’56-ban szobrot dönteni Magyarországon, az egy másik liga volt, a bitófát kockáztatta, aki a közelébe került. Sajnos már most többet értekeztem róla, mint amennyit érdemel.
De, ha már 1956, mit kellene kezdenünk Nagy Imrével, amennyiben a most zajló kulturális forradalom felől vizsgáljuk a munkásságát? Nyilván nem lehetnénk olyan nagylelkűek, hogy csak a Parlament mellől száműzzük. Be kell olvasztani, hiszen egy padlássöprő, moszkovita komcsi volt! Vagy megengedjük magunknak a gondolkodás és az árnyalt megközelítés luxusát, akkor pedig máris ott áll előttünk egy saját árnyékán átlépő államférfi, aki az élete árán is kitartott amellett, amit októberben választott.
Halkan jegyzem meg, Kossuth 1831-ben lenyúlta az ügyvédi minőségében rábízott árvák örökségét, alig tudták kiszedni belőle, de nem ezért szeretjük. Igaz, egyikük sem tartott rabszolgákat, de ezzel is elég ingoványos területre tévedünk.
Fontos tisztázni, hogy a rabszolgaságot nem fehér protestáns férfiak vezették be, nem csak ők művelték szerte a világban, nem csak ők kerestek vele jól akkoriban. Jelentős különbség viszont, hogy közülük néhányan, mindenki másnál többet tettek ennek a borzalmas, embertelen rendszernek a felszámolásáért.
Emlékezzünk meg egy ír katolikus származású politikusról, John F. Kennedyről is. Kiváltságos, befolyásos, gazdag családba született, az elit elitjének a tagja volt. Amikor Alabama állam ragaszkodott a faji megkülönböztetéshez, mozgósította a Nemzeti Gárdát, hogy a fekete diákok beléphessenek az egyetem épületébe, aminek ajtajában maga a kormányzó állta útjukat.