Mintha egyik rendszerben sem éltek volna emberek. Mintha ne lettek volna egyikben s a másikban is rendkívül érdekes történetek, emberi és politikai konfliktusok. Néha az az ember érzése, hogy ezekre a kilúgozott rendszerképekre „kényelmi” okokból van szükségünk, s voltaképpen arról van szó, hogy zavar minket a múltunk.
Ily módon esélyünk sincs azonban arra, hogy valamit is kamatoztassunk elődeink történeteiből. Pedig ha van értelme társadalomról beszélni, az sosem csak a jelen társadalmát jelenti, hanem generációk egymásutánját, s ebben azt, ahogyan különböző korokban e generációk problémákat oldottak meg. Emberi történeteket is kellene tehát a múltban látnunk, s nem pedig megkövesedett és ilyen vagy olyan ideológiai szempontok alapján elutasított múltakat. Ma a 20. századi múltjaink – két ideológiai doktrína mentén – elutasítottak. Nagy vonásokban elmondhatjuk, hogy el se tudjuk képzelni, mit jelentett a mindennapi élet a Horthy- és a Kádár-rendszerben.
Az emberi dimenzió, mint „fölösleges” ballaszt
De valami oka csak van ennek az elutasításnak? Valóban van, és nem árt, ha ezzel is tisztában vagyunk. Emberekről és embereknek szóló elméletek megalkotásához ugyanis nagyon mélyreható ismeretek, és nem utolsósorban rengeteg társtudomány vagy művészeti ág szükséges. A politikatudomány például önmagában kevés, még ha akarna is ilyen elméleteket. A filmművészet például mindehhez nélkülözhetetlen, de ez most másodlagos.
Azzal kell számot vetnünk, hogy emberről szóló elméletek alkotása nehezebb, mint intézményekről szóló elméleteké. Az intézményes elméletek ugyanis azzal kecsegtetnek, hogy felülemelkednek az emberi dimenzión, s meg sem próbálják leírni a lehetséges egyéni iniciatívákat. E helyett megfogalmazzák a valamennyi egyén számára követendő normákat, illetve körvonalazzák azokat az értékeket, amelyek az éppen aktuális intézményi rend tartópillérei. Egy ilyen „intézmények és értékek” kombinációhoz egyáltalán nincs szükség arra, hogy a múlt emberi dimenzió elevenek legyenek, és itt kavarogjanak körülöttünk. Sőt. Ezek az emberi vonatkozások ebben az összefüggésben inkább zavarók. A jelen akkor működik igazán, akkor tudja kifutni a formáját, ha minél inkább kiszorítja magából ezeket a „haszontalan” múltbéli történéseket és a jelenben csak egy kilúgozott és megkövült múlttal számol.