Csakhogy a nyugati emberkereskedőknek nem feltétlen kellett maguknak összefogdosniuk a rabszolgákat (bár kétségkívül ez is egy bevett módszer volt). Az afrikai törzsfők szolgáltatták a kínálati piacot. Afrikában mindig is virágzott a belső rabszolgakereskedelem, a rabszolgaság volt büntetési forma, adósrabszolgaság meg hadirabszolgaság is. A Szaharán át a 2. század óta biztosan folyt rabszolgakereskedelem. A 9. század óta virágzott a rabszolgakereskedelem kelet felé is. Az arabok alkották az egyik legfontosabb felvevőpiacot. Persze a felbukkanó nyugati kereslet fenntartotta és növelte a rabszolgakereskedelmet – de az afrikaiak a nyugatiak nélkül is kereskedtek emberekkel évszázadok óta. Pánafrikai tudat nem létezett, az a 20. század közepi dekolonizáció eredménye, és túl erősnek ma sem mondható (lásd törzsi és vallási háborúskodások). Mindez persze nem menti a nyugati rabszolgakereskedelmet, -kereskedőket; de a dolognak azért mégiscsak több aspektusa van.
Amerikában a polgárháborúval lett vége a rabszolgaságnak, de Lincoln nem adott az újdonsült állampolgároknak sem földet, sem más megélhetést, általában visszatértek a földekre dolgozni, nem sokkal jobb anyagi és függési körülmények közé, mint rabszolgaként, de legalább politikai szabadságjogokkal felruházva. A többi államban hamarabb véget ért a rabszolgaság. És persze voltak szabad feketék is bőven, sőt
Délen volt majd' 3800 rabszolgatartó fekete, köztük nagybirtokosok is
(kb 12 ezer rabszolgájuk volt összesen).
Az amerikai reparációval kapcsolatban ez sok mindent felvet. Az első felszabadított nemzedék kompenzálása érthető lett volna. Esetleg a gyermekeiké. De másfél század távlatából honnan tudjuk, kinek mi volt az őse? Mi van azokkal, akik nem „tisztán” feketék, mondjuk vegyesházasságból származnak? Nekik fele pénz jár? Vagy harmad? Honnan lesz annyi pénz, amennyit kifizetnének nekik? Hirtelen csak pár gyakorlati kérdés, amin elbukik a reparáció felvetése.