Két számjegyű béremelést várnak a munkavállalók Magyarország legnagyobb állami cégénél

2023. november 28. 18:23

Kezdetét vették a bértárgyalások a legnagyobb állami közszolgálató vállalatnál, a MÁV-Volán Csoportnál. A munkavállalók jövőre ismét reálbér-növekedést szeretnének elérni, ami azért is fontos, mert rohamosan apad az alkalmazotti létszám, ami idővel veszélyeztetheti a tervezett fejlesztések kivitelezését.

2023. november 28. 18:23
Nagy Kristóf

Egyelőre a munkavállalói oldal ajánlatával kezdetüket vették a bértárgyalások a MÁV-Volán Csoportnál. Magyarország legtöbb munkavállalóját foglalkoztató állami közszolgáltató vállalatánál a szakszervezetek többsége általánosan 15 százalékos béremelést szeretne elérni 2024-től – tájékoztatta a Mandinert Buzásné Putz Erzsébet.

Ezt is ajánljuk a témában

A minimálbér emelésére vártak az állami cégek

A Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezetének elnöke elmondta: a cégcsoport egyelőre nem tett ajánlatot a bérfejlesztésre, erre ugyanakkor hamarosan sor kell, hogy kerüljön, mivel a minimálbér és a garantált bérminimum emeléséről szóló megállapodás megkötése után hagyományosan el szoktak indulni az érdemi tárgyalások az állami cégeknél is.

A szakszervezeti vezető a részletekkel kapcsolatban arra emlékeztetett, hogy a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumán (VKF) aláírt egyezség tartalmaz bérajánlást is. Ebben azt kérik az állami cégektől és a versenyszféra vállalataitól is, hogy az inflációt meghaladó mértékben emeljék a fizetéseket 2024-ben, ezzel reálértékben is növelve a fizetéseket.

Nem mindenkinél követte az inflációt a fizetésemelés

Buzásné Putz Erzsébet figyelmeztetett arra is: 2023 elején a MÁV-Volán munkavállalói nem százalékos mértékben meghatározott bérfejlesztésben részesültek, hanem fejenként bruttó 53 ezer forintos béremelést kaptak. Ez összességében – az inflációt figyelembe véve – azoknak az általában alacsonyabb keresetű munkavállalóknak jelentett reálbér-növekedést, vagy legalább inflációkövető bérrendezést, akik keresetük egy jelentős részélt pótlékok formájában kapják meg. 

Azok a munkavállalók ugyanakkor, akiknek az alapbéren felül nem, vagy csak kis összegű kiegészítés jár, reálbér-veszteséget szenvedtek el.

Ez igaz a középvezetőkre, vagy az adminisztratív munkakörökben dolgozókra. Összességében a magasabb keresetűek fizetésének vásárlóereje csökkent a legnagyobb mértékben – részltetezte.

Többen mennek nyugdíjba, mint amennyien belépnek, és ez nagy gond

„A reálértékben is érzékelhető béremelés kulcskérdés az idei bértárgyalásokon, mivel mind a vasútnál, mind a Volánnál rendkívül magas a munkavállalók korfája” – értékelte a helyzetet az MTSZSZ vezetője.

„Ez azt jelenti, hogy a következő években sokan mennek nyugdíjba, a kilépő munkavállalók számától viszont jelentősen elmarad az új belépők száma. Kiemelten igaz ez a magasabb tudást igénylő, jellemzően mérnök munkakörökre.

Az ő munkájuk – a többi munkavállalóhoz hasonlóan – elengedhetetlen

nem csak a közszolgáltatás napi működésének szempontjából, hanem a következő évekre tervezett beruházásokhoz, fejlesztésekhez” – részletezte. Mint hozzátette: „E nélkül a tudás nélkül nem lehet megvalósítani a kitűzött fejlesztési célokat, miközben a fiataloknak csak akkor tudjuk vonzóvá tenni ezeket a munkaköröket, ha legalább a piaci konkurenciával azonos fizetéseket tudjuk nekik garantálni.”

Buzásné Putz Erzsébet a Mandiner kérdésére kitért arra is: a hosszú távon tervezett bérreformnak, vagyis az ágazati bérminimum-rendszer bevezetésének a MÁV-Volánnál nincs akadálya, ugyanis a középszintű érdekegyeztetés feltételei mind a munkaadói, mind a munkavállalói oldalon adottak. Ezeknek a tárgyalásoknak ugyanakkor előfeltétele, hogy az elkövetkező évek változásairól és ezek részleteiről megállapodjon a VKF. Így az idei tárgyalásokon a legfontosabb cél, hogy a jövő évre sikerüljön megállapodni a vásárlóerőben is érzékelhető béremelésekről.

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

***

 

Tavaszi kampány

Kapcsolódó cikkek

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
szintetikus
2023. november 28. 19:03
Várnak? Be kell hozni, néhény filippínót és kész!
billysparks
2023. november 28. 18:42
Egy 35 éve MÁV-nál dolgozó forgalmista bére bruttó 375 000 Ft. Az elmúlt három évben 15%-os béremeleés volt a vasúton., míg az infláció ennek többszöröse volt. Lázár modern technikát és technológiát álmodott a magyar vasútra. Ki fogja azt üzemeltetni? Ahol banánnal fizetnek, ott majmok fognak dolgozni. Lázár a vasút sírásója. Duma, duma az van, hosszú távú gondolkodás nincs. Megold egy problémát és generál öt másikat. A MÁV vezetésében csak a két szakszervezeti vezető vasutas. Így újul meg a lázári vasút.
agglomeracioskarrieristaadocsalopolgar
2023. november 28. 18:29
Kár hogy nem választások előtt egy héttel, ahogy az lenni szokott
Akitlosz
2023. november 28. 18:29
Na és ugyan honnan lenne már egy állami cégnek pénze? Árat nem emelhet, piaci áron nem dolgozhat. A MÁV-Volán utasok közül hányan vesznek teljes árú jegyet?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ezek is érdekelhetik