„Bár e harcoknak eredménye egy új, erős, termékeny emberegység lenne, és lenne egy nagy halottja: a legfertelemsebb történelmi hulla, a szabad-verseny demokrácia.”
Szabó Dezső: Az individualizmus csődje. Huszadik Század, 1915
A történelem hosszú, bonyodalmas eseményvonulatainak vizsgálata sokszor lehetetlennek tűnő feladat elé állítja az érdeklődőt. Egy tény azonban elkerülhetetlenül újra és újra az ember szeme elé kerül: a társadalomról és annak szerepéről alkotott elképzelés időszakosan, de erős fordulatokat vett közösségeinkben. Két, egymásnak sziklaszilárdan ellentmondó társadalomelméleti rendszert körvonalai vázolhatók fel, az individualizmus és a kollektivizmus ideáltípusai ezek, melyek újra és újra egymásnak feszülve alakították életünket.
A kollektivista társadalmak sarokköveit, az individualizmus hívei forradalmak – békések és kevésbé békések – útján megdöntötték, majd idővel kialakították saját igényeikhez és elképzeléseikhez szabott, megkérdőjelezhetetlen kollektív rendjüket. A múlt közösségeit semmisnek véve, friss szervezőelvek mentén újakat alkottak. Mindezt tették eszmék és izmusok nevében, formálták társadalmainkat olyanná, amilyeneknek ma ismerhetjük őket. Láttuk mindezt Párizsban, Bécsben, Budapesten, az utcákon vonuló munkások tömegében és a fegyvert fogó szabadságharcosok eltökélt tekintetében. Mondhatni
ebből áll történelmünk: az egyén és a közösségtudat folyamatos és ádáz harcából.
A 20. század, és kiemelten a világháborúk, komoly társadalmi struktúraváltást eredményeztek a világban, és így Európa-szerte mindenhol. Ezáltal kapott ismét erőre a liberális demokráciafelfogás, nyert igazán teret magának a kapitalizmus versenyszelleme, és a feltámadt Nyugat erkölcsi rendjének egyeduralkodójaként – az egyén szabadságát a legfőbb politikai és gazdasági céljaként megjelölve, – megteremtette a maga szabad és versengő világát, az új individualizmus korát. Mely a siker, lehetőség és szabadság különleges elegyével, megalkotta a társas magány erkölcsi rendszerét, az „ének” önző mindenségét.