Hat influenszer, köztük Dancsó Péter ellen indított eljárást a GVH
A GVH 2023 novemberében online ellenőrzést tartott a hazai influenszerek reklámozási gyakorlatának áttekintése érdekében.
Mint ismert: a GVH versenyfelügyeleti eljárást indított hat hazai influenszerrel, számos hirdető céggel, illetve közreműködő reklámügynökséggel szemben.
Nyitókép: saját montázs / Videómánia és Forbes
Mint azt a Mandineren is megírtuk, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárásokat indított hat hazai influenszerrel, számos hirdető céggel, illetve közreműködő reklámügynökséggel szemben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt – közölte a GVH.
Az érintett influnszerek: Dancsó Péter – „Videómánia”, Forstner Csenge, Fördős Zoltán – „Fördős Zé”, Halmi Bence, Kása Roland – „Rolix”, Strenner Antal – „Whisper Ton”.
A GVH 2023 novemberében online ellenőrzést tartott a hazai internetes celebek reklámozási gyakorlatának áttekintése érdekében, melynek során 28 magyar véleményvezért vizsgált a különböző közösségi platformokon.
A vizsgálat során a GVH feltárta,
hogy mindössze az influenszerek 20%-a tartja be minden esetben a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó szabályokat.
A hatóság úgy észlelte, hogy az érintett személyek közösségi platformjain egyes reklámozó vállalkozások termékeit, szolgáltatásait, vagy márkáit népszerűsítő tartalmak jelentek meg, amelyekért cserébe a vállalkozások ellenszolgáltatást nyújtottak az ügynökségként eljáró vállalkozásnak és az influenszernek is.
Az ellenszolgáltatás ténye azonban sem a vizsgált képek alapján, sem a videók során elhangzó információkból, sem a tartalmakhoz kapcsolt leírásokból nem tűnik ki egyértelműen a fogyasztók számára.
A GVH az influenszerek mellett – valószínűsíthető közreműködői szerepükre tekintettel reklámügynökségeket, illetve több megrendelőt, érintett hirdető vállalkozást is eljárás alá vont.
Ezt is ajánljuk a témában
A GVH 2023 novemberében online ellenőrzést tartott a hazai influenszerek reklámozási gyakorlatának áttekintése érdekében.
Lapunk az ügyben megkereste a Gazdasági Versenyhivatalt. Horváth Bálint kommunikációs vezető lapunk kérésére elmondta: a GVH kiemelten figyeli a közösségi média felületeken megjelenő reklámokat, így a véleményvezérek reklámtevékenységét is.
„A megindított eljárások jelenleg vizsgálati szakaszban vannak, ezt követően kerülnek a GVH Versenytanácsa elé.
Az eljárások zárulhatnak jogsértés megállapításával, ez esetben bírság kiszabása is történhet,
illetve a vállalkozások a GVH-val való együttműködés keretében jóvátételt (anyagi kártérítés a fogyasztóknak), valamint kötelezettséget (pl. megfelelési program, edukációs kampány) vállalhatnak, ezzel pedig akár csökkenthetik a megállapított bírság összegét is” – fogalmazott lapunknak a hivatal munkatársa.
A vállalt kötelezettségeket és a cégek eljárás alatt tanúsított együttműködését mérlegelve, a GVH jogsértés megállapítása nélkül is lezárhatja az eljárást.
A kommunikációs vezető emlékeztet: a Gazdasági Versenyhivatallal fennálló együttműködési lehetőségek feltételei, részletei és az együttműködéseken keresztül kapható engedmények a GHV honlapján elérhetőek.
„Az ellenőrzések mellett a GVH nagy figyelmet fordít arra is, hogy naprakész gyakorlati tanácsokkal segítse a piaci szereplőket jogkövető magatartásuk kialakításában. Többek között az influenszer marketingről szóló tájékoztatójával, amely gyakorlat-központúan, pozitív és negatív példák szemléltetésével mutatja be, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak, például egy kizárólag írásos szöveget tartalmazó, vagy épp egy videósposzt esetében” – magyarázza Horváth Bálint.
Kiemeli: a GVH Podcast csatornáján elérhető beszélgetésben is hasznos tanácsokat kapnak a vállalkozások és véleményvezérek arról, hogyan tudnak jogszerűen reklámozni a közösségi média felületeken. A második részből az is kiderül, hogy milyen változásokat lát a GVH az influenszer marketing területén.
A GVH rendezvények keretében is foglalkozik a véleményvezérek felelősségével. Legutóbb februárban szerveztek „Fogyasztóvédelmi felelősség” címmel egy online workshopot, amely mélyebb betekintést nyújtott a fogyasztóvédelmi felelősség rendszerébe, kiemelt figyelmet fordítva az influenszeri felelősség és a platformfelelősség kérdésköreire.
Tudta?
A nemzeti versenyhatóság az elmúlt időszakban több olyan ügyet is lezárt, amelyekben érintettek voltak influenszer ügynökségek, illetve egyéni vállalkozó véleményvezérek is. Burkolt reklámozás miatt kapott bírságot Berki Renáta , a Brightwhite fogfehérítő forgalmazója, valamint a Bongó nevű, gyerekeknek szóló játék üzemeltetője is. Kiderült továbbá, hogy egy sportfogadás-tanácsadó oldal, valamint egy fogyasztószer-kereskedő is influenszerek közreműködésével tévesztette meg a fogyasztókat.