Most veszít el Budapest egy új hidat?

2023. május 16. 11:22

A mérnöki logika szerint megdöbbentő és önsorsrontó az a helyzet, ami a Galvani híd tervezése és építése körül zajlik.

2023. május 16. 11:22
null
Almássy Kornél
Index

„A helyzet teljesen abszurd, hisz túl azon, hogy egy több mint fél évtizedes tervezői és előkészítői munka és a ráköltött rengeteg pénz megy most kukába, a fővárosi döntésképtelenség miatt egy olyan fejlesztés kerül vakvágányra, amely mögött kormányzati támogatás állt, és a jelenlegi budapesti városvezetés által is hangoztatott célok megvalósítását, nevesül a belvároson keresztül haladó autósforgalom átterelését segítette volna elő. 

A kialakult szituáció kísértetiesen hasonlít a Déli Körvasút vasúti fejlesztésének ellehetetlenítéséhez, amely az elővárosi vasútrendszer kialakítását hivatott lehetővé tenni (a vasúti teherforgalom jobb elosztását is magával hozva). Ebben az ügyben szintén a Fővárosi Önkormányzat, és – ez esetben Újbuda Önkormányzata az álzöld és téves helyi lakóérdekeknek megfelelve – feküdt keresztbe a fejlesztés megvalósításának.   

Korábbi cikkemben már írtam az elmúlt időszak Budapest belvárosi forgalmát érintő korlátozásokról (a Lánchíd autós használata, a népligeti közúti felüljáró elbontása vagy az Andrássy úti buszsáv és a Nagykörúti kerékpárossáv kialakítása.) Ezeknek a forgalomtechnikai beavatkozásoknak az volt a célja, hogy csökkentsék a belvárosi átmenő forgalmat. Ezzel egyet is lehet érteni, a kialakítás és bevezetés módjával azonban nem. A szakmaiatlan korlátozó intézkedések miatt ugyanis a fővárosi forgalom nem csökkent, hanem tovább nőtt. 

Az ügyben számos vitás pont van, de azt senki sem kérdőjelezte meg, hogy a belvárosi átmenő forgalom csökkentésének egyik legfontosabb eszköze a városközponton kívüli hiányzó, dunai átkelési kapcsolatok létesítése lehet. A Galvani híd esete ezt a szakmai konszenzust kérdőjelezi meg.

A mérnöki logika szerint megdöbbentő és önsorsrontó az a helyzet, ami a Galvani híd tervezése és építése körül zajlik. 

Vannak ugyanis alapvetések, amelyekben oldalfüggetlenül egyet lehet érteni. Ilyen Budapest esetében, hogy a Duna városrészeket szétválasztó hatását csak hidakkal lehet orvosolni. Az is alapvetés, hogy a forgalmilag súlyosan terhelt fővárosban szükség van további közúti és kötött pályás infrastruktúra-fejlesztésekre. Az sem lehet vita tárgya, hogy nem többsávos belvárosi autópályákat kell építenünk, hanem élhető, a város lakói számára is elfogadható városi utakat, amilyeneket a Galvani hídhoz kapcsolódóan is terveztek. (Jegyezzük meg, a kritikus Határ úti, „kiserdei” átvezetést is környezetbarát módon, kéregalagútban vezetve oldaná meg a tervezői javaslat, kihúzva így a legjelentősebb helyi lakossági tiltakozás méregfogát.)”

Nyitóképen a tervezett Galvani híd majdani budai bekötési pontjának helyszíne a Duna-parton. Fotó: MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

***

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 81 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Albu
2023. május 18. 11:41
kiserdő féregalagúttal : )
dezodor
2023. május 17. 12:05
Budapest magának köszönheti ezeket a városházi barmokat. A belvárosban leginkább arc van, igények, nagyképűség. Egyétek meg amit főztetek, nem egy hanem két órát ültök a dugóban. De legalább van méhlegelőtök, meg biciklisávotok. Amellett hogy aki az előbbit kitalálta az még életében nem látott méheket, kaptárt és természetes környezetet.
Gusztiapu
2023. május 17. 12:03
Nem tudok számolni... 15 év, természetesen...
bunko_jobbos
2023. május 16. 20:22
Kezdjük érteni, hogy a liberálisok hogyan cseszték szét a rájuk bízott városokat. PL. Detroit, Chicago stb. Csak sajnos nekünk ez a fővárosunk. Persze majd 20 év múlva, ha már minden szar lesz, akkor ide fogják dörgölni az orrunk alá, hogy a mucsai magyar fővárosban nincs semmi infrastruktúra. Még hidak se. :-) Mocskos romboló banditák. A faszkalapok meg megválasztják vallásilag őket. Jó ötlet volt egy mérnököt egy szociológusra cserélni, na.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!