Magyar égre magyar gépet? Szárnyat bontott az új magyar légitársaság

2022. szeptember 05. 06:00

Új magyar légitársaság indulását jelentették be a napokban. A cég egyszerre startup és tapasztalt vállalkozás, célja pedig, hogy a regionális légiközlekedés újra virágkorát élhesse a Kárpát-medencében. Első járatai már összekötik Budapestet, Kolozsvárt, Debrecent és Marosvásárhelyt. Az elmúlt évtizedekben persze sok hír érkezett induló légicégekről, amelyek között akadtak hatalmas sikerek és kínos próbálkozások is.

2022. szeptember 05. 06:00
null
Vágvölgyi Gergely

Hétfőn, azaz ma reggel elindul első hivatalos útjára az újonnan alapított magyar légitársaság repülőgépe: az Aeroexpress Regional járata Budapesten szállt fel és Kolozsváron landol. A cég két hónapos tesztüzem keretében bonyolít járatokat a magyar főváros, valamint Debrecen és erdélyi célállomások között.

Céljuk, hogy az Európában kifejezetten jelentős regionális repülési piacot újra megjelenítsék a magyar légiközlekedésben – ez ugyanis a Malév csődje óta nagyrészt lefedetlen piaci szegmens. 

Az új járatok hétfőn, szerdán és pénteken indulnak a Budapest-Kolozsvár-Debrecen-Marosvásárhely-Debrecen-Kolozsvár-Budapest útvonalon, ezzel a cívis város is közvetlen légi összeköttetést kap Erdéllyel.

Ez be is mutatja a légitársaság üzleti modelljét és stratégiai gondolkodásának lényegét: összeköttetést kívánnak ugyanis teremteni Magyarország fővárosa és a jelenlegi, továbbá leendő regionális repterei, illetve a Kárpát-medence olyan, gazdasági-turisztikai szempontból fontos helyszínei és magyarlakta területeinek regionális központjai között, amely viszonylatokon idáig nehézkes és hosszadalmas volt az utazás és szállítás közúton vagy vasúton. 

Az Aeroexpress startup mögött a szintén magyar, az elmúlt években leginkább különjáratokat üzemeltető BASe Airlines (Budapest Aircraft Services) és Somogyi-Tóth Dániel, az Aeropark ügyvezetője áll. Előbbi biztosítja az új légicég működéséhez szükséges engedélyeket, illetve magát a repülőgépet is, a

kifejezetten regionális járatok hatékony kiszolgálására tervezett, 30 fő befogadására alkalmas Embraer E120 turbólégcsavaros gépeket.

A próbaüzem a Külügyminisztérium és Debrecen város támogatásával, valamint a légitársaság székhelyét is biztosító Debreceni Nemzetközi Repülőtér együttműködésével indul. A légitársaság az üzleti és a szabadidős utazók igényeit egyaránt ki kívánja szolgálni. 

Volt egyszer egy Malév

A magyar repülésrajongók és a patrióta gazdaságpolitika hívei azóta hiányolják a menetrendekből a hazai légitársaságok által működtetett járatokat, amióta a Malév története szomorú véget ért. Az egykori nemzeti légifuvarozó a második világháborút követően jött létre (már magyar-szovjet együttműködés keretében), első járatai pedig nagyobb városainkat kötötték össze, elsősorban Budapestet, Győrt, Szombathelyt, Debrecent és Szegedet.

A belföldi hálózat folyamatos növekedése mellett rövidesen a környező országok fővárosaiba is repülhettek a cég utasai. A cég 1954-ben vette fel a ma is mindenki által ismert nevet, első nyugati járatai pedig rövid életűek voltak, lévén, hogy azok épp a forradalom évében indultak el, melynek leverése után a szovjet hatalom betiltotta a repülési tevékenységeket. 

Magyar légitársasággal először a hatvanas évek első felében lehetett Európán kívülre repülni, ekkor Kairó került fel a Malév térképére. A következő évtizedekben a cég igyekezett folyamatosan modernizálni flottáját, amelyben óriási előrelépést jelentettek az amerikai Boeing gyár gépei, majd természetesen a rendszerváltás és a gazdasági-turisztikai nyitás lehetősége lendítette fel az utazási kedvet. 

A Malév utolsó teljes évében közel hárommillió utast szállított, 2300 munkavállalója megélhetését biztosította és mintegy 500 hazai vállalkozással tartott fenn üzleti kapcsolatot.

A budapesti repülőtér mellett hol a nyári turistaszezonban, hol egész évben összeköttetést biztosított több vidéki repülőtér számára is, gépei megfordultak Sármelléken, Győrben és Debrecenben is.

Szárnyaszegett. A Malév egyetlen megmaradt szélestörzsű repülőgépének, az egykori HA-LHB lajstromjelű szolgálatot teljesítő Boeing 767-200ER típusú repülőgépének függőleges vezérsíkja a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér szomszédságában, a 2B terminál mögött található Aeropark területén. MTVA/Bizományosi: Faludi Imre
Szárnyaszegett. A Malév egyetlen megmaradt szélestörzsű repülőgépének, az egykori HA-LHB lajstromjelű szolgálatot teljesítő Boeing 767-200ER típusú repülőgépének függőleges vezérsíkja a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér szomszédságában, a 2B terminál mögött található Aeropark területén. MTVA/Bizományosi: Faludi Imre

A Malév Presser Gábor által szerzett legendás szignáljára valószínűleg olvasóink is nagyon sokan emlékeznek:

Utolsó éveire azonban a cég brutális adósságokat halmozott fel: évente 10-20 milliárd forintos mínuszt tett ki az adózás utáni eredmény, s bár a kormány igyekezett kisegíteni a nemzeti céget, a Wizz Air által az Európai Bizottságnál a 2010-es államosítás miatt kezdeményezett vizsgálat eredménye egyenlő volt a halálos ítélettel: 2012. januárjában mintegy 100 milliárd forintnyi állami forrás visszafizetésére kötelezte a Malévot, amely 2012. február 3-án kora reggel felfüggesztette repülési tevékenységét. 

Szállj, szállj, Sólyom szárnyán! 

Azóta többször felmerült egy új magyar légitársaság alapításának gondolata.

A célhoz legközelebb talán a Sólyom Airways került, amely 2013-ban repült be a köztudatba.

A cég már bérelt repülőgépekkel is rendelkezett, ám tisztázatlan háttere és hiányos háttere miatt a szükséges engedélyeket végül sosem kapta meg. 

Nagy izgalmat váltott ki nem csupán a repülésrajongók, de a széles közvélemény előtt is, amikor 2013 augusztusában a cég nemzeti színekben pompázó gépe, az Ámos vezér landolt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér futópályáján. A vállalat azonban először rögtön egy hónappal később, majd 2014 végére ismét fizetésképtelenné vált, így minden előkészület ellenére a Sólyom egyszer sem szállhatott fel. Hivatalos székhelye 2021-ben már egy „cégtemetőben” van bejelentve. A légitársaság, amely több mint ötven gépes flottát és amerikai járatok indítását is tervezte, álom maradt csupán. 

Próbálkoztak még

A nagy sajtóvisszhangot kiváltó próbálkozásokon kívül (a Sólyom mellett ide sorolható a szakmailag egyébként komolyan vehetetlen „Ronan Air” is) akadtak olyanok is, amelyek működésük idején kevésbé vonták magukra a figyelmet, ám tényleges tevékenységet folytattak. 

A Sólyom Hungarian Airways első és második, Boeing 737-505-ös, HA-SHA lajtromjelű (j), Álmos vezér nevű és Boeing 737-500-as, HA-SHC lajstromjelű gépe a repülőt lízingelő, a European Aviation Grouphoz tartozó European Skybus Ltd. dél-angliai bázisán, Bournemouthban 2013. szeptember 27-én. Fotó: MTI/Lee Weston
A Sólyom Hungarian Airways első és második, Boeing 737-505-ös, HA-SHA lajtromjelű (j), Álmos vezér nevű és Boeing 737-500-as, HA-SHC lajstromjelű gépe a repülőt lízingelő, a European Aviation Grouphoz tartozó European Skybus Ltd. dél-angliai bázisán, Bournemouthban 2013. szeptember 27-én. Fotó: MTI/Lee Weston

Ilyen volt például a Pannon Airlines, amely 1999 és 2002 között charterjáratokkal szolgálta ki a nyaralni vágyó magyar utasokat. Egyetlen gépükön, az ikonikus TU-154-esen orosz személyzet szolgált, de a 2001-es terrortámadások, az izraeli belpolitikai helyzet miatt visszamondott járatok és a cég mögött álló utazásszervező ellen indult végrehajtási eljárás együttesen ellehetetlenítette a cég működését. 

Szép csendben működnek

Aki szerint az Aeroexpress az egyetlen hazai légicég, téves úton jár. Mint cikkünk elején már említettük, az új cég a BASe szaktudására, személyzetére, gépére és engedélyeire építi tevékenységét, amely légitársaság korábban a Malév számára is teljesített ráhordó járatokat, valamint aktív a charter piacon, illetve állami közszolgáltatási szerződés keretében ma is üzemelteti a Pori-Helsinki menetrend szerinti járatokat Finnországban. 

A vállalat három, egyenként 30 fős repülőgéppel rendelkezik, ezek közül került ki az, amelyre végül az Aeroexpress logóját festették. 

Szintén a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a bázisa a Vecsésen működő Fleet Air légitársaságnak is. A magyar cég teheráru-fuvarozására szakosodott, elsősorban az autóipart szolgálja ki, ennek megfelelően gépei gyakori vendégek a Győr-Pér Nemzetközi Repülőtéren is, ahol az Audi szolgálatába állítják őket. De hasonlóképpen szállítanak veszélyes árut, illetve repülőgép-alkatrészeket is. A cégnek jelenleg hat gépe van. 

Kiszolgálják a magyar piacot olyan cégek is, amelyek a magángépes repülés terén működnek. Ezek közül a legnagyobb a kiskunlacházi központú, számos legendás géptípust kínáló Jet-Stream, amelynek gépei az utas igénye alapján akár néhány órán belül készen állnak arra, hogy útnak induljanak. A nyár természetesen kiemelt időszak ebben az iparági szegmensben is, így a cég gépeit az elmúlt hónapokban sokszor lehetett látni a nyilvános radarprogramokon. 

És akkor jött a Wizz…

Nem csupán Magyarország, hanem Európa légiközlekedése szempontjából is meghatározóvá vált egy cég, amely magára rendszeresen „hazai kötődésű légitársaságként” hivatkozik, székhelye pedig valóban itthon található. A diszkont légitársaságot 2003 nyarán alapították, vezére pedig az a Váradi József, aki korábban a Malév élén is állt. 

A Wizz Air egyik Airbus A321 típusú utasszállító repülőgépe emelkedik fel a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtérről 2022 májusában. Fotó: MTVA/Bizományosi: Faludi Imre
A Wizz Air egyik Airbus A321 típusú utasszállító repülőgépe emelkedik fel a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtérről 2022 májusában. Fotó: MTVA/Bizományosi: Faludi Imre

A cég gyakorlatilag születése óta intenzíven terjeszkedik és növekszik, kizárólag Airbus gépekre épített flottája pedig a kontinensen az egyik legfiatalabb átlagéletkorral büszkélkedhet. A vállalt a napokban éppen azzal kerül be a sajtóba, hogy jelentős európai növekedés után immáron a Közel-Kelet felé is nyit: azt követően, hogy létrehozta leányvállalatát, a Wizz Air Abu Dhabit, most Szaúd-Arábiában köthet figyelemre méltó üzletet, amellyel egy óriási piachoz szerezhet hozzáférést.

Addig is, a helyi kormányzattal a turizmus fejlesztése érdekében kötött megállapodása értelmében Rijádba, Dzsiddába és Dammámba indít járatokat Európából, többek között Budapestről is. 

A Wizz nem csupán felpörgette az európai légipiacot, de az elmúlt húsz évben robbanásszerűen növekedő fapados-szegmensben is diktálja a tempót. Bár – ahogy a fapadosokra általában – sok utaspanasz érkezik egyes szolgáltatásaival kapcsolatban, a Budapestről indult történet egyelőre az európai légiközlekedés egyik sikersztorijának ígérkezik. 

Kiemelt kép: Aeroexpress Regional

Összesen 73 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Reszelő Aladár
2022. szeptember 06. 22:18
A Wizz története példaértékű. Komoly állami támogatás és kezdeti hátszél nélkül sikerült egy Európában domináns céget összehozni egy kompetitív, drága és alacsony profitokkal kecsegtető piacon. Magyar légitársaságnak akkor lehetne értelme, ha lehetne profittal üzemeltetni, de ez a hagyományos mezőnyben igen ritka, ha úgy nézzük, akkor ha a covid támogatásokat 2012-ben osztják akkor a Malévak nem kellett volna csődbe menni. A regionáli forgalmat pedig meglátjuk, jó lenne ha működni tudna a dolog.
Fecoka
2022. szeptember 05. 15:31
Magyar égre Magyar UFO-t!
smarton84
2022. szeptember 05. 09:59
30 fős légicsavaros gépek. Nincsen ezzel semmi gond, gondolom a másodvonalas NER-eseknek is kell, hogy legyen mivel repkedniük, ha az autózás rázza a seggüket, és Szíjj gépe éppen Dubajban parkol Rogán Offshore Tónival.
zuriktodor
2022. szeptember 05. 08:59
A Malévot nagyon szerettem, mindig rendes kaja volt a gépen, még a rövid járatokon is és tényleg szívélyesen bántak az emberrel. Csak a nagyon szép nők lehettek légikísérők. Nem úgy, mint most a Ryanairnél. Persze, akkor még prémium dolog volt repülni, az egésznek volt egy kiváltságos jellege. Még van két Malév bőröndöm, egyszerűen nincs szívem kidobni őket, szép gyerekkori élményekre emlékeztetnek.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!