Több ellenzéki portál is öles betűkkel számolt be arról, hogy az üzemanyagtöltő állomások forgalmának volumene 21,4 százalékkal elmaradt az előző év azonos havitól.
A Központi Statisztikai Hivatal nemrég adta hírül, hogy a kiskereskedelemben mekkora változások történtek 2023. novembere és 2022. novembere között. Ebben megállapították, hogy a forgalom volumene a nyers és a naptárhatástól megtisztított adatok szerint egyaránt 5,4 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakihoz képest.
Az elemzés egyik fontos részlete volt, hogy az üzemanyag-kiskereskedelemben 21,4 százalékkal kisebb lett az értékesítés volumene.
Több lap is címlapon hozta a hírt, hogy ez bizony a gazdasági összeomlás egyik jele: a Népszava szerint „a benzinen spórol a magyar”, a 444 szerint „novemberben is zuhant a kiskereskedelmi forgalom, főleg a pocsék helyzetben lévő benzinkutak miatt”, a DK-hoz köthető Nyugati Fény pedig úgy kommentálta a statisztikai hivatal jelentését, hogy „Nagy Márton csaknem pezsgőt bontott a sokkoló KSH-adatok láttán”.
Fontos kiemelni, hogy az elmúlt évben egy brutális hullámvasúton volt az üzemanyagok kiskereskedelmi, azaz a fogyasztókon csattanó ára. Míg 2022 novemberében még élt a hatósági, azaz 480 forintos literenkénti ár, addig ez már rá egy hónapra megszűnt. A piaci árak 2023 elején a benzin esetében 650, míg a dízelnél 720 forintos áron mozogtak, a nyárra ez konszolidálódott 550-570 forint magasságára, majd a feketeleves a kora ősszel érkezett, mikor a 95-ös benzin 662, az alap gázolaj pedig 686 forint volt literenként.
Szerencsére mostanra sokat javult a helyzet: ez elsősorban azzal magyarázható, hogy a forint sokat erősödött a dollárral és az euróval szemben, ráadásul a Brent típusú kőolaj világpiaci ára is folyamatos csökkenésnek indult. Így lehet az, hogy az év eleji jövedékiadó-emelés ellenére sem rugaszkodott el az üzemanyagok ára, a cikk írásakor a benzin 559 forint, a gázolaj 587 forint literenként.
A témában megkerestük Grád Ottót, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkárát, aki lapunknak elárulta, hogy a 2022-es év végi adatok kiugróak voltak a fogyasztást tekintve, ugyanis a hatósági üzemanyagár-szabályozás okozta számokat az idei évben korrigáltuk vissza.
A hosszú évek átlagára normalizálódott vissza most vissza a fogyasztás”
– jegyezte meg.
A szakember kérdeztük arról is, mennyiben befolyásolja majd az idei fogyasztást, hogy a MOL beépítette a benzinárakban a jövedékiadó emelését. Grád Ottó válaszában kitért arra, hogy nem az adótartam a lényeg, hanem az abszolút ár, köszönhetően az aktuális piaci helyzetnek, az erős forintnak és a viszonylag normálisnak, nem kiugrónak nevezhető kőolaj világpiaci árnak, jelenleg alacsonyabb az üzemanyagár, mint tavaly ilyenkor volt.
Még akkor is alacsonyabb marad, ha a következő jövedékiadó-emelést beépíti a MOL és a többi forgalmazó is így tesz”
– mondta a Mandinernek Grád Ottó.
A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára bízik abban, hogy a jövőben is erős marad a forint, nem lesz kiugró a Brent jegyzésára és így magasabb jövedékiadó-tartam mellett.
Remélhetőleg a 2023-as fogyasztási adatoknál alacsonyabbak nem lesznek az ideiek, sőt, én reménykedek, optimista vagyok, hogy egy kicsit magasabb is lesz 2024-ben”
– fűzte hozzá az ásványolaj szövetség első embere.
Ahogy az tudható volt, a MOL január közepén fogja érvényesíteni a jövedékiadó-emelés második részletét. Ezek alapján a Holtankoljak.hu azt írta, várhatóan 21 forinttal emelkedik a gázolaj és a benzin literenkénti átlagára.
Ezen felül a következő héten jelentősebb árváltozásokra nem kell számítanunk”
– írták.
Nyitókép: Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP