Vitézy Dávid a hvg.hu-nak nyilatkozott a mellékvonalak bezárása kapcsán, amelyről a Mandiner is beszámolt. Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerint ezek közül nyolc menthető menthető lenne, ráadásul a bezárás után
a megtakarítás vonalanként egy hónapban egy MÁV-os igazgató bérét nem éri el".
Piacnyitás
Vitézy korábbi Facebook-posztjában cseh és francia példát is felhozva amellett érvelt, hogy az államnak meg kellene versenyeztetnie magánvállalatok ajánlataival a MÁV-ot, és fokozatosan vissza kellene szorítania az állami vasútvállalat monopóliumát, ha az képtelen a szolgáltatás megfelelő színvonalú ellátására. Most pedig a lapnak úgy fogalmazott:
„Egész Európában átalakul a piac, jellemző, hogy az állami szereplők a pályát biztosítják és rögzítik a közszolgáltatás tarifaszintjét, menetrendjét, de ezután a szolgáltatást versenyben ítélik oda –
mi eközben a vasúton még mindig be vagyunk ragadva az államszocializmus egy a MÁV, egy az ország modelljébe”.
Szerinte a piacliberalizáció, a versenytársak megjelenése ugyanis igencsak jótékony hatással lehet a költségekre és a szolgáltatás színvonalára is. „Ráadásul még csak nem is kell külföldre menni azért, hogy jól működő példákat találjunk, elég csak a GySEV által üzemeltetett nyugat-magyarországi vonalakat megnézni: ezek is mellékvonalak, korszerű alacsonypadlós Flirt-motorkocsik járnak, senkinek eszébe nem jut bezárni őket –
miért van az, hogy Győr-Moson-Sopron megyében pontosan ugyanazt kiválóan tudjuk üzemeltetni, amit Borsodban vagy Csongrád-Csanád megyében bezárunk?"
– teszi fel a kérdést Vitézy.
Ideje lenne az államszocializmusból örökölt „egy az ország, egy a MÁV" logika helyett az utasok érdekeire fókuszálni.
Nyitókép: Wikimedia Commons