Milyen az antikapitalista szex?
A termelés hozza létre a fogyasztót – ez pedig ugyanúgy igaz a szexuális szükségletekre, vágyakra és habitusokra is.
Több szinten is tanulsága van a Böjtéék gyermekotthonában történteknek.
Az ördög egyik legnagyobb trükkje az volt, hogy elhitette a világgal, hogy nem létezik – a Közönséges bűnözőkben is elhangzott aforizmát sokan Charles Baudelaire-nek tulajdonítják – de nem is az idézet forrása a lényeg. Hanem az idézet igazsága.
Akár hívőként, akár agnosztikusként gondolkodunk erről, mind tudhatjuk:
és a civilizációs máz mögül rendre előtör, a világ legszegényebb környékeitől a pénz és hatalom fellegváraiig.
C.S. Lewis angol író és teológus a The Screwtape Lettersben (magyarul Csűrcsavar levelei címmel jelent meg) hátborzongatóan szellemes stílusban úgy mutatja be a lopakadó, furakodó gonoszságot, hogy egy öreg ördög, Csűrcsavar karakterébe bújva oktat levelekben egy fiatal ördögöt. Az egyszerre szórakoztató, tanulságos és megrendítő erejű anti-példabeszédekben hatásos eszközökkel mutatja be, hogy a bennünk élő, köztünk ólálkodó Gonosz milyen hétköznapi módszerekkel is elkezdheti torzítani – csűrni-csavarni – lelkünket, személyiségünket, többi emberrel létező kapcsolatainkat,
– hogy a végén teljességgel a gonoszé legyen az eltévelygő lélek.
Miért is írok minderről? Mert az erdélyi, Böjte-féle gyermekotthonokban egy gonosztevő alkalmazott által elkövetett tettek pontosan ezt idézik fel.
Hogy a jó szándékkal született intézményekbe, jó szándékú emberek által működtetett, a legelesettebbeket – árva gyerekeket – segítő közösségekbe hogyan érkezik meg, majd kezdi bomlasztó, romboló, emberi életeket tönkre tevő cselekedeteit a bennünk és köztünk ólálkodó gonoszság. Hívőként mondhatjuk: a Gonosz.
Az eredmény? Megosztás, elterelés, elkedvetlenítés. Egyéni és kollektív megrendülés, egy tiszta szándékokból született, a hit erejével felvértezett, közismert és tiszteletre méltó közösség és intézmény bemocskolódása,
És mik a szétdobáló szándékai, ha nem pontosan ezek?
A problémát magát, és az erre adható válaszokat is több szinten lehet és kell is azonosítani. Evilági, szekuláris, és metafizikai, lelki, hitbéli szinten egyaránt.
Először is: a gonosz tetteknek áldozatul esett egykori vagy mai gyermekeket minden lehetséges eszközzel segíteni kell.
Aztán: szembe kell nézni azzal, hogy ha egy ilyen intézményben ilyen tettek bekövetkezhetnek, akkor ott szükség van a működési rend átgondolására, a személyzet átvilágítására, a fehér (vagy inkább sötét) foltok feltárására. Tisztázásokra, felelősségek megállapítására, ha szükséges, felelősségre vonásra, és új, világos felelősi, illetékességi körök megfogalmazására.
Murphy sokat emlegetett törvénye:
Ez az emberek által megalkotott intézményekre is igaz.
Nyilvánvaló, hogy Böjtéék szeretetotthonai nem a bűn melegágyai, és hasonló esetek bármilyen hasonló intézményben, szekuláris gyermekotthonokban, bentlakásos iskolákban vagy éppen családon belül is előfordulhatnak. Elő is fordulnak, tragikusan sok példát tudunk erre hozni szerte a világból.
De Böjtéék intézményeinek is mindent meg kell most tenniük azért, hogy a közéjük furakodó gonoszt még időben kiszűrjék.
A gonosz tetteket elkövető nevelőt két rendbeli, kiskorú ellen elkövetett nemi erőszakkal, tizenegy rendbéli kiskorú ellen elkövetett szexuális agresszióval, tíz rendbéli kiskorú ellen elkövetett szexuális visszaéléssel, tizenkét rendbéli kiskorú ellen elkövetett bántalmazással, valamint egy rendbéli, kiskorúval szemben elkövetett rossz bánásmóddal vádolták.
A hírek szerint meg is kapta méltó – evilági – büntetését:
Az evilágon túli felelősségre vonásra is sor kerülhet majd.
Az eset kapcsán meg is szólaló Böjte Csabának és munkatársainak pedig szükséges újragondolniuk a működési rendet és a személyzeti politikát.
Az országos hírű, megkérdőjelezhetetlenül jó szándékú szerzetesnek csakis azt kívánhatjuk, hogy tiszta fejjel, tiszta szívvel, az ima erejével és a szükséges, szakmailag megfelelő, jó irányba mutató tanácsok bölcs megfontolásával vezesse tovább eredeti, magasztos céljai felé az intézményeket.