Navracsics Tibor válaszában elmondta: nem az a helyzet, hogy a Bizottságnak túl kevés javaslata lenne, hanem az, hogy a tagállamok nem hajtják végre, amiben megállapodtak. A Bizottság csaknem egy éve dolgoz ki javaslatokat, de ezek megvalósításához együttműködésre lenne szükség – közölte. Véleménye szerint ha kicsit lecsillapodik a bevándorlási hullám, előtérbe kerül az integráció, és ebben nagy szerephez juthat a területéhez tartozó oktatás és kultúra.
Az uniós biztos Bana Tibor kérdésére az Egyesült Államok és az EU közötti szabadkereskedelmi megállapodásról folytatott tárgyalásokról elmondta: mivel idén elnökválasztás lesz az Egyesült Államokban, és a jelöltek között van, aki nem támogatja az egyezményt, lassú lesz a haladás, ha egyáltalán lesz. Áttörés nem várható az idén ebben a kérdésben – vélekedett. Navracsics Tibor a portfóliója egyes területeiről beszámolva az oktatási ügyekkel kapcsolatban kifejtette: a terrorcselekmények, a radikális mozgalmak megjelenése, a fiatalok radikalizálódása nagy kihívás az oktatási rendszereknek is, és erre mindenképpen választ kell adni. Mivel az oktatásügyben az EU a szubszidiaritás elve alapján nem határozhat meg új feladatokat, a meglévő gyakorlatok összehangolásában, a legjobb megoldások megismertetésében és az oktatási miniszterekkel együtt a közös célok kijelölésében segíthet – magyarázta.
Felidézte: a párizsi folyamat kezdeményezés keretében intenzív párbeszédet folytat a 28 oktatási kormányzattal, és ennek eredményeként is a bizottságban a radikalizmus elleni küzdelem nagyon fontossá vált.
Együttműködést indítanak a tagállamok oktatási miniszterei között
Navracsics Tibor tavaly szeptemberben ugyancsak az európai ügyek bizottságában számolt be arról, hogy párizsi folyamat néven együttműködést indítanak a tagállamok oktatási miniszterei között, amelynek két célja van: a demokratikus szocializáció, hogy az iskola legyen a terepe a demokratikus készségek elsajátításának, így a fiatalok aktívan részt vehetnek a közéletben, a politikai döntéshozatalban, továbbá az elidegenedés feltérképezése, hiszen a családok mellett a tanárok vehetik észre először, ha a fiatalok kezdenek kiválni a közösségből.