Hasonlóan kudarc Fürjes szerint a közlekedés átszervezése a Nagykörúton. „Békeidőben naponta 70 ezer autó és legfeljebb 500-1000 biciklis közlekedik itt október közepe és a tavasz vége között, mégis ragaszkodnak hozzá, hogy elvesznek egy sávot az autósoktól, mindenáron egyenlő sávot kap autós és biciklis” – emeli ki. Hozzáteszi: „az eredmény káosz és dugók, de ahelyett, hogy józan döntést hoznának, felülvizsgálnák a hibás intézkedést,
inkább rákenik a szerencsétlen fejlesztési helyettesre és elvitetik vele a balhét”.
„A jó hír, hogy a megbukott párbeszédes városvezető után csak jobb jöhet, mi készen állunk továbbra is a konstruktív együttműködésre” – fogalmaz.
A Portfolio-felmérésről
„Megerősíti az együttműködésre, a gyakorlatias megoldásokra, a főváros, azon belül leginkább a tömegközlekedés fejlesztésére építő kormányzati Budapest-politikát. Jó hír az is, hogy a fővárosiak egyetértenek velünk abban, Budapest nem csatatér, és hogy a politikai viták ellenére párbeszédet kell folytatnia a városvezetésnek és a kormánynak” – összegezte lapunknak Fürjes a Portfolio a főváros fejlesztéséről készíttetett ezerfős, reprezentatív közvélemény-kutatásának tanulságait.
A felmérésből az derül ki, hogy 95 százalék körüli a támogatottsága azoknak a kérdéseknek, amelyekben a pártpolitikai ellentétek mellett is együtt kellene működnie az önkormányzatnak és a kormánynak. „Még, ha időigényes, fáradságos, és nehéz is, fent kell tartani a kormány-főváros együttműködést, ez a budapestiek érdeke” – hangsúlyozta Fürjes, hozzátéve,
a budapestiek nem kifogásokat, panaszkodást, egymásra mutogatást, hanem megoldásokat várnak a vezetőktől,
legyenek azok akár az önkormányzatban, akár a kormányban. A megkérdezettek 95 százaléka támogatja azt is, hogy lehetőleg adóemelés nélkül kell fejleszteni Budapestet.
Ezzel párhuzamosan pedig a megkérdezettek 81 százaléka nem ért egyet azzal, hogy a Fővárosi Önkormányzat nagy összegű hitelt vegyen fel a koronavírus gazdasági következményei miatt. „A budapestiek elsöprő többségének véleménye is arra késztet minket, hogy fenntartsuk az erre vonatkozó kormányzati javaslatokat. Ebben a koronavírussal és annak következtében fellépő gazdasági visszaeséssel terhelt időszakban a kormánynak és az önkormányzatnak is a legfontosabb feladata a munkahelyek védelme” – mondta az államtitkár.
Forrás szükséges az egészségügyi fejlesztésekre
A negyedik tanulság Fürjes szerint az, hogy forrást kell biztosítani az egészségügyi fejlesztésekre, a tömegközlekedésre, az otthonteremtésre és a minőségi zöldterületekre, hiszen a budapestiek a kórházi, tömegközlekedési és lakóingatlanos és zöldterületi fejlesztéseket tartják a négy legfontosabbnak. Szerinte emiatt is folytatnia kell a kormánynak az Egészséges Budapest Programot, mint fogalmazott, „még inkább helyesnek érzi”, hogy a városvezetéssel egyetértésben egy évvel ezelőtt megegyeztek abban, hogy a kormány öt év alatt ötvenmilliárd forintot biztosít a kerületeknek. Ezt az összeget járóbeteg-ellátásra, kerületi orvosi rendelők felújítására, új rendelők építésére, diagnosztikai és terápiás orvosi eszközök beszerzésére fordíthatják az önkormányzatok.
„A felmérésben a kerékpársávokra is rákérdeztünk, és meglepő konszenzus alakult ki ebben az ügyben: a fővárosiak több mint háromnegyede csak az autósforgalom védelme mellett támogatja a kerékpárutak létesítését” – írta a Portfolio. Fürjes ennek kapcsán leszögezte:
„bízom benne, hogy a városházán is meghallják a budapestiek véleményét”.
Az államtitkár reméli, hogy Karácsony Gergely nemcsak Dorosz Dávid Budapest Klímavédelemért és Fejlesztésért felelős főpolgármester-helyettestől – aki Fürjes szavai szerint belebukott az elmúlt egy év botrányaiba, semmittevéseibe és hibáiba – válik meg, hanem felülvizsgálja nagykörúti közlekedési káoszt eredményező lépéseit. Az államtitkár bízik benne, hogy a főváros vezetése visszaadja az elvett sávot az autósközlekedésnek, és kész valódi párbeszéd alapján gyakorlatias, működő megoldásokat találni a kerékpáros és autós közlekedés együttélésére.
Kérdésünkre, hogy az eredmények tükrében változtat-e a kormány a Budapest-politikáján, azt felelte, hogy „sohasem lehetünk elégedettek a munkánkkal és sohasem gondolhatjuk, hogy mindent tudunk, mindent jól tudunk, és mindenben igazunk van, ezért minden ilyen visszajelzést nagyon alaposan kell tanulmányoznunk, és oda kell figyelnünk a budapestiek szavára”. Szerinte még alaposabban figyelembe kell venniük, hogy a budapestiek a politikai viták és a különbözőség ellenére a párbeszéd pártján állnak,
a másik, hogy még nagyobb energiákat kell mozgósítani a budapesti kórházépítésekre és a kórházfelújításokra. Ez utóbbi ugyanis első helyen áll a fővárosiak fejlesztési preferenciáinak sorában.
Fotó: Földházi Árpád