Folyamatosan érkeznek a kormányzattól előterjesztések az Államreform Bizottsághoz – mondta az MTI-nek adott interjújában Patyi András, a testület elnöke, aki két kiemelt ügyben már munkacsoportot is felállított. Az egyik a területi közigazgatási rendszer átalakításával, a másik az állampolgárok és a vállalkozások széles körét érintő fizetési kötelezettségeket keletkező adminisztratív terhek radikális egyszerűsítésével foglalkozik.
Patyi András elmondta: az Államreform Bizottság (ÁB) – amelynek feladata az Államreform II. nevű program egyes intézkedéseinek tudományos és társadalmi megalapozása, véleményezése – már két érdemi ülést is tartott.
Az első, múlt heti ülés fő témája a közbeszerzési rendszer átalakításának javaslata volt – ismertette Patyi András, aki hozzátette: 2 év alatt mintegy húszezer állami közbeszerzési eljárást kell lebonyolítani. Fontos, hogy ezekben megbízható vállalkozók vegyenek részt, akiknek megbízhatóságukat különböző módokon igazolniuk kell. Ezen igazolások megszerzése azonban mára túlszabályozottá vált, egyre inkább akadály lett és sokszor vezetett eredménytelen közbeszerzésekhez – mondta az ÁB elnöke. Az új koncepció egyik vonása, hogy egyszerűsítik az alkalmassági feltételek bizonyításának rendszerét. A bizottság megállapította: az új szabályozás az uniós irányelveknek való megfeleltetés mellett garantálja a biztonságos közbeszerzési eljárásokat, a közpénzek átlátható felhasználását, ráadásul az állam és az ajánlattevők is nyerhetnek vele – emelte ki Patyi András.
A másik érdemi ülésen, kedden, a bizottság megkezdte a területi közigazgatási rendszer átalakításának vizsgálatát. Patyi András szerint ez nagyon összetett feladat, számos érdeket figyelembe kell venni, ezért erre külön munkacsoportot hozott létre. Még csak a helyzetelemzésnél tartanak, de annyi biztos, hogy sokkal több kormányablakra van szükség – mondta a testület elnöke. Hozzátette: azt is meg kell vizsgálni, hogy milyen legyen a feladatok elosztása az önkormányzatok, a járási és a kormányhivatalok között. Ezzel együtt az egyablakos ügyintézést, a kormányablakokban intézhető ügyek radikális növelését és az elektronikusan intézhető ügyek körének bővítését is vizsgálják.
A bizottságban ezen a héten felállt egy másik munkacsoport is, amely az ügyintézéssel járó anyagi terhek csökkentésének lehetőségeit vizsgálja. Patyi András elmondta, hogy az ügyintézéshez kapcsolódnak díjak, illetékek, valamint bírságok. Vannak olyan eljárások, amelyek során több különböző jogcímen is fizetni kell, így a jogcímek csökkentése az egyik feladat. A bizottság elnöke szerint azonban az anyagi terhek radikális csökkentéséhez – amelyet a kormány célul tűzött ki – a fizetendő összegeket is csökkenteni kell. Patyi András azt mondta, elsősorban az olyan eljárásokkal kapcsolatos anyagi terheket vizsgálják, amelyek sokakat érintenek, mint például az okmányügyek.