Charles de Gaulle előre látta a faji konfliktusokat

2020. szeptember 22. 12:10

„Próbáljon meg olajat és ecetet összerázni egy palackban, és tegye az asztalra: látni fogja, hogy ismét szétválnak.”

2020. szeptember 22. 12:10
Paul-Marie Coûteaux
Valeurs actuelles

„Kevéssé ismert, de De Gaulle tábornok, akit túl gyakran csupán katonaként, geostratégiai zseniként, nagy politikusként láttatnak, aki mindenekelőtt az állam tekintélyével és a nemzeti ütőképesség visszaszerzésével volt elfoglalva, nagy jelentőséget tulajdonított az úgynevezett »társadalmi kérdéseknek« is – jobb lenne »civilizációs kérdéseket” mondanunk őket. (…) De Gaulle ezen a téren elég bősz »konzervatívnak« bizonyult, tisztában volt a lejtőkkel, amelyekre a vak modernitás kényszeríti rá az embereket, akiket elszakítottak gyökereiktől, hagyományaiktól s attól, amit ő többször is konzekvensen keresztény civilizációnak nevezett.

Kemény belső vita kísérte végig Charles, a magánember egész életét (kétségkívül ez magyarázza hangulatingadozásait is). E vitában egyfelől a remény keresztényi kötelessége, teológiai erénye, másfelől a világ állapota miatt megrémülő intellektusának visszatérő pesszimizmusa feszült egymásnak. Így válik érthetővé az amerikai faji együttélés problémáival kapcsolatos elemzése, amit Alain Peyrefitte-nek adott 1963 novemberében, Kennedy elnök meggyilkolása után. Olyan problémák ezek, amiket ő majdhogynem megoldhatatlannak tekintett, és úgy gondolta, súlyos következményekkel járnak az egész Nyugatra nézve.

Annak, hogy a francia elnök már rögtön az amerikai államfő halálának másnapján bejelentette: részt vesz a temetésén (más vezetők követték a példáját, ezzel egy addig ismeretlen gyakorlatot indítva el), nem csupán az az oka, hogy – amint sokan hangsúlyozták – jelezni akarta barátságát a fiatal államfővel, aki az USA történelmének első katolikus elnöke volt, s akivel sok ponton megértették egymást, de több konfliktusuk is volt például a nukleáris fegyverek, a NATO szerepe kapcsán. Azért is vett részt Kennedy temetésén, mert rögtön észrevette az esemény hatalmas jelentőségét. »Ne kételkedjen, a feketék és a fehérek közti ellentét rejlik a gyilkosság mögött« – mondta Peyrefitte-nek, amint november 27-én hazaérkezett Washingtonból. A helyzetet rögtön összehasonlította egy másik rasszok közti drámával, az algériai háborúval. Ez utóbbi szerinte megmutatta a békés együttélés lehetetlenségét: »Nálunk is ilyen helyzet alakult volna ki, ha nem adtuk volna meg a függetlenséget Algériának: két rassz, ami nem képes megérteni egymást és attól fél, hogy a másik elnyomja«. Meglepő a hivatkozás Algériára: ez bizonyítja, hogy számára a kérdés meghaladta az Egyesült Államokat, bolygószintű volt. Az amerikai probléma pedig azért markánsabb, mert az amerikai társadalom jól elkülöníthető közösségekből épül fel, ahogyan fogalmaz: épp úgy, »mint Harlekin jelmeze«.

Itt világlik ki azon okok egyike – s talán legmélyebbike –, amelyek miatt hagyta függetlenedni Algériát, ahol a békés együttélés problematikussá vált a szemében. Peyrefitte lecsapja a labdát: »A különbség az, hogy ön dönthetett a függetlenség mellett, az amerikaiaknak nincs meg ez a lehetőségük«. Bármennyire is finom szellemek voltak, ez a két ember nem láthatta előre, hogy néhány évtizeddel később épp ilyen helyzet okoz problémákat az országunkban. (…) 

A lehetetlen faji együttélés gondolata elég logikusan következik a Tábornok filozófiájából, aki konzenkvens esszencialistaként úgy gondolta, »a dolgok azok, amik«, s így nem is keverednek egymással. Láttuk ezt Algériában, ahol két nép nem tud másképp együtt élni, mint hogy az egyik teljesen aláveti magának a másikat, ahogy látjuk a tíz, majd húsz, harminc országból álló Európai Unió kapcsán is, amiről megjegyezte: »nem lehet úgy összekeverni a népeket, mint a gesztenyepürét« – ezen kijelentése egyébként jócskán beigazolódott napjainkban…

Peyrefitte-nek azt is kijelentette: »az integrációpártiaknak kolibriagyuk van«. Ezen állítását egy érzékletes képpel illusztrálta: »Próbáljon meg olajat és ecetet összerázni egy palackban, és tegye az asztalra: látni fogja, hogy ismét szétválnak«. Alapvető eszmefuttatás ez nála, ami olyan mondatokra sarkallta, amelyeket ma talán »rasszistának« minősítenének. Ismerjük híres kijelentését: »Nézze meg az arabokat a turbánjaikkal: ők sosem lesznek franciák«, ami még keményebben folytatódik: »El tud képzelni egy fekete elnököt az Élysée-palotában? Végső soron mégiscsak egy fehér bőrű, keresztény vallású, görög és római kultúrával rendelkező nép vagyunk.« (...)

A hivatásos antirasszisták szemében De Gaulle más esetekkel is súlyosbította bűneit. Például amikor [az afrikai ügyekkel foglalkozó miniszterének], Foccart-nak azt hányta szemére, hogy túl sok afrikai államfőt hív meg az Élysée-palotába: »Nem látni itt már mást, mint feketéket, ez rosszul veszi ki magát!« Természetesen a Tábornok nem vélte úgy, hogy egyéneket ne lehetne integrálni a társadalomba, de csak egy bizonyos mértékben és elővigyázatosan, ahogyan azt a kijelentése tanúsítja, amit Peyrefitte-nek tett az amerikai fekete közösségről: »Ha egy közösséget nem fogadnak el, az azért van, mert nincsenek jó eredményei, különben gond nélkül elfogadnák. Ha a vele szemben munkáló rasszizmusról panaszkodik, az azért van, mert zűrzavart kelt.« Elég durva, nem?”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 32 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
figyelő4322
2020. szeptember 22. 18:15
De Gaulle valóban korának egyik legtisztábban látó politikusa volt, de intellektusa is figyelemre méltó. Ez a tulajdonság viszonylag kevés politikusra jellemző. Két jelentős kivétel Orbán és Trump. Rájuk nem csak politikai tehetség jellemző, hanem amellett a társadalmat is jól átlátó, jövőt is jól megragadó vízióval rendelkező hazafiság.
simonszól
2020. szeptember 22. 16:34
Hülye.
balbako_
2020. szeptember 22. 15:46
Kádárék a levert forradalom után rájöttek, hogy a gyárakat, a termelést nem lehet mérnökök szakemberek nélkül működtetni. Szovjet nyomásra a magyar alumíniumipart létre kellett hozni. És az addig meghurcolt félretett mérnök édesapámat előszedték és a szükséges gépek beszerzéséhez a szakértelmét felhasználták. Így kimehetett Franciaországba és az NSZK-ba is üzleti útra 1964-ben. Amikor hazajött elmondta mit fognak csinálni a négerekkel, akik nem egészen dolgozni mentek oda viszont a kábszerbizniszben túlreprezentáltak voltak. (Marselleisben akkor tombolt a kábszer bandák harca az újságok teli voltak vele.) Németországban az tűnt fel neki, hogy sok a török vendégmunkás. 1964 ben! Világos fejű emberek ezt láthatták előre.
szürkeSzarvas
2020. szeptember 22. 15:39
Hogy az erősen eltérő kultúrájú fajok nem integrálhatók,régóta tudott-lasd BLM,az USAbéli es ma már az europai néger gettók,az arab negyedek,a mi cigányaink,stb stb. A P.C.beszéd mindennek a kitárgyalását is megtiltotta,rasszizmusnak bélyegezve.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!