A vasút nem csak a múlt, de a jövő közlekedési eszköze is

2023. július 21. 22:10

Ideje lenne az államszocializmusból örökölt „egy az ország, egy a MÁV” logika helyett az utasok érdekeire fókuszálni.

2023. július 21. 22:10
null
Vitézy Dávid
Vitézy Dávid
Facebook

„Két friss hírt osztanék meg külföldről, a mai, a vidéki vasúthálózat elsorvasztását célzó vonalbezárási MÁV-bejelentés apropóján.

1. Csehországban a helyi országos közlekedésszervező tenderen hirdette meg a Prága-Brno gyorsvonatok üzemeltetési jogát 2026-tól 15 évre, közszolgáltatásként. A cseh államvasút ajánlatát 16%-kal verte meg a teljesen magánkézben lévő, a Prága-Budapest vonatairól nálunk is ismert cseh RegioJet, így ők magántőkéből finanszírozott új 200 km/h-s Pesa motorvonatokkal veszik át a szolgáltatást az államvasúttól 2026-tól.

Így nem csak kevesebbe kerül a szolgáltatás, de a járműbeszerzés finanszírozása sem a költségvetést terheli. A RegioJet 2330 forintos km-díjnak megfelelő összegért vállalta a vonatok üzemeltetését új vonatokkal, míg a Ceske Drahy cseh államvasút 2770 forintért kilométerenként – így végül elvesztette a vonalát. A pályákat a szolgáltatóktól (az államitól is!) teljesen különálló pályaműködtető fejleszti és üzemelteti, természetesen állami kézben.

2. A francia közlekedési hatóság friss jelentése szerint, amióta a francia régiók megrendelőként versenyeztetik a vasúti közszolgáltatásokat

és fokozatosan megszüntetik az SNCF monopóliumát

(még ha sokszor a verseny végén végül ők is nyernek, olcsóbb ajánlattal, mint a korábbi működésük), a szolgáltatások ára 20-25%-kal csökkent és a verseny a minőség javulását, a kínálat bővülését is magával hozza.

(...) Ideje lenne az államszocializmusból örökölt »egy az ország, egy a MÁV« logika helyett az utasok érdekeire fókuszálni, az országosan egységes menetrend és tarifa a fontos, nem a közös üzemeltetés.

Az államnak a mára évi közel 1000 milliárd forint (!) tömegközlekedési forrás elköltésekor valós megrendelőként kellene fellépni

és nem monopóliumként működő cégek állandó panaszkodásának, különböző lobbi- és részérdekeinek alárendelni Magyarország tömegközlekedését.

Mert ennek a vége ugyanannyi pénzből csak egyre kevesebb szolgáltatás lesz, ahogy most is látjuk. Ami pedig a ma bezárásra ítélt mellékvonalakat illeti: nem állítom, hogy minden magyar mellékvonal életképessé tehető és menthető, de a ma bezárásra ítélt 10 vonal többsége igen, így tehát ezek esetében a legrosszabb irányba indult a közlekedési kormányzat – a vasútbezárás minden, csak nem vidékbarát közlekedéspolitika.

(...) Legyünk büszkék a Trianont és az 1968-as kommunista vasútbezárási terveket, majd a 2000-es évek elejének megszorító csomagjait túlélt, megmaradt vasúti hálózatunkra, építsünk rá, szervezzünk rá a buszokkal jól összehangolt regionális közösségi közlekedést, telepítsünk ipart mellé (és ne olyan helyekre, ahol utólag kell kitalálni az infrastruktúrát), és amikor a klímaválság kellős közepén végre a világ minden táján felismerik, hogy a vasút nem csak a múlt, de a jövő közlekedési eszköze is, ne bezárjuk, amink van!”

Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

 

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 27 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
korona.2.0
2023. augusztus 03. 17:41
Teljesen egyezek azzal, ami a cikkben olvasható. A vasutat MEG KELL ŐRIZNI !!!
Durca
2023. július 24. 06:32
Vitézy úr osztja az észt, de elfelejti, hogy miért kellett távoznia. Országos szinten nem tudom, de a Hatvani vonalat csúnyán elcseszte. Korszerűsítette a vonalat, az állomásokat is gyönyörűen megcsinálták, csak az a bibi, hogy több településen nem áll meg a vonat. Az ott lakóknak vagy Turára-, vagy Bagra kell buszozni. Aki Budapesten dolgozik, vagy tanul annak még 1 + átszállást iktattak be Gödöllőn. Ezzel párhuzamosan a volánt Budapestre szinte teljesen megszüntette volna, így az ingázóknak egy-másfél óra plusz menetidővel kellett számolni. Több ezer tiltakozó aláírás és és az érintett települések tiltakozására ezt nem sikerült véghez vinnie. Többek között ezért kellett távoznia.
powerage
2023. július 22. 12:09
Az, hogy a cseheknél, a franciáknál vagy a pirézeknél mit csinálnak a vasúttal, az nem érv, hacsak nem ott is ugyanezek a rendszerek vannak, ugyanekkora vonalakon, ugyanilyen környezetben. Tessék megmutatni, hogy a most megszüntetés előtt álló vonal, miért fontos, miért kifizetődő, miért nincs jobb alternatívája, az elfogadható érvnek.
Chekke-Faint
2023. július 22. 06:38
A mai vasútnak nem a személyszállításra kellene öszpontosítani. Vissza kéne szerezni az áruszállítást, ami ugye tehermentesítené a közutat. Tudom máris a fejemhez vágják, hogy ez lehetetlen. Igen az, politikailag. Fizikailag nem...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!