökséggel szemben – tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt.
Dancsó Péter – „Videómánia”, Forstner Csenge, Fördős Zoltán – „Fördős Zé”, Halmi Bence, Kása Roland – „Rolix”, Strenner Antal – „Whisper Ton”.
Mint ismert: a GVH 2023 novemberében online ellenőrzést tartott a hazai internetes celebek reklámozási gyakorlatának áttekintése érdekében, melynek során 28 magyar véleményvezért vizsgált a különböző közösségi platformokon. A vizsgálat során kiderült:
hogy mindössze az influenszerek 20%-a tartja be minden esetben a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó szabályokat.
Ezt is ajánljuk a témában
Mint ismert: a GVH versenyfelügyeleti eljárást indított hat hazai influenszerrel, számos hirdető céggel, illetve közreműködő reklámügynökséggel szemben.
A hatóság úgy észlelte, hogy az érintett személyek közösségi platformjain egyes reklámozó vállalkozások termékeit, szolgáltatásait, vagy márkáit népszerűsítő tartalmak jelentek meg, amelyekért cserébe a vállalkozások ellenszolgáltatást nyújtottak az ügynökségként eljáró vállalkozásnak és az influenszernek is.
Horváth Bálint, a GVH szóvivője volt az ATV Egyenes Beszéd vendége, aki elárulta: az infuenszerkedés, így az influenszer-marketing is egyre nagyobb teret nyer az életünkben.
„A legfrissebb adatok szerint Magyarországon a lakosság 90%-a használ internetet,
és a Magyar Reklámszövetség adatai szerint a 15 év feletti lakosság 43%-a követ legalább egy influenszert rendszeresen.
Ez mintegy 2,5 millió ember jelent” – fogalmazott Rónai Egonnak a szakember.
Kifejtette: mivel ez nagyon sok fogyasztót jelent, így a Gazdasági Versenyhivatal is fókuszál azokra a piacokra és területekre, amely ennyi fogyasztót érint. „Évek óta felhívjuk a figyelmet arra, hogy problémák vannak ezen a területen” – jegyezte meg, hozzátéve, hogy megpróbálják edukálni ennek a piacnak a szereplőit, ezért egy influenszer-marketing tájékoztatót is kiadtak.
Horváth Bálint elárulta:
a cégek évről évre többet fizetnek ezen a piacon.
„A Magyar Reklámszövetség adatai szerint 2023-ban a digitális médiatorta, azaz a digitális reklámokra költött összeg, mintegy 190 milliárd forint volt, abból az influenszer-marketingre elköltött pénz, 6,2 milliárd vot. És ez csak a legális költés, csak a fehér zóna van benne, a szürke zóna nincs, ami elég nagynak tűnik az elemzéseink szerint” – magyarázta.
A szakember szerint minden fogyasztónak és influenszer követőnek az az érdeke,
hogy egyértelműen értesülhessen arról, hogy az adott véleményvezér az adott posztot valamilyen ellenszolgáltatás érdekében készítette.
„Egyértelműen jelezni kell a fogyasztók számára, hogy itt egy fizetett reklámról van szó” – szögezte le. „Nagyon fontos, hogy itt nem csak pénzbeli ellenszolgáltatástól van szó, hanem arról is, hogy különböző szolgáltatásokat vagy termékeket kap cserébe” – tette hozzá.
Kiemelte:
az influenszereknek ezt abban az esetben is fel kell tüntetniük, ha a saját termékeiket reklámozzák.
Mint fogalmazott: a cél az, hogy minél jogkövetőbbek legyenek a az online térben tevékenykedő véleményvezérek.