Korrupcióval vádolja Magyarországot a Transparency, miközben ők rendben találták a Lánchíd botrányba fulladt közbeszerzését, és milliókat kaptak az ellenzéki önkormányzatoktól

2024. január 30. 11:36

Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes megerősítette: „a Lánchíd felújítását intéző BKK felkérte a Transparency Internationalt a közbeszerzés folyamatának felügyeletére, és a végén ők is azt mondták, hogy rendben volt.”

2024. január 30. 11:36
Karácsony Gergely a felújított Lánchíd avatásán. Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

„A Transparency International Korrupció Érzékelési Indexe szerint 2022 után 2023-ban is Magyarország az Európai Unió legkorruptabb országa” – írta meg az Index hétfőn. A cikk érdekessége azonban, hogy a Magyarországot korruptnak tituláló szervezet éppen az, amelyiket a BKK felkért a Lánchíd felújításához kapcsolódó közbeszerzés folyamat felügyeletére. És mint a Mandiner olvasói emlékezhetnek, nem csitul a baloldal hídpénz-botránya, melynek legfrissebb fejleményéről, miszerint a baloldali vezetés alatt valahogy mindig kedvező helyzetbe került az A-Híd, ide kattintva olvashat bővebben.

Ezt is ajánljuk a témában

A Transparency szerepe a hídpénz-botrányban

A kormánypártisággal nemigen vádolható 168.hu január 25-i cikkében megírta:

Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes „leszögezte, a Lánchíd felújítását intéző BKK felkérte a Transparency Internationalt a közbeszerzés folyamatának felügyeletére, és a végén ők is azt mondták, hogy rendben volt.”

„Sőt: beruházás során végül kevesebbet költöttek el, mint amennyi pénz rendelkezésre állt. Azt pedig kijelentette, Vig Mórral nincsen kapcsolata a fővárosnak” – tették hozzá. Mutatjuk a portál cikkének kapcsolódó részét.

168.hu, Kiss Ambrus, Lánchíd, Tranparency
Kiemeltük az idézett részletet. Fotó: Képernyőkép/168.hu

Közbeszerzési tanácsadó híján vizsgálhatta a Lánchíd-tendert a Transparency

Ami a Transparency vizsgálatát illeti, 2021. októberében a Mandiner már megírta: a Közbeszerzési Hatóság nyilvántartása szerint a Transparency International hazai szervezetének nem volt akkreditált közbeszerzési tanácsadója, amikor a Lánchíd felújítási tenderének tisztaságát vizsgálta. Vagyis

úgy monitorozták a közbeszerzést, hogy arra a hatóság adatbázisa alapján nem volt képesített emberük. A szervezet ezenfelül az ellenzéki önkormányzatoktól is milliókat kapott. 

Az ügyben még 2021-ben először a BKK, majd később a Transparency is reagált kérdéseinkre. Válaszaikat az alábbiakban teljes hosszában olvashatják. A témában írt cikkünket teljes hosszában pedig itt olvashatják.

A Mandiner által 2021-ben kapott válaszok az alábbiak voltak

Reagált a Transparency

Az ügyben kerestük a szervezetet. Arra voltunk kíváncsiak, miként tudták így elvégezni a monitoring tevékenységet, a KH nyilvántartásától eltérően rendelkeznek-e akkreditált közbeszerzési tanácsadóval – augusztus 5-ét megelőzően is –, válaszokat csupán hétfőn (október 4-én) kaptunk.

Ebben az áll, „az integritási megállapodásnak nevezett jogi eszköz alapvetően a megelőzésre koncentrál, illetve a résztvevők együttműködésén és a bizalmon alapszik.” A szervezet szerint ez a megállapodás hasznos eszköz a közbizalom építésére, a beruházás sikerességére, valamint a megtakarítások elérésére. Mint írták, „2019-ben az Európai Számvevőszék jelentésében innovatív csalás-megelőzési eszköznek minősítette az integritási megállapodást”, az elnyerte az Európai Ombudsman kiválóság díját a nyílt közigazgatás területén, az oszakai G20-csúcson pedig az infrastruktúrafejlesztés területén az integritás és átláthatóság támogatását célzó jó gyakorlatok gyűjteményébe került be. A TI lapunknak aláhúzta: az integritási megállapodás egyik célja, hogy egyenlő esélyeket biztosítson az ajánlatkérők és -tevők számára, és kiszűrje a korrupció torzító hatásait. Hozzátették, a megállapodás nem helyettesíti a hatósági ellenőrzéseket, vagy a jogszabály által előírt közbeszerzési szaktanácsadó intézményét, de kiegészíti azokat.

„A független monitor a jogszabályokon túlmutató szakértelmével – például a hazai és nemzetközi jó gyakorlatok ismeretével – segítheti a közbeszerzési eljárás folyamatát – hiszen a felügyeleti szervek, tanácsadók gyakran csak a szűk értelemben vett jogszabályi megfelelést ellenőrzik” – fogalmaztak, hozzátéve: „azon túl, hogy az integritási megállapodás egyfajta plusz legitimitást és hitelességet adhat az adott beszerzésnek, fontos hangsúlyozni, hogy a monitorozás egy, az eljárásba épített, előzetes és jelen idejű kontrollt jelent, hozzáférést biztosít az előkészítő dokumentumokhoz, illetve a belső dokumentumokhoz is, részvételt tesz lehetővé a bírálóbizottsági üléseken. Tehát látható, hogy az integritási megállapodás nem egyenlő a FAKSZ (független akkreditált közbeszerzési tanácsadó – a szerk.) intézményével.”

Alapvető kérdésünkre reagálva közölték: „TI Magyarország humánerőforrását illetően jelezzük, hogy egyrészt több olyan külső szakértővel is dolgozunk, akinek van FAKSZ-minősítése, ugyanakkor az integritási megállapodásokért felelős munkatársunk – valóban FAKSZ minősítés nélkül – több mint 10 éve foglalkozik a közbeszerzés területével, a jelenleg hatályos szabályozás kialakításában is részt vett, illetve 6 éve tanít az ELTE közbeszerzési szakjogász képzésén.”

A TI megjegyezte, hogy donorjaiktól (mint például az Európai Bizottságtól) nyílt pályázatokon nyerték el a támogatást, amelyért – idézzük: „szemben a közpénzek garmadáját besöprő kormánypárti sajtóval” – keményen megdolgozunk, minden projektünk teljesítése alaposan dokumentált.

Megszólalt a BKK is

Kerestük a BKK-t is, érdeklődve: tudtak-e arról, hogy a TI – a KH nyilvántartása szerint – nem rendelkezik akkreditált közbeszerzési tanácsadóval, illetve ennek fényében miként értékelik a TI monitoring-tevékenységét, választ szombaton (október 2.) kaptunk.

Mint írták, a közbeszerzési törvénynek megfelelően bevontak a Lánchíd-tender lebonyolításába akkreditált közbeszerzési tanácsadót. „A Transparency International Magyarország Alapítvány (TI) megbízása tehát nem FAKSZ-szolgáltatás nyújtására, hanem minőségbiztosítási tevékenység elvégzésére irányult” – fogalmazott a cég, hozzátéve: a TI formai és tartalmi szempontból ellenőrizte a felhívás és a dokumentáció tervezetét. A BKK válaszában azt is közölte: „Abból, hogy az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben elérhető FAKSZ-nyilvántartásban nem szerepel a TI-hez, mint munkáltatóhoz regisztrált, nem független FAKSZ, nem következik az, hogy nem vont be ilyet a megbízatása teljesítése során.”

Mint ismert: végül a Lánchíd felújítási tenderét az A-Híd Zrt. nyerte el, amely Karácsony Gergely főpolgármester regnálása alatt 5 milliárd forinttal drágábban végezte el a munkálatokat, mint amennyiért elődje, Tarlós István idején tette volna. A cég nettó 18,8 milliárd, bruttó 26,75 milliárd forintos ajánlatával futott be a közbeszerzési eljáráson, holott korábban a még csak 21,8 milliárdos ajánlatával is befutó lehetett volna.

Az ügy legfrissebb fejleménye cikkünk írásakor, hogy kiderült: A-Híd Zrt., a Lánchíd-felújítási ügy kulcsszereplőjeként valahogy a múltban is mindig kedvező helyzetbe került a baloldal irányítása alatt. A cég többek között támogatást kapott a Medgyessy és Gyurcsány-kormányok idején, például a kőröshegyi völgyhíd építése során is – írta meg a Magyar Nemzet. Ennek részleteiről itt olvashat részletesebben.

Ezt is ajánljuk a témában

Kérdés már csak az, hogy a fentiek mentén mennyire tekinthető hitelesnek a Tranparency korrupciós országértékelése, valamint, hogy a témában megjelent cikkre is alkalmazható-e Kovács Zoltán államtitkárnak a Financial Times napokban megjelent, és utóbb szakértő által is megcáfolt „sajtóértesülésére” tett kijelentése, amely szerint „az ilyen titokzatos, Magyarországgal kapcsolatos cikkek nem véletlenül születnek meg”.

 

Nyitóképen: Karácsony Gergely a felújított Lánchíd avatásán. Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

Összesen 117 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
2024. január 31. 08:46 Szerkesztve
A Transparency egy függetlennek álcázott politikai aktor, akiket a külföldi fizető-fenntartók magyar belpolitikai revolverezésre használ, miközben a saját stiklijeit (lobbinak álcázott korrupció) teljesen legálisnak tekinti. Az ún. Európai Ügyészség is az, a nyugati-brüsszeli központból kiszemelt gazdasági szereplők - versenytársak - kitakarítását végzi jogi eszközökkel. Vagyis aki nem áll be a globalista sorba az be lesz vádolva.
falcatus-2
2024. január 31. 05:44
egy balfácánfi: "Elmagyaráznád, hogyha egy cég, ami Orbántól az M0ás felújítását is elnyerte, megnyer a legolcsóbb pályázattal egyet a Lánchídnál is, és a NAV szabálytalanságon csípi, azért miért Karácsony lenne a hibás? " Az a legolcsóbb pályázat 5 milliárddal volt magasabb és jóval kevesebb műszaki tartalommal. Hogy "miért Karácsony lenne a hibás? " Ez tényleg fogas kérdés. Nem is tudom miért nem Orbán? Azért tökfej, mert ő a fővárosi gazdságpolitikai maffia-bűnszövetkezet megválasztott főkorifeusa, hogy ahhoz is hülye az már az ő egyéni, no meg a főváros(ország) tragédiája is.
Salitis
2024. január 30. 23:00
Trans-corruption International Jegyezzük meg jól ezeket a neveket, arcokat: https://transparency.hu/en/about-us/staff/ szarházi soros ügynökök ha valaki a szomszédjára ismer valamelyikben, vágja már pofán helyettem
jostothu
2024. január 30. 21:07
"Vádold meg az ellenfeled a saját bűneiddel" forgatókönyvet szajkózó kilóra megvett ócska farizeus korrupt gittegyletek!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!