A költőnő ugyancsak maga lép be – először szintén talán véletlenül – egy éppen dúló, kőkemény identitáspolitikai harc színterére, kitűzve a zászlót a gendertudomány vagy genderideológia (kinek hogyan tetszik) szempontjainak érvényesítése mellett a magyar irodalomban, mire megkapja a várt, kihergelt támadásokat, köztük akár egészen durvákat; ezeket finomkodva kiteheti az ablakba, hogy kellőképpen kontrasztba helyezze a maga visszafogottságát, majd interjút adhat egy külföldi lapnak, lefelelve a feladott kulcsszavak szerinti leckéből, ismét eggyel túlmenve a kötelezőn még csak nem is a vele egyet nem értőket minősítve mérgezőnek, hanem az egész országot.
Még egy példa, ezúttal saját:
ismert liberális véleményvezér akarta letiltani interjúját azzal, hogy nem tudta, hogy ez egy interjúszituáció,
azt hitte, ez csak egy beszélgetés (!) – természetesen megbeszélt, lelevelezett interjú volt, az orra előtt diktafon, közben jegyzeteltem, a fotós bemutatkozott, kattintgatott, instruált, visszaküldtem, jelezze, ahol szerinte mást mondott, mint amit leírtam. Persze nem a sajtófigyelemmel volt baja, abban lubickolt, hanem a lehetséges közönséggel, ahová eljuthatnak a száján kicsúszott kínos mondatok.
A probléma – akár szándékoltan kiprovokált a helyzet, akár véletlen – láthatóan mindig ugyanaz: bizonyos kiállások, bizonyos mondatok, amelyek egy adott kör normái szerint valók, s ezért nagyon jó hangzanak a buborékon belül, kikerülnek onnan a szélesebb nyilvánosságba, ahol nem feltétlenül csengenek pozitívan, sőt. Ez a szüzsé, legalábbis az egyik, a többi csak fabula, Őszödtől Donáth Anna Jourová-lírájáig.
Vagy a szabad kritikai szellem saját maga reprezentációjára végtelenül kényes ifjúságáig, tehát kétség se legyen, az utánpótlás biztosított, már az egészen fiatalokat arra kondicionálják, hogy nem kell felelősséget vállalniuk azért, amit mondanak, ellenben az áldozati szerepet mindenképpen igyekezzenek felvenni.