„Kevéssé ismert, de De Gaulle tábornok, akit túl gyakran csupán katonaként, geostratégiai zseniként, nagy politikusként láttatnak, aki mindenekelőtt az állam tekintélyével és a nemzeti ütőképesség visszaszerzésével volt elfoglalva, nagy jelentőséget tulajdonított az úgynevezett »társadalmi kérdéseknek« is – jobb lenne »civilizációs kérdéseket” mondanunk őket. (…) De Gaulle ezen a téren elég bősz »konzervatívnak« bizonyult, tisztában volt a lejtőkkel, amelyekre a vak modernitás kényszeríti rá az embereket, akiket elszakítottak gyökereiktől, hagyományaiktól s attól, amit ő többször is konzekvensen keresztény civilizációnak nevezett.
Kemény belső vita kísérte végig Charles, a magánember egész életét (kétségkívül ez magyarázza hangulatingadozásait is). E vitában egyfelől a remény keresztényi kötelessége, teológiai erénye, másfelől a világ állapota miatt megrémülő intellektusának visszatérő pesszimizmusa feszült egymásnak. Így válik érthetővé az amerikai faji együttélés problémáival kapcsolatos elemzése, amit Alain Peyrefitte-nek adott 1963 novemberében, Kennedy elnök meggyilkolása után. Olyan problémák ezek, amiket ő majdhogynem megoldhatatlannak tekintett, és úgy gondolta, súlyos következményekkel járnak az egész Nyugatra nézve.
Annak, hogy a francia elnök már rögtön az amerikai államfő halálának másnapján bejelentette: részt vesz a temetésén (más vezetők követték a példáját, ezzel egy addig ismeretlen gyakorlatot indítva el), nem csupán az az oka, hogy – amint sokan hangsúlyozták – jelezni akarta barátságát a fiatal államfővel, aki az USA történelmének első katolikus elnöke volt, s akivel sok ponton megértették egymást, de több konfliktusuk is volt például a nukleáris fegyverek, a NATO szerepe kapcsán. Azért is vett részt Kennedy temetésén, mert rögtön észrevette az esemény hatalmas jelentőségét. »Ne kételkedjen, a feketék és a fehérek közti ellentét rejlik a gyilkosság mögött« – mondta Peyrefitte-nek, amint november 27-én hazaérkezett Washingtonból. A helyzetet rögtön összehasonlította egy másik rasszok közti drámával, az algériai háborúval. Ez utóbbi szerinte megmutatta a békés együttélés lehetetlenségét: »Nálunk is ilyen helyzet alakult volna ki, ha nem adtuk volna meg a függetlenséget Algériának: két rassz, ami nem képes megérteni egymást és attól fél, hogy a másik elnyomja«. Meglepő a hivatkozás Algériára: ez bizonyítja, hogy számára a kérdés meghaladta az Egyesült Államokat, bolygószintű volt. Az amerikai probléma pedig azért markánsabb, mert az amerikai társadalom jól elkülöníthető közösségekből épül fel, ahogyan fogalmaz: épp úgy, »mint Harlekin jelmeze«.