Oktatásügy – a lecke fel van adva

2022. október 17. 08:31

Innentől gyorsítópályára kell állítani a magyar oktatást.

2022. október 17. 08:31
null
Constantinovits Milán
Mandiner

A szerző az MCC szakmai főigazgató-helyettese

 

Gulyás Gergely bejelentette, hogy a kormány szándékai szerint a következő években jelentős mértékben emelkedni fog a pedagógusok keresete. Amennyiben a tárgyalások sikerre vezetnek az Európai Bizottsággal, jövőre 21 százalékkal, 2024-ben pedig további 25, majd 2025-ben 30 százalékkal növekszik a közoktatásban dolgozók bére.

A kormány ezzel a lépéssel régi adósságot törleszt, ugyanis az egészségügy rendbetételét követően időszerűvé vált az elmúlt években alulfinanszírozottságtól szenvedő oktatási ágazat rehabilitációja. A pedagógusok fizetését ugyanis még a 2014-ben bevezetett életpályamodellel rendezték, ami akkor érzékelhető mértékű általános béremelkedést jelentett. Azonban a nyolc éve megállapított vetítési alap nem követte az inflációt, így mára jócskán csökkent a pedagógusbérek vásárlóereje.

A mostani bérrendezési kötelezettségvállalás viszont 

újra közelebb hozhatja a diplomás átlagbért, 

így a kedvező makrogazdasági feltételek esetén (visszaszoruló infláció, kilábalás az Európát sújtó háborús recesszióból) anyagilag is vonzóvá válhat a pedagógusi pálya.

A bérrendezés szükségességét korábban senki sem vitatta, magam is e hasábokon az Orbán-kormány egyik legfontosabb feladatának neveztem az ágazat konszolidációját, hiszen a pedagógusi munkafeltételek érzékelhetően romlottak. Az összkép természetesen árnyaltabb, ugyanis azt is el kell ismerni, hogy érzékelhető fejlesztések történtek az oktatás területén: számos települést érintő tanuszoda- és tornacsarnok-építési program zajlott, javult az intézmények IKT-eszközök-ellátottsága, szakmódszertani továbbképzések indultak, és ami még fontosabb, a nemzetpolitikai törekvésekkel összhangban jelentős támogatást kapott a külhoni magyar oktatás is. Reflektorfény irányult a tehetséggondozásra is, e nemzetstratégiai küldetést a tanintézményekkel kooperáló Matehetsz és a közoktatáson túli tehetséggondozó pályaívet kínáló MCC is beteljesíti. 

Akik gyors eredményeket követelnek, hajlamosak elfelejteni, hogy 

az oktatás az egyik legszéttagoltabb társadalmi alrendszer, 

számos különböző funkciójú szereplővel, akik szakmai, intézményi és személyes kompetenciái, érdekei gyakran fonódnak össze és állnak egymással szemben. Egy ilyen komplex ágazat reformja ezért körültekintést és átgondoltságot kíván.

A most vázolt bérrendezéssel véget érhet az idén lángra kapó elégedetlenségi hullám is, noha tennivaló bőven marad az oktatás területén. A modernizációt és a stabil finanszírozást segíteni szándékozó egyetemi modellváltás után a közoktatás kihívásaira kell válaszokat találni: megállítani a tömeges pályaelhagyást, finomhangolni a minősítési rendszert, fejleszteni a digitális kompetenciákat,

tovább ösztönözni a módszertani megújulást és gyakorlatorientáltabbá formálni a pedagógusképzést. 

Amennyiben a bérkérdések lekerülnek a napirendről, érdemes az elmúlt hetek demonstrációinak néhány tanulságát is megfogalmazni:

0) A pedagógustüntetések nem eredményezhetik a diákok tanuláshoz való jogának csorbítását. Nem támogatható olyan akciósorozat, amely hosszú távon ellehetetleníti az érettségire való felkészülést, veszélyezteti a továbbtanulási esélyeket.

1) Az utcára vonuló tanárok jelentős részét a mindennapi megélhetés nehézségei ösztökélték, így az elsietve, erőből visszacsapó tankerületi reflexek nem segítették a helyzet konszolidációját. Szolidaritási akcióval vagy munkabeszüntetéssel az óvodától a szakképzésig minden képzési forma képviselői, illetve számos egyházi iskola is állást foglalt, így

a széles körű véleménynyilvánítást súlyának megfelelően kell kezelni,

nem szabad elbagatellizálni. A többség egyértelműen a méltányos munkakörülményekért és a tisztes fizetésért állt ki.

2) Az ágazati feltételek javításáért induló tüntetéseket – ahogy azt sejteni lehetett – az ellenzék megpróbálta önös politikai céljaira fordítani. Az élénkülő DK-s aktivitás pedig sokak számára ellehetetlenítette az azonosulást a megmozdulásokkal.

3) Hasonlóképp a tüntetéseken több alkalommal érzékelhető, a jó ízlést bőven átlépő gesztusok (Pintér-bábu kiszegezése a színpadra, majd megdobálása), a minősíthetetlen skandálások, a tankerületi vezetők virtuális meglincselése vállalhatatlan mélységeket jelentettek, ahogy Molnár Áron hopmesterkedése is viszolygással töltött el sokakat. Hasonlóképp elfogadhatatlan volt az online térben a tiltakozó posztokkal együtt a külhoni magyar oktatás támogatását gyalázó megjegyzések sora is. 

Diszkriminatív és szelektív érdekérvényesítésből nem lesz társadalmi konszenzus.

4) Amennyiben a bérrendezést követően a tiltakozáshullám folytatódik, és kilép a szakmai mederből, akkor már egyértelműen pártpolitikai dimenzióba kerül, és a korábbi szándékok elvesztik a támogathatóságukat.

5) A finanszírozás alapproblémájának megoldását követően a fentebb már említett ágazati kérdésekre is válaszokat kell találni, ugyanis a közoktatás a bérfejlesztésen túl is szakmai beavatkozásra szorul.

Jelenleg azonban úgy tűnik, felfénylett az alagút végén a megoldás.

Ha megérkezik a béremelés, a lecke fel van adva minden szereplőnek: innentől gyorsítópályára kell állítani a magyar oktatást.

 

Fotó: MTI

Összesen 56 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Győző104
2022. október 17. 22:10
Jó a cikk, de miért hagytuk/hagyták, hogy idáig jusson a helyzet? 2018-2019-ben lehetett volna kínálni további béremelést, mert akkor még a Covid/háború előtt voltunk. Szerintem kár volt kihagyni azt a lehetőséget. Más: én tanár vagyok egy vidéki gimnáziumban, 30 éve végeztem, azóta két évet leszámítva folyamatosan tanítok. Nem panaszképpen mondom, mert megélek belőle, de a nettóm havi 240 ezer. Nem biztos, hogy túl csábító perspektívának találják/találták a pályakezdők azt, hogy majd' 30 év munkájával akár idáig is eljuthatnak. A munkateher-növekedésről viszont nemigen esik szó. Én heti 18 órával kezdtem - kívülállók vigyázat, ez nem munkaóra, hanem a tanteremben kötelezően megtartott minimális tanórák száma volt! Ehhez jött/jön még az órára való készülés, dolgozat-összeállítás, -javítás, stb. Pokorni alatt ez felment 20-ra, Hiller alatt 22-re, most átlag 24, de lehet 26 is. Nem tűnik soknak, de a heti 18-at, ha jól tudom, Klebelsberg találta ki, a heti hat munkanapra, mert a napi 3 órára rendesen fel lehet(ett) készülni, ha a tanár akar. (Persze, nem mindenki akar(t).) Ma napi kb. 5 tanórám van, amire már nem tudok úgy készülni, ahogy szeretnék. (Kívülállóknak: nem az anyagot nem tudom, hanem nincs időm személyre szabott külön feladatokat gyártani, újakat kitalálni, új módszereket olvasgatni, stb., magyarán a minőségi munka vallja ennek kárát.) Ennek ellenére én egyáltalán nem éreztem/érzem olyan tragikusnak a helyzetet, mint pl. 2006-2009 között, amikor pedagógus-elbocsátások voltak nálunk (is) és egyhavi fizetés elvétele mindenhol.
peterk19
2022. október 17. 10:32
"Amennyiben a tárgyalások sikerre vezetnek az Európai Bizottsággal" Amennyiben nem sikerül, ki fogja vállalni a felelősséget?
CharlieM
2022. október 17. 09:50
"Nem támogatható olyan akciósorozat, amely hosszú távon ellehetetleníti az érettségire való felkészülést, veszélyezteti a továbbtanulási esélyeket." ehhez képest egészen simán rúgták ki végzős osztályok tanárait is...
Mankel
2022. október 17. 09:25
A 3. Pont egyenesen röhejes. A kis rendetlenek nem kisujj eltartva tiltakoznak. Jujj. Irhatnának petíciót nem? A rinyálás meg az áldozati póz ballipcsi tempó
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!