a Fidesz tagjai is a klubnak meg nem is.
Lehetséges-e közeledés a két felfogás között?
Adva van tehát az Európai Unió, mint realitás. A realitás lényege az EU meghatározó tagországainak hosszú évtizedek alatt kiformálódott felfogása Európáról és az európai értékekről. Fontos észrevenni, hogy mely politikai erők ennek a felfogásnak a hordozói. A hazai jobboldali nyilvánosságban mintha nem lenne kellően reflektált az, hogy az Európai Unió értékközösségi klubszabályait nem csupán a baloldali-liberális-zöld erők, hanem (kezdettől fogva) kereszténydemokrata erők is formálják. Mintha az itthoni jobboldalon nem mindig lenne világos, hogy az Európai Unió egy nagykoalíciósan vezetett intézményrendszer, amelynek gyökerei az alapító atyákig (Schumanig, Jean Monnet-ig, Adenauer-ig) nyúlnak vissza. Ezek az alapító atyák természetesen ideológiailag nem feltétlen gondolták ugyanazt, de a liberalizmus értékeivel szemben nem voltak elutasítók. Azaz a ma is érvényben lévő klubszabályok különböző pártcsaládok közös műveként értelmezhetők, s fontos figyelembe venni azt is, hogy ebben a közös műben Európának mint egységnek fontosabb szerep jut, mint a nemzetállamoknak.
Ám ugyanilyen realitás Kelet-Közép-Európa és Magyarország is. Méghozzá azért, mert miközben Nyugat-Európa az 1950-es évektől elindulhatott az egységesülés felé, azonközben Magyarországnak minderre a legkisebb esélye sem volt meg. Magyarországnak a szovjetrendszerben egészen más realitásokkal kellett szembenéznie, és számára 1990 egy függetlenségi realitás megteremtését jelentette. Nem mellesleg ebben az időszakban az önálló nemzetállami fejlődésben még a Nyugat sem talált kifogást, csakhogy ez később megváltozott. Ám nagyon lényeges, hogy – éppen az eltérő fejlődések miatt – Magyarország nem tud olyan paramétereket produkálni, mint az a részben már 1957 és 1990 egységesülő nyugat, amely évtizedek alatt megtanulhatta relativizálni a nemzetállamot. Nálunk erre már csak azért sem kerülhetett sor, mert a Szovjetunió birodalmi érdekeivel szemben a nemzetállam alternatívát jelentett. De van egyéb ok is, ez pedig az, hogy
az önálló nemzetállam a magyar politikatörténetben mindig becses érték volt,
s társadalomlélektani okból 1990 utáni visszatérte után a jobboldal nem akarja és nem is tudja elengedni.
A két realitás egyaránt fontos. Fontos az, hogy az Európai Uniónak vannak értékei és vannak régtől fogva érvényes szabályai. Ezeket, ha nem is kőbe vésett, de létező szabályoknak kell tekinteni, amelyekre az EU büszke és nem szívesen bocsátkozik tárgyalásba róluk. De ugyanilyen fontos, hogy a magyar politikában is felnőtt egy olyan nemzedék, amely nem feltétlen csak a mintakövetésben látja szerepét, hanem beleszólást kér európai ügyek formálásába is.
A probléma a két realitás egymás iránti ellenséges viszonyulásából fakad. Márpedig a normalizálás felé vezető úton az első lépés a két realitás képviselőinek egymás iránti sokkal nagyobb nyitottsága. Úgy is mondhatnám: a „nemzetek Európája” gondolat beengedése az európai, illetve az „európai értékek” gondolat beengedése az itthoni klubba.