A Gazdasági Versenyhivatal elárulta, milyen büntetés várhat az influenszerekre

2024. május 24. 16:20

Mint ismert: a GVH versenyfelügyeleti eljárást indított hat hazai influenszerrel, számos hirdető céggel, illetve közreműködő reklámügynökséggel szemben.

2024. május 24. 16:20
null

Nyitókép: saját montázs / Videómánia és Forbes

Mint azt a Mandineren is megírtuk, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárásokat indított hat hazai influenszerrel, számos hirdető céggel, illetve közreműködő reklámügynökséggel szemben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt – közölte a GVH.

Az érintett influnszerek: Dancsó Péter – „Videómánia”, Forstner Csenge, Fördős Zoltán – „Fördős Zé”, Halmi Bence, Kása Roland – „Rolix”, Strenner Antal – „Whisper Ton”.

A GVH 2023 novemberében online ellenőrzést tartott a hazai internetes celebek reklámozási gyakorlatának áttekintése érdekében, melynek során 28 magyar véleményvezért vizsgált a különböző közösségi platformokon.

A vizsgálat során a GVH feltárta, 

hogy mindössze az influenszerek 20%-a tartja be minden esetben a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó szabályokat.

A hatóság úgy észlelte, hogy az érintett személyek közösségi platformjain egyes reklámozó vállalkozások termékeit, szolgáltatásait, vagy márkáit népszerűsítő tartalmak jelentek meg, amelyekért cserébe a vállalkozások ellenszolgáltatást nyújtottak az ügynökségként eljáró vállalkozásnak és az influenszernek is. 

Nem volt egyértelmű az ellenszolgáltatás

Az ellenszolgáltatás ténye azonban sem a vizsgált képek alapján, sem a videók során elhangzó információkból, sem a tartalmakhoz kapcsolt leírásokból nem tűnik ki egyértelműen a fogyasztók számára.

A GVH az influenszerek mellett – valószínűsíthető közreműködői szerepükre tekintettel reklámügynökségeket, illetve több megrendelőt, érintett hirdető vállalkozást is eljárás alá vont.

Ezt is ajánljuk a témában

Lapunk az ügyben megkereste a Gazdasági Versenyhivatalt. Horváth Bálint kommunikációs vezető lapunk kérésére elmondta: a GVH kiemelten figyeli a közösségi média felületeken megjelenő reklámokat, így a véleményvezérek reklámtevékenységét is.

A megindított eljárások jelenleg vizsgálati szakaszban vannak, ezt követően kerülnek a GVH Versenytanácsa elé. 

Az eljárások zárulhatnak jogsértés megállapításával, ez esetben bírság kiszabása is történhet, 

illetve a vállalkozások a GVH-val való együttműködés keretében jóvátételt (anyagi kártérítés a fogyasztóknak), valamint kötelezettséget (pl. megfelelési program, edukációs kampány) vállalhatnak, ezzel pedig akár csökkenthetik a megállapított bírság összegét is” – fogalmazott lapunknak a hivatal munkatársa.

A vállalt kötelezettségeket és a cégek eljárás alatt tanúsított együttműködését mérlegelve, a GVH jogsértés megállapítása nélkül is lezárhatja az eljárást.

A kommunikációs vezető emlékeztet: a Gazdasági Versenyhivatallal fennálló együttműködési lehetőségek feltételei, részletei és az együttműködéseken keresztül kapható engedmények a GHV honlapján elérhetőek.

Gyakorlati tanácsok

Az ellenőrzések mellett a GVH nagy figyelmet fordít arra is, hogy naprakész gyakorlati tanácsokkal segítse a piaci szereplőket jogkövető magatartásuk kialakításában. Többek között az influenszer marketingről szóló tájékoztatójával, amely gyakorlat-központúan, pozitív és negatív példák szemléltetésével mutatja be, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak, például egy kizárólag írásos szöveget tartalmazó, vagy épp egy videósposzt esetében” – magyarázza Horváth Bálint.

Kiemeli: a GVH Podcast csatornáján elérhető beszélgetésben is hasznos tanácsokat kapnak a vállalkozások és véleményvezérek arról, hogyan tudnak jogszerűen reklámozni a közösségi média felületeken. A második részből az is kiderül, hogy milyen változásokat lát a GVH az influenszer marketing területén.

A GVH rendezvények keretében is foglalkozik a véleményvezérek felelősségével. Legutóbb februárban szerveztek „Fogyasztóvédelmi felelősség” címmel egy online workshopot, amely mélyebb betekintést nyújtott a fogyasztóvédelmi felelősség rendszerébe, kiemelt figyelmet fordítva az influenszeri felelősség és a platformfelelősség kérdésköreire.

Tudta?

A nemzeti versenyhatóság az elmúlt időszakban több olyan ügyet is lezárt, amelyekben érintettek voltak influenszer ügynökségek, illetve egyéni vállalkozó véleményvezérek is. Burkolt reklámozás miatt kapott bírságot Berki Renáta , a Brightwhite fogfehérítő forgalmazója, valamint a Bongó nevű, gyerekeknek szóló játék üzemeltetője is. Kiderült továbbá, hogy egy sportfogadás-tanácsadó oldal, valamint egy fogyasztószer-kereskedő is influenszerek közreműködésével tévesztette meg a fogyasztókat.

 

Összesen 111 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
faramuci
2024. május 24. 17:56
Majd Pressman asszony "odaszól" ,és mindjárt tudják a bírák milyen ítéletet illendő hozniuk..!!
mreinstand-2
2024. május 24. 17:53
“HÉTKÖZNAPI FACEBOOKOZÓKNAK TŰNNEK, VALÓJÁBAN A MEGAFON KÉPEZTE KI ŐKET Több mint 30 politikai véleményoldalt azonosítottunk, amelyek hivatalosan nem kötődnek a kormánypárti influenszerképzőhöz, üzemeltetőiket viszont megtaláltuk a Megafon-képzések csoportképein. „Egy tanár, aki ki meri mondani a véleményét” - ezzel a címmel jelent meg tavaly nyáron, a tanár-és diáktüntetések idején egy videó a Pesti TV-n, Jeszenszky Zsolt műsorában. A műsor vendége egy „borsodi tanárember”, Szedlák Imre volt, aki arról beszélt: a saját tanári tapasztalatai nagyon eltérnek attól, amit a tüntetések szervezői közvetítenek az oktatás helyzetéről. Jeszenszky erre meg is jegyezte, hogy „arról egyáltalán szó sincs, hogy a magyar pedagógustársadalom egyként ott áll a PDSZ és a baloldali pártok mögött” A 20 perces műsorban azonban egyszer sem hangzott el, hogy a borsodi tanár Facebook-oldalát a Megafon központ mentori programjában „fejlesztik”.
Patika
2024. május 24. 17:30
A néphülyítő fidesz plakáttartalmakat miért nem vizsgálja? Azért nem birságolja az államhastalmat, mert a beszedett birságösszeg viszzafolyna az államkasszába?
Anyu
2024. május 24. 17:21
Csak az nem tünteti fel a reklám tényét, aki nem akarja, mert az összes partner és még a közvetítői felületek is vagy hatszázszor az ember szájába rágják, hogy el kell mondania, ha támogatják.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!