Nagy bejelentést tett a Wizz Air: így kötnék össze Székelyföldet Magyarországgal
A székelyföldi önkormányzatok teljes mellszélességgel támogatják a javaslatot.
Új magyar légitársaság indulását jelentették be a napokban. A cég egyszerre startup és tapasztalt vállalkozás, célja pedig, hogy a regionális légiközlekedés újra virágkorát élhesse a Kárpát-medencében. Első járatai már összekötik Budapestet, Kolozsvárt, Debrecent és Marosvásárhelyt. Az elmúlt évtizedekben persze sok hír érkezett induló légicégekről, amelyek között akadtak hatalmas sikerek és kínos próbálkozások is.
Hétfőn, azaz ma reggel elindul első hivatalos útjára az újonnan alapított magyar légitársaság repülőgépe: az Aeroexpress Regional járata Budapesten szállt fel és Kolozsváron landol. A cég két hónapos tesztüzem keretében bonyolít járatokat a magyar főváros, valamint Debrecen és erdélyi célállomások között.
Az új járatok hétfőn, szerdán és pénteken indulnak a Budapest-Kolozsvár-Debrecen-Marosvásárhely-Debrecen-Kolozsvár-Budapest útvonalon, ezzel a cívis város is közvetlen légi összeköttetést kap Erdéllyel.
Ez be is mutatja a légitársaság üzleti modelljét és stratégiai gondolkodásának lényegét: összeköttetést kívánnak ugyanis teremteni Magyarország fővárosa és a jelenlegi, továbbá leendő regionális repterei, illetve a Kárpát-medence olyan, gazdasági-turisztikai szempontból fontos helyszínei és magyarlakta területeinek regionális központjai között, amely viszonylatokon idáig nehézkes és hosszadalmas volt az utazás és szállítás közúton vagy vasúton.
Az Aeroexpress startup mögött a szintén magyar, az elmúlt években leginkább különjáratokat üzemeltető BASe Airlines (Budapest Aircraft Services) és Somogyi-Tóth Dániel, az Aeropark ügyvezetője áll. Előbbi biztosítja az új légicég működéséhez szükséges engedélyeket, illetve magát a repülőgépet is, a
A próbaüzem a Külügyminisztérium és Debrecen város támogatásával, valamint a légitársaság székhelyét is biztosító Debreceni Nemzetközi Repülőtér együttműködésével indul. A légitársaság az üzleti és a szabadidős utazók igényeit egyaránt ki kívánja szolgálni.
A magyar repülésrajongók és a patrióta gazdaságpolitika hívei azóta hiányolják a menetrendekből a hazai légitársaságok által működtetett járatokat, amióta a Malév története szomorú véget ért. Az egykori nemzeti légifuvarozó a második világháborút követően jött létre (már magyar-szovjet együttműködés keretében), első járatai pedig nagyobb városainkat kötötték össze, elsősorban Budapestet, Győrt, Szombathelyt, Debrecent és Szegedet.
A belföldi hálózat folyamatos növekedése mellett rövidesen a környező országok fővárosaiba is repülhettek a cég utasai. A cég 1954-ben vette fel a ma is mindenki által ismert nevet, első nyugati járatai pedig rövid életűek voltak, lévén, hogy azok épp a forradalom évében indultak el, melynek leverése után a szovjet hatalom betiltotta a repülési tevékenységeket.
Magyar légitársasággal először a hatvanas évek első felében lehetett Európán kívülre repülni, ekkor Kairó került fel a Malév térképére. A következő évtizedekben a cég igyekezett folyamatosan modernizálni flottáját, amelyben óriási előrelépést jelentettek az amerikai Boeing gyár gépei, majd természetesen a rendszerváltás és a gazdasági-turisztikai nyitás lehetősége lendítette fel az utazási kedvet.
A budapesti repülőtér mellett hol a nyári turistaszezonban, hol egész évben összeköttetést biztosított több vidéki repülőtér számára is, gépei megfordultak Sármelléken, Győrben és Debrecenben is.
A Malév Presser Gábor által szerzett legendás szignáljára valószínűleg olvasóink is nagyon sokan emlékeznek:
Utolsó éveire azonban a cég brutális adósságokat halmozott fel: évente 10-20 milliárd forintos mínuszt tett ki az adózás utáni eredmény, s bár a kormány igyekezett kisegíteni a nemzeti céget, a Wizz Air által az Európai Bizottságnál a 2010-es államosítás miatt kezdeményezett vizsgálat eredménye egyenlő volt a halálos ítélettel: 2012. januárjában mintegy 100 milliárd forintnyi állami forrás visszafizetésére kötelezte a Malévot, amely 2012. február 3-án kora reggel felfüggesztette repülési tevékenységét.
Azóta többször felmerült egy új magyar légitársaság alapításának gondolata.
A cég már bérelt repülőgépekkel is rendelkezett, ám tisztázatlan háttere és hiányos háttere miatt a szükséges engedélyeket végül sosem kapta meg.
Nagy izgalmat váltott ki nem csupán a repülésrajongók, de a széles közvélemény előtt is, amikor 2013 augusztusában a cég nemzeti színekben pompázó gépe, az Ámos vezér landolt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér futópályáján. A vállalat azonban először rögtön egy hónappal később, majd 2014 végére ismét fizetésképtelenné vált, így minden előkészület ellenére a Sólyom egyszer sem szállhatott fel. Hivatalos székhelye 2021-ben már egy „cégtemetőben” van bejelentve. A légitársaság, amely több mint ötven gépes flottát és amerikai járatok indítását is tervezte, álom maradt csupán.
A nagy sajtóvisszhangot kiváltó próbálkozásokon kívül (a Sólyom mellett ide sorolható a szakmailag egyébként komolyan vehetetlen „Ronan Air” is) akadtak olyanok is, amelyek működésük idején kevésbé vonták magukra a figyelmet, ám tényleges tevékenységet folytattak.
Ilyen volt például a Pannon Airlines, amely 1999 és 2002 között charterjáratokkal szolgálta ki a nyaralni vágyó magyar utasokat. Egyetlen gépükön, az ikonikus TU-154-esen orosz személyzet szolgált, de a 2001-es terrortámadások, az izraeli belpolitikai helyzet miatt visszamondott járatok és a cég mögött álló utazásszervező ellen indult végrehajtási eljárás együttesen ellehetetlenítette a cég működését.
Aki szerint az Aeroexpress az egyetlen hazai légicég, téves úton jár. Mint cikkünk elején már említettük, az új cég a BASe szaktudására, személyzetére, gépére és engedélyeire építi tevékenységét, amely légitársaság korábban a Malév számára is teljesített ráhordó járatokat, valamint aktív a charter piacon, illetve állami közszolgáltatási szerződés keretében ma is üzemelteti a Pori-Helsinki menetrend szerinti járatokat Finnországban.
Szintén a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a bázisa a Vecsésen működő Fleet Air légitársaságnak is. A magyar cég teheráru-fuvarozására szakosodott, elsősorban az autóipart szolgálja ki, ennek megfelelően gépei gyakori vendégek a Győr-Pér Nemzetközi Repülőtéren is, ahol az Audi szolgálatába állítják őket. De hasonlóképpen szállítanak veszélyes árut, illetve repülőgép-alkatrészeket is. A cégnek jelenleg hat gépe van.
Kiszolgálják a magyar piacot olyan cégek is, amelyek a magángépes repülés terén működnek. Ezek közül a legnagyobb a kiskunlacházi központú, számos legendás géptípust kínáló Jet-Stream, amelynek gépei az utas igénye alapján akár néhány órán belül készen állnak arra, hogy útnak induljanak. A nyár természetesen kiemelt időszak ebben az iparági szegmensben is, így a cég gépeit az elmúlt hónapokban sokszor lehetett látni a nyilvános radarprogramokon.
Nem csupán Magyarország, hanem Európa légiközlekedése szempontjából is meghatározóvá vált egy cég, amely magára rendszeresen „hazai kötődésű légitársaságként” hivatkozik, székhelye pedig valóban itthon található. A diszkont légitársaságot 2003 nyarán alapították, vezére pedig az a Váradi József, aki korábban a Malév élén is állt.
A cég gyakorlatilag születése óta intenzíven terjeszkedik és növekszik, kizárólag Airbus gépekre épített flottája pedig a kontinensen az egyik legfiatalabb átlagéletkorral büszkélkedhet. A vállalt a napokban éppen azzal kerül be a sajtóba, hogy jelentős európai növekedés után immáron a Közel-Kelet felé is nyit: azt követően, hogy létrehozta leányvállalatát, a Wizz Air Abu Dhabit, most Szaúd-Arábiában köthet figyelemre méltó üzletet, amellyel egy óriási piachoz szerezhet hozzáférést.
A Wizz nem csupán felpörgette az európai légipiacot, de az elmúlt húsz évben robbanásszerűen növekedő fapados-szegmensben is diktálja a tempót. Bár – ahogy a fapadosokra általában – sok utaspanasz érkezik egyes szolgáltatásaival kapcsolatban, a Budapestről indult történet egyelőre az európai légiközlekedés egyik sikersztorijának ígérkezik.
Kiemelt kép: Aeroexpress Regional