Nem csoda tehát, hogy e történelmi jelentőségű csata valamint emlékezetének valós és valótlan elemei – amelyekről Veszprémy László és Szabados György további írásai is beszámolnak – régebb óta jelen vannak a közgondolkodásban. Ahogy arról pár kattintás után is meggyőződhetünk, a Történelmi Animációs Egyesület kivitelezésében készült, pozsonyi csatáról szóló animációs film vegyes fogadtatásnak örvend. A pozitív megnyilvánulások mellett több jogos és kevésbé jogos kritikát is olvashatunk. A szakmai hitelességet, illetve annak részleges hiányát az egyik legpontosabban „jelképes forráshasználattal” jellemezték. Valóban, a film rendezője saját bevallása szerint is a történetiség terén egyfajta jelképességre törekedett, amikor a honfoglaló magyar kultúrát többezer évre visszanyúlóan egészítette ki a lovasnomád népek – szkíták, hunok és avarok – tárgyi emlékeivel. Hasonló a helyzet az írott kútfők, vagy épp az eliminare ige értelmezésével is. „Nem a bizonyosat, hanem a lehetségeset kívántuk ábrázolni. Ha kötöttük volna magunkat az atombiztos történeti, régészeti adatokhoz, akkor a pozsonyi csatában egy tucat övcsat, néhány süvegcsúcs és nyeregdísz harcolna” – említette Baltavári Tamás a Magyar Nemzetben adott interjújában.
Szinte ösztönösen vetődik fel az egykori régmúlt mindennapjait és tárgyi kultúráját kutató szakember szerzőkben, hogy
vajon hol is húzódik a határ a filmben ábrázolt bizonyos és lehetséges között.
A válasz előtt azonban érdemes röviden kitérni az elkészült produkció a műfaji kereteire, ugyanis ez megkerülhetetlen az egyes kérdések tisztázásához. Az alkotó megfogalmazása és a fellelhető adatok alapján is művét történelmi animációs ismeretterjesztő filmként határozta meg, melyet eleve egy narrátor mutat be (Rékasi Károly tolmácsolásában). A meghatározás szerint, tehát egyértelműen egy ismeretterjesztő filmmel (sic!) találja magát szembe a magyar történelem iránt érdeklődő néző. Nem egy karácsony környékén megszokott animációs történelmi rajzfilmmel (a műfajban lásd a spanyol, El Cid – A Legenda, stb.), vagy egy hollywoodi gigaprodukcióval, melyen a korhűség nem is kérhető számon. Ugyanakkor megjegyzendő, hogy a hasonló alkotásoknak kétségtelenül óriási hatása van a laikusokra és az átlag nézőre, hiszen az egyes korok és témák iránti érdeklődést ezek váltják ki belőlük (ilyenek voltak az 50-60-as években a kard-szandál típusú ókori tematikájú filmek, illetve manapság a Vikingek, vagy az Outlander sorozat, amelynek bemutatása óta példának okáért nagymértékben megugrott Skócia turisztikai népszerűsége). Az ezekben található történeti csúsztatásokat és az évszázadokkal később kialakuló viseleti, fegyverzeti elemeket a különböző hagyományőrzéssel foglalkozó oldalak előszeretettel szokták – teljesen jogosan – darabokra szedni. Egy ismeretterjesztő alkotás esetében azonban még kevésbé, sőt talán egyáltalán nem nézhetők el a hasonló „bakik”.