Jézus élete után a kiválasztottak maradtak meg nekünk
Isten igéjét nemcsak a Biblia hirdeti, de minden ihletett mű, így például akár egy festmény, egy regény. Vagy éppen egy sorozat, amely Jézus élete alapján még rekordot is állított.
Állandóság, hagyomány, tekintély, közösség, organikus társadalom, mérsékelt kiegyensúlyozás – a vasárnap szentté avatott John Henry Newman, a felvilágosodás és a posztmodern premodern kritikusa ma is megérdemli figyelmünket.
Vasárnap szentté avatta Ferenc pápa John Henry Newmant, a nagy angol konvertitát, aki XVI. Benedek egyik kedvenc teológusa volt (s ő avatta boldoggá 2010-ben).
Az 1801-ben Londonban született Newmant fiatalon szentelték diakónussá az anglikán egyházban. Az anglokatolikus Oxford-mozgalom vezéregyénisége lett, mely
Azonban az anglikán egyház igazolásával foglalkozó Newman arra jutott, az ősegyházzal a leginkább a katolikus egyház képviseli a folytonosságot, így sok éves vívódás után arra jutott, hogy katolizál, amire 1845-ben sor is került.
1847-ben szentelték pappá, majd létrehozta a Néri Szent Fülöp Oratóriumot Angliában. XIII. Leó pápa bíborossá kreálta. 1890-ben hunyt el Birminghamben, XVI. Benedek pápa is ott avatta boldoggá 2010. szeptember 19-én. Newman XVI. Benedek egyik kedvenc teológusa volt.
Newman mai napig meghatározó személyiség mind az anglikán, mind a katolikus egyház, mind a konzervatív politikai hagyomány számára. A maga idejében ugyanis
és a katolikus egyházon belül is a mérsékelt konzervatívok közé számított. Az első vatikáni zsinat idején szembekerült az intrazingensekkel, sőt úgy tartotta, hogy nem volt szerencsés kihirdetni a pápai tévedhetetlenség dogmáját – ugyanakkor a dogmát magát elfogadta, csak az időzítéssel voltak gondjai.
Newman a dogmafejlődés tanáról írt, 1845-ös Essay on the Development of Christian Doctrine című munkája a szenthagyományt, tehát az isteni kinyilatkoztatás és a dogmák tekintélyét egyezteti össze az észérvvel. Ez nem csak a teológia számára fontos hozzájárulás, hanem a tradicionalista konzervativizmus számára is: mind a két generációval később élő honfitársa, Gilbert Keith Chesterton, mind a mai, kortárs filozófia egyik legnagyobb személyisége, a kommunitárius (marxistából tomistává vált) Alasdair MacIntyre számára illuminatív erejű munka volt a dogmafejlődésről írt tanulmánya.
A most szentté avatott Newman elmélete előfutáraként hivatkozik Joseph De Maistre francia ellenforradalmárra, akit a francia romantika alapítójával, a royalista-ellenforradalmár, szentszéki nagykövet François-René de Chateaubrianddal együtt a hitvédő világi apologéták közt említ az egyetem eszméjéről írt 1852-es elmélkedésében is.
Newman az egyházi tanítás kibontakozásának és egységének hét ismérvét nevezi meg: annak meg kell őriznie az eredeti karakterét; ugyanazokat az alapelveket kell vallania;
logikailag összefüggőnek kell lennie; következnie kell a későbbi fejleményeknek a korábbiakból (azaz a korábbiaknak anticipálnia kell a későbbieket); szükséges, hogy megőrizze a régi elveket, akár új formában, azaz konzervatív attitűddel kell a múlt iránt viseltetnie; valamint folyamatosan állhatatosnak kell lennie, hosszú időn keresztül megfelelő állapotban kell megmaradnia.
Az ateista-szkeptikus Anthony Quinton szerint Newman a régivágású brit konzervativizmus utolsó képviselője volt, akit nem nagyon foglalkoztattak a világtörténelem kérdései és a szociális problémák, inkább a lelkek üdvére koncentrált. Teológiai hagyományelvét Newman – mutat rá Quinton – az állam és az egyház viszonyára is alkalmazta, minthogy szerinte az alkotmány az fontolva haladás módján változhat egészségesen.
Pályája elején Newman elutasított minden változást: „A változástól való félelem – írta egy korai prédukációjában – nem egyszerűen az erényes szellem ismertetőjele, hanem bizonyos értelemben maga az erény”. Később persze ennél megengedőbb lett.
Az Egyetem eszméje című írásában például annak ellenére, hogy hit és erkölcs dolgában a katolicizmus egyetemességét hirdette, a politikai hagyományok tekintetében a konzervatívok közmondásos, partikularista rugalmasságát tette magáéva, elutasítva a felvilágosult univerzalizmust, letéve a voksot a középkori eredetű organikus társadalomszemlélet mellett.
Szerinte minden nemzetben fellelhető „bizonyos hitek, meggyőződések, szabályok, szokások, hagyományok, közmondások és elvek elegye; egyik részük politikai, a másik társadalmi, a harmadik morális természetű; s mindezek valamilyen meghatározott kormányzat, modus vivendi vagy államformába irányába mutatnak”.
Hozzáteszi: „ez adja egy állam alkotmányát, mivel ez biztosítja a nemzeti egységes a kormányzati hatalom egyidejű erősítésével és annak ellenőrzésével. Valamiképp több ez, mint törvény; sajátos eszmék megvalósulása, olyanoké, melyekhez talán századok óta igazodik a faj, melyeket emlékezet előtti idők óta szem előtt tart, melyek lelke legmélyébe fészkelték be magukat, melyeket szentnek és lényegében örök érvényű igazságoknak tekint, függetlenül attól, hogy azok-e vagy sem”.
Newman szerint tehát
de azért a brit alkotmányt terjeszthetőnek tartotta. Szerinte „a hatalom féke a kormányzat; a szabadságé az alkotmány”. A hagyományos polgári jogokat nem támadta, és nem támogatja az abszolút hatalmat sem.
Keményen bírálta a liberalizmust is, hiszen a romantikus ellenforradalmi gondolkodáshoz tartozott. Szerinte téves a liberalizmus optimista emberképe, mivel az ember eredendően erkölcstelen és rászorul az isteni kegyelemre. Munkáiban amellett érvel: a kollektív bölcsesség feljebbvaló az egyéni racionalitásnál. A vallási liberalizmust is elutasította, mivel az szerinte teljes relativizmushoz vezetne (a mai fejleményeket látva alighanem igaza volt). Grammar of Assent című munkája logikus hitvédelem a matematikai-természettudományos „papírlogika” kritikájával fűszerezve.
Newman áttérésével és munkásságával tulajdonképpen 130 évvel a posztmodern megjelenése előtt cáfolta annak fő tételeit,
Bebizonyította, hogy nem vagyunk teljesen a struktúrák fogjai – de azok nélkül is bajba kerülünk.
Emellett – akárcsak a huszadik század második felében alkotó Joseph Pieper – a hagyományok tekintetében a változások elismerése mellett az állandóságot hangsúlyozta.
Állandóság, hagyomány, tekintély, közösség, organikus társadalom, mérsékelt kiegyensúlyozás – John Henry Newman, a felvilágosodás és a posztmodern premodern kritikusa ma is megérdemli figyelmünket, nem csak mint szent és teológus, hanem mint konzervatív gondolkodó is.