Szalagavató, anyák napja: itt a Labrisz iskolai LMBT-útmutatója
2022. március 28. 22:41
Ideologikus iskolai segédanyagot használ a Labrisz Leszbikus Egyesület évek óta, melyben sztereotipikusan ábrázolják a keresztényeket.
2022. március 28. 22:41
p
2
128
102
Mentés
„A lányok és fiúk kettéosztása erősíti a nemeket egymással szembeállító, dichotóm, heteronormatív szemléletet, amelybe egy transznemű, illetve nemi identitásában bizonytalan vagy a kettéosztást tudatosan elutasító fiatal nem fér bele” – olvasható a Labrisz Leszbikus Egyesület által, egyben a Soros-féle Nyílt Társadalom Alapítványok támogatásával kiadott, 2018-as iskolai segédanyagban.
A Még mindig tabu? LMBT személyek az iskolában című, illusztrált, egyszerű nyelvezetű kiadvány a Melegség és Megismerés program részeként jelent meg. Tartalomjegyzékében a fogalomtárat a következő fejezetek követik: Anyák napja; Fiús játékok, lányos játékok?; Kézen fogva; Bántó szavak; Na húzzál innen, kis köcsög!; Válassz!; Nem vagy elég férfias!; Nem táncolok veled!; Szerelmespár; Tanári coming out. Szóba kerül a a kiadványban tesi óra és a szalagavató is.
A kiadványt áthatja a gender-ideológia, ami szerint minden norma, illetve a nemi szerepek pusztán társadalmi konstrukciók, a heteroszexuális többség értékrendje pedig elnyomja az LMBT-személyeket, a kötet tudományos háttere pedig egyoldalú. Azt sem tisztázza, hogy a nemi irányultság és a nemi identitás nem rögzül kamaszkorig, és még ekkor is könnyen megbontható, tehát nem beszélhetünk egyértelműen LMBT-diákokról.
Mint a szöveg írja: „Az iskolai terek a nemek és a szexualitás szempontjából látszólag semlegesek, ám ha jobban megnézzük, átszövi őket a heteronormativitás.”
A szöveg leszögezi: „Különösen nehéz lehet ez (LMBT-diáknak lenni – a szerk.) egy olyan, hierarchikusan berendezett, tekintélyelvű közegben, ahol a hagyományos keresztény, konzervatív értékrend szerinti család-/párkapcsolati modell a követendő minta.” A szöveg feletti képen egy sztereotipikusan ábrázolt, sötétben álló, mérges diáklány áll hosszú szoknyában, kereszttel a nyakában. Pedig a kiadvány állítása szerint küzd a sztereotípiák ellen.
Az útmutató szerint: „A nemi sztereotípiák és tabuk feloldásával, így például a transzneműek által választott keresztnevek természetes használatával a pedagógus a diák biztonságérzetét, emberi méltóságát erősíti.”
Azt is olvashatjuk benne, hogy „ha engednénk a gyerekeket azzal játszani, ami leginkább tetszik nekik, tekintet nélkül arra, hogy ez »lányos« vagy »fiús« játék, és egyszerűen csak arra figyelnénk, hogy az a korának és fejlettségének megfelelő legyen, akkor megkímélhetnénk őket a nemi szerepekkel kapcsolatos előítéletektől, a nyomasztó elvárásoktól,kényszerektől, értékítéletektől.”
Ugyanakkor ezt az állítást a tudomány nem tudja egyértelműen megerősíteni.
A szöveg szerint „remek alkalom lehet a szalagavató arra, hogy az LMBT fiatalok iskolai elfogadását erősítse, ha a tanárok támogatják, hogy mindenki olyan neműként és neművel táncoljon, ahogy és akivel szeretne.” Sőt: „Az általánosan elfogadott fiú-lány párosokon kívül látható egy mosolygó fiú-, egy szemérmesen összehajoló lány-, illetve egy, a hagyományos táncos szerepeket megfordító fiú-lány páros is. Valószínűleg nagyon nyitott és befogadó az iskola, toleráns szellemiséggel, hiszen a fiatalok választhattak.”
Ugyanakkor „a kezét ökölbe szorító, elutasító arckifejezésű lány döntése egyértelmű: nem szeretne az őt felkérő transzfiúval táncolni. Talán nem tekinti őt „igazi” férfinak. Még egy befogadó iskolában is küzdelmes lehet a transznemű fiatalok élete; nekik a szexuális kisebbségek között is speciális nehézségekkel kell szembenézniük.”
Itt a szöveg arra utal, hogy az elutasító lány nem tekint fiúnak egy lányt, aki fiúnak képzeli magát. Hasonlatos ez azokhoz az amerikai iskolai brossúrákhoz, amelyek szerint a magukat lánynak képzelő fiúkat be kell engedni a lánymosdóba, és osztálykiránduláson a lányoknál kell altatni őket. Eme felfogás szerint a valódi nemünk nem a biológiai nemünk, hanem amit annak érzünk.
A brossúra sok más mellett arra is buzdít, hogy a tanárok osszák meg a diákokkal Pride-élményüket: „Az a tény, hogy a tanárnő saját Pride-élményét, fotóit osztja meg a diákokkal, egyben arra is jó példa, hogyan lehet fejleszteni a fiatalok kritikus médiaszemléletét. Amikor az esemény résztvevőjeként számol be a gyerekeknek, megmutatva olyan hiteles képeket, tényeket, amelyek a központilag vezérelt híranyagokban ritkán fordulnak elő, alkalmat teremt diákjainak a jelenség mélyebb átgondolására és megértésére és a média által közvetített sztereotípiák megkérdőjelezésére.”
Kedden Luxemburgban az Európai Unió Bírósága előtt megkezdődött a gyermekvédelmi törvény tárgyalása. Az ügyről Rodrigo Ballestert, az MCC Európai Tanulmányok Műhelyének a vezetőjét kérdeztük.
Ott lakott egy iciri piciri ,,téglácska.” Volt annak sok iciri piciri kis ökre, Agyhalott mind, ezt mondta róluk a fő ,,Ogre.”
p
2
0
2
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 102 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kukasmacska
2022. március 30. 00:39
" a kezét ökölbe szorító, elutasító arckifejezésű lány döntése egyértelmű: nem szeretne az őt felkérő transzfiúval táncolni. Talán nem tekinti őt „igazi” férfinak. "
Mert nem is az.
Ahhoz meg senkinek semmi köze, hogy kit és minek tekint.
Egyébként pedig ha valaki elutasít egy másik embert, nem köteles indokolni és pláne nem köteles jó pofát is vágni mellé. Persze nem kell bunkónak sem lenni, de az is előfordul. Lásd azt a naponta 1000x előforduló esetet, amikor igazi lányok valamilyen okból nem túl kedvesen elutasítják a hozzájuk közeledni próbáló igazi srácokat. Azok meg tudomásul veszik.
"a tanárok támogatják, hogy mindenki olyan neműként és neművel táncoljon, ahogy és akivel szeretne."
Akkor azt is támogassák, ha valaki egy másik valakivel NEM akar táncolni. Sőt, akár érintkezni sem.
Egy lmbtq-ideológiában képzett ember, pl. egy jobbikos véleményét szeretném kérni: a szövegben is szereplő "transzfiú" és "transzlány" kifejezések nem kirekesztőek? A kifejezés kitalálói ezzel megkülönböztetik őket az igazi fiúktól és lányoktól. Ez olyan, mintha a "lány" és "fiú" szavak elé valami fosztóképzőt raknának. Mint az értékcsökkentett lány és fiú. Ez engem nagyon frusztrál, napi rendszerességgel szoktam is sírni miatta. Kedves buzilobbisták kérlek számoljátok fel ezt az igazságtalanságot, tegyétek e nyelvet még befogadóbbá.