A segítő szakembernek elengedhetetlen a folyamatos kommunikáció kollégáival és önmagával.
A kezdeti lelkesedés fázisában fontos, hogy a realitás talaján tudjon maradni, a későbbiekben felmerülő negatívumok, csalódások mellett pedig érdemes arra koncentrálni, hogy melyek azok az aspektusok, amelyekben sikereket ér el. Az intenzív érzelmi kihívásokkal járó munkáknál kulcsfontosságú, hogy időt fordítson a kikapcsolódásra és megtanulja félrerakni a munka során felgyülemlett nehézségeket.
Szupervízió – egy pozitív példa
A fentiek mellett a csoportos vagy egyéni szupervíziók szerencsére egyre gyakrabban állnak a segítő szakmában dolgozók rendelkezésére. Elengedhetetlen az ezekben a pozíciókban tevékenykedő szakemberek további oktatása, támogatása, felügyelete. Pajor András gyógypedagógus, pszichológus szerint a gyermekotthonok dolgozói számára a szupervízió e három feladata közül talán a legfontosabb a támogatás, a segítő kéz nyújtása, annak éreztetése, hogy az illető nincs egyedül problémáival. A foglalkozások révén rájöhetnek, hogy igenis támaszkodhatnak kollegáikra, a csoportokban kialakult bizalmi kapcsolat révén nyíltan beszélhetnek nehézségeikről. A szupervíziók és esetmegbeszélések vezetésében rendkívül tapasztalt szakember mesélt a szupervíziók menetéről, legfőbb céljairól, amelyet a tavalyi évben indított útjára a Vásáry Tamás Alapítvány.
Az alapítvány 2018 februárjától indított el nyitott szupervíziós csoportokat, ahova bármely gyermekotthon nevelőjének, gyermekfelügyelőjének lehetősége nyílt bekapcsolódni. Sokan azonban, bár igényelték volna a foglalkozásokat, nem tudták megoldani részvételüket túlterheltség, utazási nehézségek miatt. Ennek kiküszöbölése érdekében 2018 szeptemberétől a szupervíziós alkalmakat három Bokréta Lakásotthonban tartja meg a szakember, a résztvevő csoportok egy-egy otthon nevelőiből állnak. Az így kialakult „team szupervízióknak” a legnagyobb előnye, hogy a gyermekotthonokban felmerülő problémákat az ott dolgozók állandó csapata dolgozza fel, együttes megoldások kidolgozására, csapatépítésre ad lehetőséget. A foglalkozások alkalmával a részvevők saját tapasztalataikat, nehézségeiket oszthatják meg kollegáikkal, amelyet a szupervíziót vezető szakember megpróbál általánosítani, hogy mindenki saját helyzetére és az általa megélt szituációkra is alkalmazni tudja.