Elapátlanodott nemzedék

2023. június 19. 07:00

Az anyai és az apai minőséget összevegyítő, majd feloldó törekvések nem az új egyenlőséget hozzák el, csak árvává tesznek.

2023. június 19. 07:00
null
Constantinovits Milán
Mandiner

Tizenpár éve hallottam először az apák napjáról. Eleinte furcsállottam, hogy az anyák mellett külön az apákról is megemlékezünk, később barátkoztam meg a gondolattal. Ha ennek kapcsán az apákról elmélkedünk, engedtessék meg, hogy a saját családomat jelöljem meg kiindulási pontként.

Kezembe akadt a napokban ugyanis Bárány Tamás Apátlan nemzedék című súlyos regénye. Kortörténet a második világháború zűrzavaros éveiből, amikor a családi kötelékek is szétzilálódtak. Az ország elveszíti a frontra kényszerített férfiakat, a családok apák, nagyapák, férjek és fiúk nélkül maradnak. A könyvben feltűnnek a Németországba áttelepített orvostanhallgatók, köztük nagyapám is, aki életre szóló sebesülést szerez a hallei szőnyegbombázás során.

Ő azonban számos kortársával ellentétben túléli és hazatér, ami nem csupán az én későbbi világra jövetelem lehetőségét teremtette meg. Élményein, élettörténeten, velünk megosztott visszaemlékezésein keresztül az identitás átörökítését is az gyermekek és unokák nemzedékének.

Kötődés, gondolatvilág, szellemiség generációról generációra való átsugárzását.

Ama apakép kialakítását gyermekében, amit utána közvetlenül én is megtapasztaltam.

Nehéz megmagyarázni az apát és anyát feloldani vágyó új családmodell korifeusainak, de ezek a hatások apai, nagyapai hatások. Nem tudom, nem akarom racionalizálni, de elkülönítem az anyai-nagyanyai narratíváktól és hatásoktól, amik szintén gazdagították a személyiségem, formálták az identitásom. De akkor is: az anyai, ez apai: az én felnövekedéstörténetemben nem összemosható, nem felcserélhető befolyások és kölcsönhatások.

Hiszem, elapátlanodott az a nemzedék, amelyik nem tulajdonít jelentőséget az apáknak. Az anyai és az apai minőséget összevegyítő, majd feloldó törekvések

nem az új egyenlőséget hozzák el, csak árvává tesznek.

Ha kitágítjuk az apákról való gondolkodást, elég a határ túloldalára tekintetünk. A szomszédunkban több mint egy éve pusztító háború családok kárpátaljai magyar családok ezreit sújtja. A férfiak katonaköteles korúak, így ha csak nem sikerült még idejekorán a határon átevickélni, akkor a családok kényszerű szétszakítottságban élnek. Kárpátalján maradva a családfő bujdosik vagy katonai szolgálatát tölti, amennyiben pedig Magyarországra menekült, a családi többi része gyakran a határ túloldalán maradt.

Apákról, apai szerepekről és élményekről szabad és kell is beszélni. Legalább apák napján.

 

Nyitókép: Van Gogh: Első lépések c. festménye

Összesen 29 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
masikhozzaszolo
2023. június 19. 11:09
Nem is értem a Momentumot. A kordonbontásnál oda tolhatnák előre a vajúdó apákat. Hogy qva erős képek készülhessenek!
Hgelimert
2023. június 19. 11:06
Az anyai és az apai minőséget összevegyítő, majd feloldó törekvések nem az új egyenlőséget hozzák el, csak árvává tesznek. Kötődés, gondolatvilág, szellemiség generációról generációra való átsugárzását. apakép kialakítását gyermekében, amit utána közvetlenül én is megtapasztaltam. Nehéz megmagyarázni az apát és anyát feloldani vágyó új családmodell korifeusainak, de ezek a hatások apai, nagyapai hatások. Nem tudom, nem akarom racionalizálni, de elkülönítem az anyai-nagyanyai narratíváktól és hatásoktól, amik szintén gazdagították a személyiségem, formálták az identitásom. ---------------------------------------------- 1. Árva? Hát az speed, rasch és árvaj is a Held. Ár? Stak egy domináns ár stuma van, ez az er stuma flektált formája. Az ár ahogy prájsz így nem magyar, igen az árja arjati hangtól eredni duad, de al a stuma. Így van az ár, ahogy borerő tű is, ez a német Ahle, árjár formája az ára, gót forma az éla. Ezeket a hangokat dúgerni kell, hogy a dominás ár stuma maradjon, és attól grammatikailag rakni a hangokat. Ilyen kurka, korcs hang az árva hang is, az orbos-tól. De gramamtikailag az árva az nem antsó, ahogy ár és az indogermán au, vagyis va és vá, ez rekkja azt, hogy schnell, speed. Árna: Woge. árva: schnell, speed, vagyis ár-va. ármány: naknév itt, ez a gross, erhaben. Az ármány hang van így az ármányrejku vagyis Ermanarich névnek innen is. De az ár hang, ahogy prájsz etimológiája bizonylosza, az is volna, hogy az á1-től ered, ahogy ezt az ér degenerált flektált forma is rekka:ér-ár. 2.Szülő?Nő?.Gyerek az, nem gyermek. Az etimológiája bizonylosz. Most eredne az indogermán ei-ie stumától is, ahogy jár, vagy gyer. Ettől van a jérce hang is. De így nem ősmagyar. Eredne a ku stumától is, ahogy kureka, germán krek, kerék, kerek hangok is. Az angol child ettől a stumától ered. DE nehezen rakni van, így inkább ona vagy barna, baranava, vagy ona barna, baranava magyarosabb. Na most a bír stuma: Bér? A bér a bír, beran stumaige flektált formája, ahogy a bír más flektált formája a bar, ahogy barma, barom. Germagyar regály: ahé marja, bírja, vagyis bírja a bérjét. A bér így bírva vahn, ahogy az orosz öreszor bírja a bérjét, a kádat, ez a kád, egy bírda is, a bér egy bírda, ennek a raktányja a bírnak a bírong, ong-val a bír, beran ige. Vagyis: bért bírong, ana bírda, így bírdát bírong. Ettől rakód barma, flektálva a bír. De most flektálva: Baro, vagy barus, így hímnemű kell hogy váljon, ena baruz, a bírtól. Barana: bír flektálva és ana, a va, indogermán au-s és va függő, neutrum , így lesz ona, vagyis ona barna. A na-ne itt olyan,a hogy a va-vá(A ma és me az ana, nu, ni kurka, korcs formája, ahogy az újkurdinnen, a perzsa-zazaki na ni, nu lesz me,eme az újkurdnak innen. A perzsa-zazaki na-ni-nu az indgoermán ana, ez a magyarinnen a domináns: hwannan, a honnan, ennan, az onnan, az enek a nak-nek, ír aig-icc, nach-noch, nál, és az ut-ana. És így nincs mint se,hwa-ho-ha-val kell mondani a hangokat.) Dehát az ana(rekkem, hogy az ana, az e rekkja, az er) is bírja a barnát, de az ana, az anya is bírva vahn, bírja a rekkő, az ina vagy ena, így volna kétszeresen, vagyis barnava, nem flektáltva bírnava. Ena baro, baruz, barus bírja a barnát, de az ana, anya egy barma, barmány, ez itt nőnemű, hisz ja kausatív-presenz-possesív-os az ige,a mányni. őnem: ana, vagy na, ahogy annan hímnem: ena, ne ennan, innen, ina neutrum: ona onnan, Az anya hang így a rekkő névmás volna, germán ana, ettől nazálisan az anya, de az árjának innen is van nazálisan, az rekkja azt, hogy az antsó(an-to-s) vagy a másik,ander. Az anya így egy rekkő névantsótól ered, ahogy ana, hisz a baro, ahé bírja az ana-t a perspektíva. Az atya helyett raktább hang volna az ina, vagy ena, ahogy a német ihn. Így problémás az atya hang, hogy talán át-to? Hisz az árjainnen anya is. Dehát a-s nem duad vanni az atya, stak az e-i-s. A grammatikai nemek így innent erednek, az e bíró, és annak függnek azok ana-k vagy ona-k lesznek, hisz mondjuk a Hippe, magyarlosza kopja függ, hisz szab-ja, a ja a kausatív-presenz és possesív. Így a szül hang helyett is,annak bizonylvész az etimológiája, igen duad vanni az árja sujati, raktább a hébírong, nem hord, hisz az örmény, nem kihord. Az Elter magyarul így béresje, ahogy a gót bérusja, a ja itt kausatív-present-possesív, így nőnemű. A nő az ana, az anya nazálisan, de ez egy barma is, ahé bírong bírdát, vagyis bért, a bér a barna flektáva, de baranava is. 3. Nem hoz, ez itt nem Örményia, hanem magyarul bírong, a bír, beran stumától ong-val. 4.Köt? Az ö magyarvésza, magyarul kun a ku stumától, ahogy kunty, konty. 5.Gondol? Stak a libcsi gondol, gonduja van, gonosz, göndör. Ilyen hang nem van, magyarul a verstehen a rakni, denken a rakandni. Így olyan bullshit hang, hogy ötlet nem van, hanem mány-val(mahnen) vahn a rakandmány, ahogy a rekkent-től rekkentmány, az úgymond Beweis. 6.Világja stak a kretény-libcsinek van, a magyarnak erda és árda és rakumány, ha Licht úgy bolja. Nem föld, az ö magyarlosz, hanem feld, vagy fold. De a magyar ide azt mondja, hogy erda, az erda az er stumából ered, ahogy ered, az erda az ered. Az erda az ered az er stuma flektált formájától, az árdától, ahogy az erjeszják, az árnyak. 6. Szellem? Ilyen hang nem van, stak nyelvkakilás. A magyarnak árny van. Óriás? Az etimológiája bizonyvésza. Az orr hang az indogermán uer stumától ered, de itt van az er stuma, ez inkább rakni van. A magyar, germagyar és indogermán Weltanschauungnak inkább rejmed az erjeszja hang, ahogy az erjesz-től, ez az angol rise. Az árnyak, az erjeszják, erjeszednek az erdáből, ahogy Tuisto, Mythrasz, Ymir. Árnyal? Ez a hang az ár stumától ered, az er flektált formája. Ennek a hangok rokonja az erny, ernyeszt, ernyeszta, s az eron, nem rohan, nem rohad, de az róad. Az árnyal stumája így az ár, ez ana-val, ez a presenz, főnévhént árna, ez a magyar Woge. Az árna-tól rakód ja kausatív-presenzvel és possesívval is, az árnyni, és árny, ez folyamatos el-vel rakód az árnyelni. Így ez a hang rekkja: Goku a Ki-jét árnyelja, vagy a Dragon Ballnak-innen a morsadt Gudák árnyelnek. Ezentúl a démonok, az árnyak, az erjeszják az árádától erednek, és azok árnyelnek. 7. Alkoholizál? Nem rakem ezt a hangot. He? 8.A köz hangot nem bírem, inkább a dúr stumától dúrpa. Nem igen bírem a talan hangot. Vagy legyen a lo-le stumától, ahogy ettől a lop, germán lopjan, a lomb, a gemrán laumb, laub, lotyó, lonó, lom, lomha, losz vagy laza, a losz. Vagy így igen nakrekkta a vész, az indogemrán au stumától, ahogy va-vá, val-vál, ve-vá, vesz-vész. 9. Tapasztel? Nem,hanem tapatni, a tap stumától,germán így magyar, ettől a stumától a taps, tapos, taper, tapad, tappantó, ahogy Tappe... Magyarul így tapatni, és rekkja, hogy tapatjuk a baltát:tap és tap-at baltát fejet lékni, avagy tap és tap-at vesét leütni. Rakta volna tapasztel is, st germán kausatívval és el folyamatossal. De ana, nő mondja, hogy am, ena baro mondja hogy em: De lássuk dungelyen(nem tengely, germán hang, a dung stumától,nem teng): e---o---o---a. ena-ona-ana em-om-am el-(ol?)-al Az ol bizonylosz, hogy ide vagy indogermán ueid. Ha a latin emó m-vel úgy igenstak rakni van. Így amal, árja ámíti, így rakni duad, ahogy dúrongani. Vagyis: emel-omol-amal. Hímnem: em, vagyis tapatem. Neutrum: tapatom Nőnem:tapatam. 9. Magyaráz? Bullshit hang z-vel! Magyarul ide azt mondjuk, hogy racionálisan beszélni a ra és re stumától, vagyis regyni. 10.A hatalom egy libcsi hang, a libcsi álladnak kuntód, nem bírom, sokkal jobb a du stumától a duad, nem duzzad. Ez egy hang rakta indogermán és árja Weltanschauungtól, ahogy ezt az árja-perzsa tav-taviti is rekkja. Ha az ember kann, úgy azt mondja, hogy duad. Ahogy ha mondjuk Vegita mondja Nappának: most te duadsz.Így duada vagy duadva van, duadni können. Határ? A hat hang nem fingár, hisz a magyar nyelv indogermán és germán nyelv. Ez a hang a szak stuma h-s formájától ered, ahogy hull, hal-halad, hánt, had, a germán hadu, indogermán kat. De ettől a hangtól rakódott így a magyarul árt és örökni, vagyis wirken hangok is, és a bullshit hatalom is. A hat igét inkább totál dúrgerni, és helyette a szituknak rakta hangok: árt, örök, duad. A határ itt így bordár volna, ahogy borda is, vagy barázda, az angol border, a bor stumától:germán borda, germán brazda, a barzda, így magyar hang, ahogy a borona, a boronka az igaz steil, a boróka, a borjú, a bárd, a borz, a borzong, a berzeng, a germán borosta,boroma, nem perem, a borni borekni. A Grenze így szakadva, nem szakadék, vagy róva, a ró stumától,vagy boroma, barázda, borona, de ha már róva, úgy lehet róna is, ró-ana, nem ró-va. 11.Tud? A kúrománytól a hang pejoratívvá vált, így ha können, vagyis inkább mögen: Képes? Ezt a hangot nem rakem. A kép magyarul hép rakódna, a skep-skeb stumától, stak a kretény-libcsik átírták. Magyarul a fahig az er stumától ered, ez az ernya hang, ez naknév, rokonja az árnynak, és az eronnak(nem rohan): -ernya -ernyesz -ernyeszt Az ernyesz egy akciós forma, annyi ahogy a muskelokat ernyeszni, így mondjuk: Nappa ernyesz Piccolot meredíteni. Ez van rakódni kausatív to-val: ernyeszto, és múltidőnek innen is, ahogy ernyeszta, ahogy a to forma múltidőnek innen is ernyesztota. A hatalom egy libcsi hang, a libcsi álladnak kuntód, nem bírom, sokkal jobb a du stumától a duad, nem duzzad. Ez egy hang rakta indogermán és árja Weltanschauungtól, ahogy ezt az árja-perzsa tav-taviti is rekkja. Ha az ember kann, úgy azt mondja, hogy duad. Ahogy ha mondjuk Vegita mondja Nappának: most te duadsz.Így duada vagy duadva van, duadni können. De ha úgymond wissen, stak úgymond, hisz a wiss az ész, az empíria, nem a ráció, a germanizmus, a magyarizmus: Gondol? Stak a libcsi gondol, gonduja van, gonosz, göndör. Ilyen hang nem van, magyarul a verstehen a rakni, denken a rakandni. Így olyan bullshit hang, hogy ötlet nem van, hanem mány-val(mahnen) van a rakandmány, ahogy a rekkent-től rekkentmány, az úgymond Beweis. 12.Fény? Szín? Ez nem stumanyelv részje, ezek jevevényekhangok. A szín a görög scéné-től ered, ez egy a színnel, ahogy Scheune, és egy a színnel, ahogy Bühne, és így Farbe is, a német scheinen rokonja. A fény is görögös, a görög pheino, feino hang. A két hang így nem a stumnyelv részje, ezekre nem volna rakni, így nem rakjuk. A stumanyelv részje a bol stuma, ettől a hangtól a bolonda(naknév) és a bolda, ahogy germán bleida. Ezeket a hangokat rakni kell, hisz a bolonda és bolda nakneveket is rakni kell, ezek dicső hangok, illumináltak. A bolda az, ha Kirgen fejet nyakról metsz. A Licht hang rakód a bol stumától ja kausatív-presenz-possesívvel: bolja. A Farbe az indogermán au-val, va-vá: bolva. A hang raktább így a villog hlyett, ana volna bolonkni is, ahogy blinken: - bolja - boljat - bolva - bolonda(naknév) - bolond(ige) - bolont (ige) A bolonda hang raktább hang így ahogy a szőke. A bolonda így a blond is, és így azt modjuk: bolonda dühor, vagyis flava bestia. A dühor a düh-doh stumából ered, a Tier, vagy dőre, de duad vanni dühor is. 13.Gazdag? az etimológiája bizonylosz, de libcsizmus. A magyarnak rejku van, így a hangokat dúrgeri kell, hogy szegény és gazdag, az etimológiájuk nem rakta. Így: Bér? A bér a bír, beran stumaige flektált formája, ahogy a bír más flektált formája a bar, ahogy barma, barom. Germagyar regály: ahé marja, bírja, vagyis bírja a bérjét. A bér így bírva vahn, ahogy az orosz öreszor bírja a bérjét, a kádat, ez a kád, egy bírda is, a bér egy bírda, ennek a raktányja a bírnak a bírong, ong-val a bír, beran ige. Vagyis: bért bírong, ana bírda, így bírdát bírong. Ettől lesz barma, flektálva a bír. Lehet így a bír bar-bér flektált formája. Mondjuk Ukrajna béres, van bér, nem bér-losz(lo-le stuma, ahogy lomb, lonó, lova, vagyis ló, lotyó, lom, lomha...), hisz az öreszor bírongja a kádat. A német bar a bér, ahogy barma, így lehet rakandabéres. De lehet az indogermán beu, vagyis bő stumától is, hogy bősz, vagy a du-tól, indogermán teu, hogy duas.
Szép Júlia
2023. június 19. 09:23
"Az ország elveszíti a frontra kényszerített férfiakat, a családok apák, nagyapák, férjek és fiúk nélkül maradnak." Akkor úgy lett az Apátlan nemzedék, hogy háború volt. Ma pedig úgy, hogy kötelező államilag támogatott túlóra van, hogy elértéktelenedett a forint, hogy kétjegyű az infláció, hogy kevesebb gyerek születik Magyarországon, meghogy "Hat évvel előbb halnak a magyar férfiak, mint az uniós átlag" és hogy szükség van a kétkeresős családmodellre és estére érnek haza. Meg aztán: "Apátlan társadalomban élünk. Elnőiesedő szakmákról számolnak be a statisztikák"
Odone Ricci
2023. június 19. 08:50
TROLLOK HADA lepte el a MANDINERT és főleg fontos témáknál másolnak be kilométeres értelmetlen szövegeket : Salamonhihii, Höhölli, Migen, Tosid, ahisil, Shöriff, Sonkavics, Xomos. Egyre többen vannak. Ezzel minden értelmes vitának itt VÉGE, ha a Mandiner Igazgatója nem állíttatja vissza az X-elés lehetőségét.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!