„Az év végéig lezárható a reptér-visszavásárlás” – jelentette ki a gazdaságfejlesztési miniszter egy csütörtöki sajtóbeszélgetésen. Ahogyan néhány hete az InfoRádióban, úgy Nagy Márton most is megerősítette a kormány elkötelezettségét a visszavásárlása mellett.
Hamarosan révbe érhet a reptér visszavásárlása. Fotó: Attila Volgyi / XINHUA / Xinhua via AFP
Befektetőkkel tárgyal az állam
A miniszter elárulta, az állam szeretné, ha a Budapest Airportot egy olyan „baráti társbefektetővel” közösen tudná megvásárolni, amely egyúttal operátor is lehetne a reptéren.
Világszerte több ilyen potenciális befektetővel is tárgyal a kormány
– köztük egy katarival is –, és a tapasztalatok pozitívak – tette hozzá, jelezve: az állam szeretne többségi tulajdonos maradni, de ez megbeszélés tárgya. Nagy Márton a vételár kérdéséről nem kívánt nyilatkozni.
Nem ma kezdődött a visszavásárlási sztori
A Miniszterelnökség vezetője az egyik áprilisi kormányinfón már utalt rá, nem biztos, hogy az állam kizárólagos vevő lesz a repülőtér-tranzakció során. A majdani tulajdoni arányról ő is azt mondta, hogy az még a tárgyalások függvénye.
A Budapest Airportot, pontosabban annak eszközeit és részvényeinek 75 százalékát 2006-ban privatizálta a Gyurcsány-kormány. A ferihegyi repteret üzemeltető cég így jelenleg 55,44 százalékban az AviAlliance német székhelyű repülőtér-irányító, 23,33 százalékban egy szingapúri befektetési alap leányvállalata, a Malton, 21,23 százalékban pedig egy kanadai nyugdíjalap, a Caisse de dépôt et placement du Québec tulajdonában van. A hazai visszavásárlás ugyanakkor évek óta napirenden van. Sajtóhírek alapján a Mandiner is megírta már 2020 őszén, hogy magyar kézbe kerülhet a cég, majd 2021 nyarán már a külföldi tulajdonosok sem zárkóztak el az értékesítéstől.
Nem éppen felhőtlen a Budapest Airport és a kormány viszonya
Hogy a Budapest Airport és a kormány viszonya nem éppen rózsás, jól jelzi, hogy
az Európai Parlament Költségvetési Ellenőrzési Bizottságának májusi magyarországi látogatása során a repülőtér-üzemeltető bepanaszolta az EP-missziónál a kormányt.
.
A Budapest Airport a hvg.hu-val azt közölte: „A találkozón a delegáció tájékoztatást kapott a repülőtérrel kapcsolatos, folyamatban lévő ügyekről, ahogyan más vállalatok ügyeiről is a jelenlegi magyarországi üzleti környezetben való működés kapcsán”.
Monika Hohlmeier, az EP-delegáció elnöke a missziózáró sajtótájékoztatóján azt mondta, több multinacionális vállalat is panaszt tett, jelezve, hogy attól félnek, „a diszkriminatív, érzésük szerint ellenük irányuló magyar törvények azt a célt szolgálják, hogy kiszorítsák őket Magyarországról” – idézte a lap.
A miniszterelnök a Kossuth Rádió reggeli műsorában azt mondta, a tiszás politikusok nemhogy nem szégyellik, hogy a saját országuk ellen dolgoznak, hanem büszkék, rá és ez a céljuk.
Vannak olyan pénzintézetek, amelyek még a különbözetet is visszautalják az ügyfeleknek.
p
1
0
1
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 34 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
komment2010
2023. június 01. 20:41
Úgy mint a Vodafone esetében? 49 % kisebbségi (nem irányító) részesedés, 51 % "magántőke" állami garanciával megtoldott hitelből? Ilyenkor nincs válság, csak az állami dolgozók béremelésénél?
Tud valaki esetleg egy cikket, ahol meg is lehet érteni a hátteret?
Miért akarja megvenni a repteret az állam? Különösen, ha nem is teljes állami tulajdonba akarjuk venni, hanem más befektetővel közösen.
Miért lesz jobb az a befektető, mint a mostaniak?
Biztos van valami a jelenlegi konstrukcióban, ami nem jó, de mi az?