a szelektív zöldérzékenység egy izgalmas példája itt is fennáll: elvégre a kerület korábban a Dagály uszodával szembeni beruházásokat nagyon hasonló indokokkal fúrta meg,
mint amilyeneket most figyelmen kívül hagynak. Mint egy lakó megjegyzi, Tóth József polgármester élhetetlen, kicsi lakásokról beszélt, most mégsem zavarta a tervtanácsot ugyanez a beékelődő „nyél-lakások” esetében; a Dagály kapcsán a környéken élők semmibevételéről és a befektetői profitmaximalizálásról beszélt, de mikroklímát is emlegetett egy üres, fátlan, murvás területen, míg a mostani beruházásál 20 évnél idősebb fák kivágása ellen sem emelt kifogást; akkor a baloldali képviselőtestület az Alkotmánybíróságig ment jogorvoslatért. Az indoklás éppen ez volt: biztosítani a környező lakók egészséges környezethez való alkotmányos jogát – de most a jelek szerint már korántsem ez a helyzet.
A zöldszempontokról is kiemelten beszéltek például a Népszavának, ironikus módon most is ott árválkodik néhány fa a szóban forgó ingatlanok környékén – a meglévők kivágása kapcsán, illetve a zöldterület pótlására vonatkozó kérdésünkre a kerületi polgármesteri hivataltól azonban sajnos nem kaptunk választ (részletesen korábbi cikkünk végén olvasható a reakciójuk). Elméletileg zöldtetőket kapnak az új épületek, ám ez legfeljebb a szabályozásnak való megfelelésben segít, a lakók közérzetében biztosan nem.
Ami a fővárosi álláspontot illeti a fák kivágásáról, érdemes felidézni a főpolgármester, Karácsony Gergely szavait a közelmúltból: „Budapest megvédi az erdőit, Budapest megvédi a fáit” (a „kormányzati tarvágások” kapcsán); Tüttő Kata városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes „klímasemleges, zöld szigetként” beszélt a belvárosról, mondván azért költözött a budai (mellesleg egyetlen kormánypárti vezetésű) XII. kerületbe, mert zavarta, hogy „kevés a park, a játszótér, babakocsival alig lehet elférni a járdán és nagyon szennyezett a levegő”, mi több, éppen a fakivágások szigorítása, zöldtömeg növelését célzó rendelet kidolgozását szerette volna megkezdeni úgy, hogy többek között a VI., a VII. vezetőivel, és pont Tóth Józseffel, a XIII. kerület polgármesterével dolgozna ki közösen ilyet. Mindkettejüknek írtunk, hogy megtudjuk, mi a véleményük a Fáy utcánál tervezett beruházásról.
Emellett természetesen megkerestük a fővárosi vagyonkezelőt is, mégis miért inkább eladták 86 millió forintért azt a telket, amit négyzetméter-arányosan számolva – a környéken nem is kimondottan drágán – 200-250 milliós áron vesztegetnek most, hogy a beépítés akadálytalanul megtörténhet; ha már mindenképpen további beépítéseket támogatnak, miért nem tettek azért, hogy ez az értéknövekmény a fővárosi polgárokat szolgáló költségvetést gyarapítsa, és ne egy vagy több magáncég bankszámláját.
Egymásra mutogatás
Csütörtöki megkeresésünkre végül kedden kaptunk választ a sajtóosztályról; válaszukban közölték, hogy „a XIII. kerületi 26337/2 helyrajzi számú telek már 2015. előtt is szerepelt a BFVK Zrt. Közszolgáltatási Szerződésének II/6. mellékletében a Feldolgozásra, hasznosításra, értékesítésre kijelölt ingatlanok között.”, kiemelve, hogy az értékesítésekről a Fővárosi Közgyűlés szavaz. A továbbiakban listázzák az ismert tényeket (egy érdeklődő volt, a Starhouse Immo Kft., minimális vételáron vette meg, a dokumentumok elérhetőek róla, stb.). Így konkrét kérdéseinkre ebben az esetben sem kaptunk érdemi választ. De volt itt még valami!
Azt is írták, fontosnak tartják megjegyezni, hogy „bár annak tulajdonosa a Fővárosi Önkormányzat volt, de az, hogy arra mit és hogyan lehet építeni, egyes telekhatárokat hogyan lehet módosítani, a XIII. kerületi Önkormányzat hatásköre, mert az illetékes kerület testülete hozhat döntést a helyi építési szabályzattal kapcsolatban”.
Vagyis, míg a kerület a fővárosra, a főváros a kerületre hárította a felelősséget.