A vasút nem csak a múlt, de a jövő közlekedési eszköze is

2023. július 21. 22:10

Ideje lenne az államszocializmusból örökölt „egy az ország, egy a MÁV” logika helyett az utasok érdekeire fókuszálni.

2023. július 21. 22:10
null
Vitézy Dávid
Facebook

„Két friss hírt osztanék meg külföldről, a mai, a vidéki vasúthálózat elsorvasztását célzó vonalbezárási MÁV-bejelentés apropóján.

1. Csehországban a helyi országos közlekedésszervező tenderen hirdette meg a Prága-Brno gyorsvonatok üzemeltetési jogát 2026-tól 15 évre, közszolgáltatásként. A cseh államvasút ajánlatát 16%-kal verte meg a teljesen magánkézben lévő, a Prága-Budapest vonatairól nálunk is ismert cseh RegioJet, így ők magántőkéből finanszírozott új 200 km/h-s Pesa motorvonatokkal veszik át a szolgáltatást az államvasúttól 2026-tól.

Így nem csak kevesebbe kerül a szolgáltatás, de a járműbeszerzés finanszírozása sem a költségvetést terheli. A RegioJet 2330 forintos km-díjnak megfelelő összegért vállalta a vonatok üzemeltetését új vonatokkal, míg a Ceske Drahy cseh államvasút 2770 forintért kilométerenként – így végül elvesztette a vonalát. A pályákat a szolgáltatóktól (az államitól is!) teljesen különálló pályaműködtető fejleszti és üzemelteti, természetesen állami kézben.

2. A francia közlekedési hatóság friss jelentése szerint, amióta a francia régiók megrendelőként versenyeztetik a vasúti közszolgáltatásokat

és fokozatosan megszüntetik az SNCF monopóliumát

(még ha sokszor a verseny végén végül ők is nyernek, olcsóbb ajánlattal, mint a korábbi működésük), a szolgáltatások ára 20-25%-kal csökkent és a verseny a minőség javulását, a kínálat bővülését is magával hozza.

(...) Ideje lenne az államszocializmusból örökölt »egy az ország, egy a MÁV« logika helyett az utasok érdekeire fókuszálni, az országosan egységes menetrend és tarifa a fontos, nem a közös üzemeltetés.

Az államnak a mára évi közel 1000 milliárd forint (!) tömegközlekedési forrás elköltésekor valós megrendelőként kellene fellépni

és nem monopóliumként működő cégek állandó panaszkodásának, különböző lobbi- és részérdekeinek alárendelni Magyarország tömegközlekedését.

Mert ennek a vége ugyanannyi pénzből csak egyre kevesebb szolgáltatás lesz, ahogy most is látjuk. Ami pedig a ma bezárásra ítélt mellékvonalakat illeti: nem állítom, hogy minden magyar mellékvonal életképessé tehető és menthető, de a ma bezárásra ítélt 10 vonal többsége igen, így tehát ezek esetében a legrosszabb irányba indult a közlekedési kormányzat – a vasútbezárás minden, csak nem vidékbarát közlekedéspolitika.

(...) Legyünk büszkék a Trianont és az 1968-as kommunista vasútbezárási terveket, majd a 2000-es évek elejének megszorító csomagjait túlélt, megmaradt vasúti hálózatunkra, építsünk rá, szervezzünk rá a buszokkal jól összehangolt regionális közösségi közlekedést, telepítsünk ipart mellé (és ne olyan helyekre, ahol utólag kell kitalálni az infrastruktúrát), és amikor a klímaválság kellős közepén végre a világ minden táján felismerik, hogy a vasút nem csak a múlt, de a jövő közlekedési eszköze is, ne bezárjuk, amink van!”

Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 27 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
korona.2.0
2023. augusztus 03. 17:41
Teljesen egyezek azzal, ami a cikkben olvasható. A vasutat MEG KELL ŐRIZNI !!!
Válasz erre
0
0
Durca
2023. július 24. 06:32
Vitézy úr osztja az észt, de elfelejti, hogy miért kellett távoznia. Országos szinten nem tudom, de a Hatvani vonalat csúnyán elcseszte. Korszerűsítette a vonalat, az állomásokat is gyönyörűen megcsinálták, csak az a bibi, hogy több településen nem áll meg a vonat. Az ott lakóknak vagy Turára-, vagy Bagra kell buszozni. Aki Budapesten dolgozik, vagy tanul annak még 1 + átszállást iktattak be Gödöllőn. Ezzel párhuzamosan a volánt Budapestre szinte teljesen megszüntette volna, így az ingázóknak egy-másfél óra plusz menetidővel kellett számolni. Több ezer tiltakozó aláírás és és az érintett települések tiltakozására ezt nem sikerült véghez vinnie. Többek között ezért kellett távoznia.
Válasz erre
0
0
powerage
2023. július 22. 12:09
Az, hogy a cseheknél, a franciáknál vagy a pirézeknél mit csinálnak a vasúttal, az nem érv, hacsak nem ott is ugyanezek a rendszerek vannak, ugyanekkora vonalakon, ugyanilyen környezetben. Tessék megmutatni, hogy a most megszüntetés előtt álló vonal, miért fontos, miért kifizetődő, miért nincs jobb alternatívája, az elfogadható érvnek.
Válasz erre
1
1
Chekke-Faint
2023. július 22. 06:38
A mai vasútnak nem a személyszállításra kellene öszpontosítani. Vissza kéne szerezni az áruszállítást, ami ugye tehermentesítené a közutat. Tudom máris a fejemhez vágják, hogy ez lehetetlen. Igen az, politikailag. Fizikailag nem...
Válasz erre
8
1
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!