Ez nem „cserbenhagyásos evangelizáció” – interjú a Ferenc pápa nevét viselő kávézó alapítóival
„Isten sosem fárad bele a megbocsátásba” – ha csak annyit ér el a Café Francesco, hogy ez a falára írt üzenet bevésődik a szívekbe, már megérte.
Amit a baloldal csinál mindezzel kapcsolatban, az a megértés és egyetértés, elfogadás és egyetértés összemosása.
Megint beindult a baloldalon az a mantra, ami szerint az egyetlen igazi keresztény álláspont az LMBTQ-tanok elfogadása, és ezt Ferenc pápa is támogatja – mindezt az elfogadás jelszavával támasztják alá. Ferenc pápa legutóbb
épp a Karmelitában mondott beszédében ítélte el a gender-elméletet mint ideológiai gyarmatosítást.
Ez a tétel évek óta központi jelentőségű a pápa számára, gyakran hangoztatja.
Híres „ki vagyok én, hogy megítéljem?” kijelentése mellett 2015-ben azt nyilatkozta, hogy a melegházasság ötlete „eltorzítja Isten teremtésre vonatkozó tervét”, sőt: a családot szerinte veszélyeztetik olyan erők, amelyek újra akarják definiálni a házasság intézményét. A pápa támogatni látszott azt a szlovákiai népszavazást, amely azt célozta, hogy megtiltsák Szlovákiában a melegházasságot és az azonos nemű párok örökbefogadását.
Egy 2020-as interjúból ugyan úgy tűnik, mintha Ferenc pápa támogatná az azonos nemű párok számára a bejegyzett élettársi kapcsolatot, de később a Vatikán úgy nyilatkozott, hogy a 2019-es interjúból való részlet másra vonatkozott, és a 2020-as szövegben a szerző két más kérdésre adott választ csúsztatott egymásra. 2019-ben a pápa megjegyezte, hogy egy tendencia, orientáció nem bűn, a cselekedet bűn.
2020 januárjában figyelmeztetett, hogy a meleg gyermekek szüleinek elítélés helyett támogatniuk kell gyermeküket. Egy 2023 januári, Associated Pressnek adott interjúban kifejtette, hogy a homoszexualitás kriminalizálása igazságtalan, és a katolikus püspököknek üdvözölnie kell a melegeket az egyházban, hiszen ők is Isten gyermekei. Mint fogalmazott: a homoszexualitás „nem bűncselekmény. Igen, viszont bűn.”
Elítélte a genderszakokat is, a gender-elméletet pedig korunk „legveszélyesebb ideológiai gyarmatosításának” nevezte. Hozzátette: azon elméletek, amelyek szerint a nem egy spektrum, nem fogadják el a teremtés rendjét. Sőt, arra is rámutatott, hogy
nem szabad összemosni a nem heteroszexuális emberek lelkipásztori igényeinek ellátását a gender-ideológia elfogadásával.
A transzneműséggel kapcsolatban 2016-ban, Azerbajdzsánból hazafele leszögezte, hogy a nemváltás rossz, de a transzneműeknek is ugyanolyan lelkipásztori segítség jár, mint másoknak.
Hozzátette: „Az élet élet, és úgy kell elfogadni a dolgokat, ahogy jönnek. A bűn az bűn. A tendenciák vagy hormonális eltérések” problémákat hoznak létre, „és nem mondhatod, hogy minden ugyanolyan, rendezzünk partit. Nem.” A pápa megjegyezte: a személyt be kell fogadni, integrálni kell, a helyzetet pedig elemezni. Majd az újságíróknak kijelentette:
„Kérem, ne mondják, hogy a pápa transzneműeket fog megáldani!”
Sőt: „Világos szeretnék lenni. Ez egy emberi probléma. Egy erkölcsi probléma. Egy probléma. Egy emberi probléma. És a lehető legjobban kell megoldani, mindig Isten kegyelmével, mindig az igazságban, és mindig nyílt szívvel.” A pápa ebben a szellemben pozitívan nyilatkozott arról a nővérről, aki Argentínában transzneműeket segít lelkileg és anyagilag, és bátorította őt.
Mi szűrhető le mindebből? A pápa érthetően szólít fel LMBTQ-embertársaink, mint Isten teremtményeinek elfogadására. Ez azonban nem azonos az LMBTQ-tanok elfogadásával. Ez körülbelül olyan lenne, mintha egy keresztény kénytelen lenne elfogadni az iszlámot igaznak, csak mert elfogadja a muzulmán embereket – vagy fordítva.
A pápa egy attitűdöt hangsúlyoz, odafordulást javasol, az ideológiai azonosulás nélkül. A kettő nem ugyanaz. A pápa az egyház tanítását is többször megvédte.
Az egyház tanítása világos: két nem van, a férfi és a nő, a homoszexualitás rendezetlenség, a házasság férfi és nő közt jön létre, a nemváltás nem Isten szerint való. Mindehhez pedig nem szükséges hívőnek lenni, mivel ezek természetjogi alapon belátható igazságok. Emellett Ferenc pápa nyilván joggal és érthetően szólítja fel a katolikus közösségeket arra, hogy legyenek befogadóak, mármint az ember tekintetében.
Elég világos a képlet: az LMBTQ-emberek elfogadása, az LMBTQ-tanok elutasítása.
Amit a baloldal csinál mindezzel kapcsolatban, az a megértés és egyetértés, elfogadás és egyetértés összemosása.
Nyitókép: Andreas SOLARO / AFP