Nem feltétlenül anyagiról (ki tudná megmondani, milyen szociológiai háttérrel rendelkeznek az SZFE-hallgatók?), hanem egy sokkal meghatározóbb előjogról: a láthatóságról, amit a hivatásukból kifolyólag élveznek. És ez az előjog beszél belőlük a barikádokon, ez az előjog vezeti őket arra, hogy elszalagozzák a kampusz bejáratát, ez az előjog bírja rá a főváros színe-javát, hogy élőlánccal tiltakozzanak az egyetemi autonómia „lábbal tiprása” ellen.
És ez az előjog munkál a kaszt ugyancsak prominens szereplőiben, az urbánus, szabadelvű újságírókban, amikor a mérték és az önreflexiót maradékát is elvetve lényegében minden más témát kiszorítanak, csak hogy még nagyobbra pumpálhassák a privilegizáltak aktuális szívfájdalmának a jelentőségét, és akkor is, amikor olyan leplezetlenül adnak hangot a gőgös osztálytudatnak, mint Bede Márton, aki az újságszerkesztőséghez és művészeti egyetemekhez hasonló „elitintézményekről”, az „élcsapatról” (!) ír, vagy Szily László, aki az élőlánc kapcsán egyenesen „Másik Magyarországot” vizionál, ami „az állampárt erőszakos, suttyó, csak az einstandolást ismerő haszonlesőivel” szemben „normális, szelid, kulturált és szolidáris”.
Amikor pedig már túl nyilvánvaló válik az SZFE-ügy totális jelenléte és az átlagjános világának elhomályosulása közötti aránytalanság, olyan nevetséges cikkekkel igyekeznek áthidalni ezt a szakadékot, mint az SZFE-hallgatók mellett kiálló nógrádi melósokról szóló hír.
Végül csak az a kérdés marad, mennyire bölcs dolog az ellenzék részéről az SZFE-ügybe invesztálni minden elszántságát, hagyni, hogy végérvényesen rájuk kövesedjen az a privilégium, ami ugyan biztosítja nekik a figyelmet, de mégiscsak elszakítja őket választók millióitól. Vegyük a „rabszolgatörvény” elleni tüntetéseket: bár azok is főleg a fővárosi fiatalság aktivista hajlamú tagjait mozgatták meg, legalább látszódott bennük valamiféle szándék, hogy rácsatlakozzanak a láthatatlan, köznapi problémákkal küzdő emberek valóságára. Ehhez képest az SZFE-lázadás egyértelmű visszalépés – s
nem szűrődik le belőle más, mint a láthatóság előjogához való görcsös ragaszkodás,