M1-es tömegkarambol: el lehet kerülni egy ilyet egyáltalán?

2023. március 13. 18:18

A szombati autópálya-baleset több véletlen szerencsétlen egybeesése és emberi mulasztások miatt következett be. Szakértőknél érdeklődtünk, kivédhető lett volna-e a baleset.

2023. március 13. 18:18
null
Bokor Gábor
Bokor Gábor

Szombaton történt Magyarország történetének egyik legsúlyosabb közlekedési balesete: az M1-es autópálya 26-os kilométerénél öt kamion és több tucat autó ütközött össze, melyek közül 19 kiégett.

A baleset volumenét –a több könnyebb és súlyos sérült, valamint a halálos áldozaton túl – jól mutatja, hogy még a tragédia másnapján is dolgoztak azon, hogy helyreállhasson a közlekedés az érintett útszakaszon. 

A helyszínre négy mentőhelikopter és 16 autó ment ki, a tűzoltók hosszú ideig hűtötték vissza a kiégett járműveket, míg el lehetett azokat szállítani. Az autópályákat fenntartó Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő (MKIF) Zrt tájékoztatása szerint

 a balesetet lokális porátfúvás okozhatta, ami miatt hirtelen csökkenhettek a látási viszonyok.

A karambolról több felvétel is nyilvánosságra került: az egyik legnézettebb egy kamionból készült belső kamerás videó, melyen az látható, amint egy kamion fékezés nélkül, a megengedett maximális sebességgel, 90 km/h-val hajt az előtte már összetorlódott autókba.

Deli Kálmán közúti közlekedésbiztonsági balesetelemző és gépjármű-közlekedési műszaki igazságügyi szakértő a Mandiner kérdésére elmondta: hazánk történetében még nemigen volt ekkora közlekedési baleset, állítása szerint általában két-három-négy autóból álló ráfutásos balesetek szoktak az autópályákon történni.

Az tudható, hogy az autópályán lévő fénykapukon két figyelmeztetés is történt, melyen keresztül azt üzenték az autósoknak: hirtelen, drasztikusan csökken a látótávolság. 

– jelezte a balesetelemző, aki szerint súlyos probléma, hogy az autósok nagy része nem veszi komolyan a fénykapukon történő sofőrtájékoztatásokat.

Deli Kálmán szerint hazánkban nem jellemző a szombaton történt porvihar, így az autósokat meglepetésként érhette a jelenség és a látótávolság csökkenése üzenetre lehet, hogy az embernek nem ez a fajta természeti jelenség ugrik be elsőnek. 

– fogalmazott a szakértő, aki a fenti videót megnézve arra jutott, hogy a baleset egyik fő okozója a relatív gyorshajtás és a kellő követési távolság be nem tartása volt. 

Még javítani kell az útszakaszt

A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közösségi oldalán jelezte, hogy vasárnap délre sikerült a sérült korlátokat megjavítani, mely után a Győr felé tartó oldalon a belső sáv zárása megszűnt, de a 80 km/h-s sebességkorlátozás továbbra is érvényben van. A jelentésük szerint az autópálya burkolata a baleset helyszínén 200-250 négyzetméteren megégett.

A munka jelenleg is folyik, úgy fogalmaztak, hogy a szombati baleset helyszínén olyan mértékben sérült a útburkolat, hogy azonnali beavatkozásra van szükség.

– jelezték.

„Amikor megláttuk a roncsokat egymásra néztünk a kollégáimmal, mindannyian azt hittük, rengeteg lesz a halott. Voltak olyan autók, amikből semmi nem maradt, azokból lehetetlen lett volna élve kimászni. Óriási szerencse, hogy ezeket a járműveket a vezetőik, utasaik még az előtt el tudták hagyni, hogy újabb autók csapódtak volna beléjük" – így emlékezett az M1-es autópálya Budapest felől kimenő oldalának 30. kilométerszelvényében történt baleset műszaki mentésében részt vevő budapesti autómentős, Szász Dávid.

Vasárnap reggel a rendőrség a hivatalos honlapján adott tájékoztatást arról, hogy büntetőeljárás keretében, szakértők bevonásával vizsgálja a körülményeket.

De mit lehet tenni, ha ilyen helyzetbe kerülünk?

Albert Péter vezetéstechnikai szakértő a balesettel kapcsolatban portálunknak megjegyezte, hogy sofőrként a jármű sebességét mindig az aktuális látási viszonyokhoz kell igazítani. Amennyiben egy porfelhő vagy bármi jelenség miatt hirtelen drasztikusan csökken a látótávolság, szavai szerint nem egyből a fékbe kell taposni, mert az balesetveszélyes, a mögöttünk haladót is meglepheti, hanem finoman kell visszavenni a tempóból. 

– jegyezte meg a tréner, aki szerint vezetés közben, pláne az autópályán nem szabad semmi mással foglalkozni, mint a vezetéssel, ugyanis 130 km/h-s sebességnél másodperceként 36 métert tesz meg az autó. 

– folytatta.

Albert Péter leszögezte, ha már megtörtént a baj, akkor az első dolog, amit meg kell csinálni, hogy az autó összes utasa elhagyja a gépjárművet és a szalagkorláton túl várakozzon. 

Az MKIF megkeresésünkre közölte, vizsgálat van folyamatban az ügyben, amelynek lezártáig a balesetről és körülményeiről nem nyilatkoznak. Annyit azonban hozzátettek: 

„Az autósoknak a KRESZ szerint kell eljárniuk, jelen esetben a járművezetőknek olyan korlátozott látási viszonyok esetén, mint amilyen a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) 1. sz. függelék III. h) pontjában is nevesített  porvihar, a KRESZ 25.§ (1), 26.§ (4), illetve 27.§ (1) bekezdései alapján kell eljárniuk. Ennek értelmében a jármű vezetőknek a forgalmi, az időjárási és látási viszonyoknak megfelelően, ehhez igazodóan megválasztott sebességgel, és a követési távolság megtartásával kell közlekedni.”

 

Nyitókép: MTI/Lakatos Péter

Összesen 118 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kulszek
2023. április 10. 23:02
Már távolról, a porfelhő (vagy füst) láttán minden autósnak kötelessége felkapcsolni a vészvillogót! Ez jelzi a többieknek hogy torlódásra kell számítani, esetleg leállásra is! EZT kell tenni Mandi! Egy cikkben sem látom, egy kommentben sem írja senki. És egy videón sem látom hogy bármely baleseti résztvevő ezt tette volna. Rövid összefoglaló olvasható a következő cikkben: https://alapjarat.hu/hasznos-infok/helyesen-hasznalod-az-autod-lampait a hivatalos álláspont pedig a KRESz-ben.
Janika50
2023. március 15. 07:20
Valószinü el lehetne kerülni, több oda figyeléssel. A modernek nevezett, valójában tudat tompitó, lebutitó vackokkal tele épitett autók hamis biztonság érzetet adnak. Továbbá, abba kéne hagyni a finomkodást. Ki kéne végre mondani, hogy közlekednek nállunk a románok, bratkóék. Azért közlekednek igy mert megtehetik. (A haverjai között gondolom dicsekszik a móc és sajnálja, hogy csak egy magyar hunyt el.) A biztositók nagy csindadrattája jözepette elárulhatnák, ki az illető, akinek már sinen az ügye. Gondolom az egyik főkommonista főelvtárs.
Reszelő Aladár
2023. március 14. 15:05
Ez a dolog nem kivédhető. Ha egyik pillanatról a másikra kilométerekről méterekre csökken a látótáv, akkor ott egyik pillnatról a másikra kellene 130-ról 30 alá csökkenteni a tempót mindenkinek egyszerre, azonos ütemben. Ez majd önvezető autókkal lesz lehetséges, vagy legalábbis olyan autókkal, amik nem csak vizuálisan, hanem radarral, lidarral, infravörös, vagy ultrahangos érzékelőkkel vannak ellátva és kommunikálnak is egymással. Ekkor ha csökkenteni is kell a tempót, azt a forgalom egymással összhangban tudja megtenni. Nincs messze ez az időszak és talán nem is lenne rossz, ha már az autópályán nem a vezetésre kellene figyelni (igen tudom, oda a vezetési élmény, bár kétlem, hogy ez hiányozna ez egy unalmas autópályán).
crydog
2023. március 14. 08:03
Magamból kiindulva: Az autópályát előre lehet látni néha egy kilométerre is. A visszapillantó dettó. Legalább félpercenként megnézem mi van mögöttem. Ki is szokták táblázni, vagy a sárga villogóssal jelezni ha problémás az útszakasz. Ha akármi is gyanús, akkor vészvillogó be, és lassítok. Pláne nem rongyolok bele egy porviharba/ködbe, lassítás nélkül. Esős/síkos úton meg annyival megyek hogy követési távolságon jóval belül meg tudjak állni. Ha elém jönnek a belső sávba amikor előzök/elhaladok akkor nem anyázok meg tolom a segét a másiknak. A türelem nagy segítség. Nem is okoztam balesetet közel negyven éve.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!