Repül az üzemanyag ára, ki tudja, hol áll meg?
Kettős hatás okozza a rendkívüli drágulást az üzemanyagoknál.
A brüsszeli elvárások miatt muszáj volt emelni a jövedéki adót: egyre inkább körvonalazódik, hogy mennyivel lesz drágább a tankolás.
Az elmúlt hetekben többször is az a jó hír érkezett, hogy csökken az üzemanyagok ára, azonban ennek csak az év végéig örülhetünk, ugyanis
a jövedéki adó megemelése miatt 2024-től biztosan csak ennél többért tankolhatjuk meg autónkat.
Aki követi az üzemanyagárak alakulását, azt láthatta, hogy október óta folyamatosan csökkent az üzemanyagok ára. Ennek a péntek vetett némileg végett, miután aznap a MOL 4-4 forinttal emelte meg a literenként árat. De még így is relatíve jó áron lehet tankolni, ugyanis a benzin literjének átlagára 552, míg a dízelé 586 forint körül alakul. Mint mindig, most is fontos hozzátenni, hogy egyes kutakon óriási árkülönbségek lehetnek, a legdrágábbak az autópálya melletti töltőállomások.
Az egész nyáron folyamatosan rendkívül költséges dolog volt az autókat üzemeltetni, nem volt ritka a 630-640 forintos literáron kapható benzin és gázolaj. A csúcs szeptemberben volt, amikor is a benzin 662, míg a gázolja 686 forintba került literenként. Az akkori áremelkedés a Brent típusú olaj árának emelkedése és a forint gyengülésének egységesen volt köszönhető.
Ezt is ajánljuk a témában
Kettős hatás okozza a rendkívüli drágulást az üzemanyagoknál.
Aztán az ősz haladtával kezdett fokozatosan csökkenni elsősorban a benzin, de kis mértékben a dízel ára is. Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára akkor lapunknak elmondta, a kedvezőbb árak mögött az áll, hogy a benzin hagyományosan egy szezonális termék, amely a nyár végeztével fokozatosan „ment ki a divatból”.
A benzin főleg a tavasz-nyári időszaknak a slágerterméke, a turizmus és a szabadságolások hatására nő meg a benzin iránti kereslet”
– közölte a lapunkkal akkor a szakmai szövetség vezetője. A gázolaj ára azért maradt viszonylag magasan, mert ősztől fokozatosan nőtt iránta a kereslet, amely a közgazdaságtan egyik alapszabálya szerint magasan tartotta az árat.
Egyelőre nincs információ arról, milyen üzemanyagárakkal lehet számolni 2023 legutolsó szakaszában, ugyanis a holtankoljak.hu még nem adta ki az előrejelzését és a MOL erről szóló információit. Egy azonban biztos, hogy óriási roham várható a benzinkutakon az év utolsó napjaiban, hiszen jövő évtől megjelenik a benzinárakban a jövedéki adó emelése. Mint arról korábban erről már beszámoltunk, egy uniós elvárás miatt kellett emelni az adón, a Pénzügyminisztérium szerint hazánk évek óta reszkírozta a kötelezettségszegési eljárást, mivel
a Brüsszel által elvárt szint alatt tartották az adó mértékét, ám ezt 2024-től már nem lehet tovább húzni.
Az adó úgy áll össze, hogy ha a kőolaj világpiaci ára hordónként 50 dollár alatt marad, akkor a benzin esetében a jövedéki adó a jelenlegi 125 forintról 157 forintra módosul, amennyiben pedig a hordónkénti ár 50 dollár felett lesz, a jelenlegi 120 forint 152 forintot kell fizetni adó formájában. A dízel esetében – ugyanilyen bontásban – 153, illetve 143 forintra nő az adóteher literenkénti összege.
Gulyás Gergely a november 9-i Kormányinfón a Mandiner kérdésére elmondta, hogy annyival nő a jövedéki adó, amennyivel Brüsszel meghatározta azt a legcsekélyebb jövedéki adó mértéket, amit minden országnak el kell érnie.
Ez ismert adat”
– tette hozzá.
Ezt is ajánljuk a témában
A brüsszeli direktívák miatt muszáj emelni az üzemanyagok jövedéki adóján a jövő évtől, ám másfél hónappal az új év kezdete előtt sem tudni, pontosan mennyire fog ez a pénztárcának fájni.
Az Index a napokban szerezte meg a MOL által a partnereinek kiküldött levelet, melyben az állt, hogy az autósok leginkább az év utolsó napjaiban, valamint a két ünnep között tankol a legtöbbet, azaz a benzinkutak forgalmában is jelentős növekedés várható.
A helyzetet csak súlyosbítja, hogy a jövedéki adó emelése miatt borítékolható, hogy
sokan megpróbálják a növekedett adóteher előtti áron még teletankolni az autót, motort, egyéb eszközt.
Az olajvállalat a partnereit a lap információi szerint tájékoztatta arról is, hogy a közfeladatot ellátó szervek, mint a mentők, a rendőrök és a tűzoltók részéről is keresletnövekedés várható. A nemzeti olajvállalat ugyanakkor a kedélyeket azzal nyugtatta, hogy elég üzemanyag van ahhoz, hogy az igényeket kiszolgálják, azonban minél több megrendelést kapnak egy időben, annál hosszabb ideig tart a logisztika.
Bár az már pontos információ, hogy mennyi lesz az adónövekedés az üzemanyagokon, nehéz pontos jóslatot mondani, hogy ez mennyiben változtatja meg az árakat a kutakon. A Holtankoljak.hu oldalán is csak annyi olvasható, hogy az érkező jövedéki adóemelés miatt nagyon eltérő árazás tapasztalható jelenleg a piacon. Grád Ottó az Indexnek beszélt arról is, hogy a jövő évi adóemelés ellenére hazánkban lesz az egyik legalacsonyabb adószint a többi uniós tagállamokhoz képest. A szakember emlékeztetett, hogy a kutak minden bizonnyal érvényesíteni fogják az adókülönbözetet a fogyasztókon.
Nyitókép: Kisbenedek Attila/AFP