Szankciós listán az olaj: Magyarország újra elérte, amit szeretett volna
Zökkenőmentesen mehet továbbra is az export.
Több ellenzéki portál is öles betűkkel számolt be arról, hogy az üzemanyagtöltő állomások forgalmának volumene 21,4 százalékkal elmaradt az előző év azonos havitól.
A Központi Statisztikai Hivatal nemrég adta hírül, hogy a kiskereskedelemben mekkora változások történtek 2023. novembere és 2022. novembere között. Ebben megállapították, hogy a forgalom volumene a nyers és a naptárhatástól megtisztított adatok szerint egyaránt 5,4 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakihoz képest.
Az elemzés egyik fontos részlete volt, hogy az üzemanyag-kiskereskedelemben 21,4 százalékkal kisebb lett az értékesítés volumene.
Több lap is címlapon hozta a hírt, hogy ez bizony a gazdasági összeomlás egyik jele: a Népszava szerint „a benzinen spórol a magyar”, a 444 szerint „novemberben is zuhant a kiskereskedelmi forgalom, főleg a pocsék helyzetben lévő benzinkutak miatt”, a DK-hoz köthető Nyugati Fény pedig úgy kommentálta a statisztikai hivatal jelentését, hogy „Nagy Márton csaknem pezsgőt bontott a sokkoló KSH-adatok láttán”.
Fontos kiemelni, hogy az elmúlt évben egy brutális hullámvasúton volt az üzemanyagok kiskereskedelmi, azaz a fogyasztókon csattanó ára. Míg 2022 novemberében még élt a hatósági, azaz 480 forintos literenkénti ár, addig ez már rá egy hónapra megszűnt. A piaci árak 2023 elején a benzin esetében 650, míg a dízelnél 720 forintos áron mozogtak, a nyárra ez konszolidálódott 550-570 forint magasságára, majd a feketeleves a kora ősszel érkezett, mikor a 95-ös benzin 662, az alap gázolaj pedig 686 forint volt literenként.
Szerencsére mostanra sokat javult a helyzet: ez elsősorban azzal magyarázható, hogy a forint sokat erősödött a dollárral és az euróval szemben, ráadásul a Brent típusú kőolaj világpiaci ára is folyamatos csökkenésnek indult. Így lehet az, hogy az év eleji jövedékiadó-emelés ellenére sem rugaszkodott el az üzemanyagok ára, a cikk írásakor a benzin 559 forint, a gázolaj 587 forint literenként.
A témában megkerestük Grád Ottót, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkárát, aki lapunknak elárulta, hogy a 2022-es év végi adatok kiugróak voltak a fogyasztást tekintve, ugyanis a hatósági üzemanyagár-szabályozás okozta számokat az idei évben korrigáltuk vissza.
A hosszú évek átlagára normalizálódott vissza most vissza a fogyasztás”
– jegyezte meg.
A szakember kérdeztük arról is, mennyiben befolyásolja majd az idei fogyasztást, hogy a MOL beépítette a benzinárakban a jövedékiadó emelését. Grád Ottó válaszában kitért arra, hogy nem az adótartam a lényeg, hanem az abszolút ár, köszönhetően az aktuális piaci helyzetnek, az erős forintnak és a viszonylag normálisnak, nem kiugrónak nevezhető kőolaj világpiaci árnak, jelenleg alacsonyabb az üzemanyagár, mint tavaly ilyenkor volt.
Még akkor is alacsonyabb marad, ha a következő jövedékiadó-emelést beépíti a MOL és a többi forgalmazó is így tesz”
– mondta a Mandinernek Grád Ottó.
A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára bízik abban, hogy a jövőben is erős marad a forint, nem lesz kiugró a Brent jegyzésára és így magasabb jövedékiadó-tartam mellett.
Remélhetőleg a 2023-as fogyasztási adatoknál alacsonyabbak nem lesznek az ideiek, sőt, én reménykedek, optimista vagyok, hogy egy kicsit magasabb is lesz 2024-ben”
– fűzte hozzá az ásványolaj szövetség első embere.
Ahogy az tudható volt, a MOL január közepén fogja érvényesíteni a jövedékiadó-emelés második részletét. Ezek alapján a Holtankoljak.hu azt írta, várhatóan 21 forinttal emelkedik a gázolaj és a benzin literenkénti átlagára.
Ezen felül a következő héten jelentősebb árváltozásokra nem kell számítanunk”
– írták.
Nyitókép: Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP