De vonjuk ki a képletből az intézményi kereteket és a külső környezetet, s tételezzük fel, hogy a média intézménye autonóm, az újságíró azt és arról ír, amit és amiről szeretne, magyarán ő is autonóm. Tegyük fel, sehonnan semmilyen kérés nem érkezik, a tulaj kifejezetten szereti, ha saját tévéjében, lapjában szapulják, semelyik hirdető nem kér kíméletet, ha a boltjában patkányt találnak a vödrös krumplisalátában, semelyik jogvédő nem indít pert ellene helytelen szóhasználatért és szabadítja rá a média másik felét, semelyik párt erősemberétől nem jön telefon, semelyik érdemtelenül nagy elérésű celeb nem pellengérez ki közösségimédia-sameszával, és még a Facebook sem szántja be az oldalát vagy korlátozza a tartalmait, hogy kattintás- és így bevételmegvonással „a helyes irányba terelje”.
Ha minden ilyen típusú nyomás megszűnne a médián, mint intézményen, akkor megszületne a BBC-elvek szerinti mennyország?
A válasz, legalábbi szerintem, nem. Az újságírót éppúgy befolyásolja saját környezete, jelesül a szerkesztőségen belüli hatalmi relációk: szerkesztő, rovatvezető, főszerkesztő, meg ezt leszámítva eleve a közeg, amelyben szocializálódik. Na és az esetleges sértettsége – ez igencsak meghatározó identitástényező a mindenkori magyar sajtóban.
Az autonómia második téves felfogása, amikor ez a környezet hasonló értékrendű, mint az újságíró, a naiv skribler pedig összetéveszti a külső pluralizmust (amikor minden nézőpontnak megvan a maga orgánuma, alkotóként és befogadóként is), a belsővel (amikor a szerkesztőségen belül csinálhatna, amit akar). Persze, emberünk ilyenkor tényleg azt ír, amit akar, de nem azért, mert annyira autonóm, hanem mert a közös értékrend összeköti a szerkesztőséggel.
A gond akkor kezdődik igazán, amikor ez felülírja az alapvető szakmai normákat – s hányszor írja felül! –, akkor máris aktivizmusról beszélünk, és nem újságírásról. És itt ütköznek a fennen hangoztatott BBC-elvek (meg a világháborús propaganda után a média iránti bizalom visszaállítását célzó amerikai Hutchinson-bizottság alapelvei), azaz a semlegesség, pártatlanság, forráskritika és minden egyéb azzal, ami a médiát a valóságban jellemzi: a (jelenleg leginkább identitás)politikai aktivizmussal.