Zelenszkij meglépte: megszűnik a gáztranzit Ukrajnán keresztül
Magyarország is lépéskényszerben.
A kontraktus szerint csak akkor szűnne meg a szolgáltatás, ha valamelyik fél azt felmondja.
Bár a MÁV december 31-ei közleménye alapján a nyilvánosság tényként kezelte, a BKK és az állami közlekedési cégek szerződésében nincs nyoma annak, hogy március 1-jével megszűnne a felek között az agglomerációs közlekedésről szóló megállapodás – írta a 24.hu, hozzátéve, hogy
ez csak akkor történne meg, ha valamelyik fél 30 napos határidővel felmondja azt. Egyelőre azonban ezt a MÁV és a Volánbusz sem tett meg.
A portál megkeresésére a Budapesti Közlekedési Központ azt írta, hogy a BKK, a Volánbusz Zrt. és a MÁV-HÉV Zrt. 2024. január 17-én módosította a három társaság által 2023. december 29-én megkötött átmeneti megállapodást.
A legfontosabb változás az, hogy
a szerződés a közbeszerzési értékhatár elérését követően is fenntartja a megállapodás hatályát.
A decemberi szerződés ugyanis azt mondta ki, hogy „a közszolgáltatók szolgáltatás-megrendelésére vonatkozó nemzeti közbeszerzési értékhatárának elérését követően a szolgáltató a vonatkozó szolgáltatás nyújtását a továbbiakban minden további jogi aktus nélkül megszünteti.”
A néhány tízmilliós közbeszerzési értékhatár elérését a BKK akkor „rövid időn belül” várta, de a módosított szerződés értelmében ennek már nincsen jelentősége, a szolgáltatás így is fennmaradhat.
A megállapodás lehetővé teszi, hogy
mindaddig változatlan maradjon a szolgáltatás, amíg a minisztérium és a főváros meg nem állapodik az agglomerációs közlekedésről.
A 24.hu kérdésére a MÁV azt válaszolta, hogy március 1-jéig nincs változás sem a „díjtermékek felhasználhatóságában”, sem az agglomerációs közlekedés rendjében, így a Budapest-bérlet is a korábbi gyakorlat szerint vehető igénybe, a szolgáltatók közötti elszámolás pedig a december végén kötött technikai megállapodás szerint történik meg.
Mint írták, „a március 1-jét követő időszakban – a kormány és a főváros közötti tárgyalás nyomán létrejövő – új megállapodás határozza majd meg a bérletek és menetjegyek elfogadását, illetve a szolgáltatók közötti együttműködés kereteit. Ezek a tárgyalások jelenleg is zajlanak.”
A portál ugyanakkor arra figyelmeztet, hogy az ügy bonyolultabb, a BKK közléses szerint ugyanis a felek között érvényben van egy másik, még 2010-ben kötött megállapodás is, melynek értelmében a MÁV és a Volán egyes járatain elfogadják a Budapest-bérletet.
Ez a szerződés pedig csak 90 napos rendes felmondással szüntethető meg bármelyik fél részéről,
vagyis a Budapest-bérletet még a szerződés felmondása esetén is további három hónapig el kell fogadni az érintett járatok fővárosi szakaszán. Ez a megállapodás viszont nem terjed ki a HÉV-ekre.
Valójában semmilyen érdemi előrelépés nem történt a cikk állításával ellentétben, csupán kiigazították az átmeneti megállapodást, hogy a közelgő 30 napos felmondási időt kikerüljék, reagált a cikkre a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). A valódi megállapodás továbbra is az ÉKM és a Főváros tárgyalásain múlik, ahol mindkét fél teljes hírzárlat mellett tárgyal. „A 24.hu tehát előre örül, vagy inkább: kapaszkodik a reménysugárba.”
Nyitókép: A H5-ös HÉV szentendrei végállomása (Fotó. MTI/Mohai Balász)