A helyzet azonban ezzel szemben az, hogy az állatoknak nem azzal teszünk jót, hogyha eltávolítjuk őket az embertől, hanem azzal, ha magunkban és általában a társadalomban is tudatosítjuk azt, hogy minden társas viselkedésnek, így az állatokkal való kapcsolatoknak is megvannak a maga szabályai, amelyeket be kell tartani.
A természetesnek a mesterségessel való helyettesítése egy újabb, álságos lépés afelé, hogy hogyan idegenítsük el magunkat mindentől, ami valóságos:
kultúrától, hagyományoktól és végső soron az emberi viselkedéstől. A német edző nyilvánvalóan helytelenül járt el és ezért a sportág szabályai szerinti megfelelő büntetést érdemel is. Na de mégis mi köze egy ember helytelen viselkedésének ahhoz, hogy a lovaglás része-e az öttusának vagy sem?
Ember és állat kapcsolatának természetes alapja, hogy az ember irányít, ő fogja be munkára, termelésre, vagy éppen kikapcsolódásra az állatot. És teszi ezt felelősséggel és szeretettel, mert tudja, hogy történetileg az élete függ tőle: ha a kutya nem őrizte a nyájat, az szétszaladt, ha a vadászaton nem helyénvalóan viselkedett, a vadászat kudarcba fulladt, ha a marhát nem takarmányozta megfelelően, az nem adott tejet, s végül, ha a lovat ütötte, az zabolátlanná vált, megmakacsolta magát, vagy akár súlyos sérülést is okozott az embernek.
Éppen ezen felismerés miatt az állatokkal valófoglalatoskodásnak is megvannak a maguk szabályai: azöttusázók pontosan tudják, hogy a ló nem olyan, mint a kerékpár. Nem akkor veszem elő, amikor akarom, mert nem áll el fél évig a garázsban, ha épp nem akarok vele foglalkozni. A lóhoz minden egyes nap ki kell menni, gondozni, ápolni, mozgatni, etetni kell. És ennek révén