A püspök atya az, aki a magányos, kiégett plébánosának még a nyakába varr három fíliát, mert a szomszéd faluban meghalt/kilépett/lebetegedett a pap, és nem tehet mást. Megszakad a szíve bele, de muszáj.
De a püspök atya az az ember is, akihez befut az összes kellemetlen ügy, és akinek Róma, a sajtó és a világi bíróságok felé rendeznie kell azt is, ha egy pszichológiailag alkalmatlan, becstelen szexuális ragadozó pap bukkan fel az egyházmegyéjében; meg azt is, ha valamilyen homályos politikai motivációból valaki koholt sztorikkal akarja lejáratni a papjait.
A magyar püspök élete nem csak játék és mese,
mert az arannyal szőtt miseruhák, a barokk kori püspöki paloták, a lila gombos reverenda és a szolgálati Škoda Superb egy kőkemény, harcos életet szolgálnak ki. Ezt a harcot a római katolikus püspök ingoványos politikai és válságos személyügyi helyzetben vívja, és a játék nem babra megy. A felszentelt pap minden elkárhozott lélekért sajátjával felel az ítéletnapon.
A püspöki élet tehát harcos, nehéz élet. El lehet lébecolni, lehet médiapojácaként luxusnihilben végigélni is – de ha becsülettel végzik, a püspöki munka igen kemény munka.
És Veres András püspök úr becsülettel is végzi. A Nyírség legsarkából, az egyházi körökben igencsak rosszul csengő Pócspetriből indult, teológiai doktor lett, majd a Pápai Magyar Intézet rektora, aztán szombathelyi püspök. Ráncba szedte a Mayer Mihály püspök ténykedése után romokban heverő pécsi egyházmegyét, aztán Győrbe jött, és a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia elnökévé is választották.
Veres nem konformista, nem egyszerű ember,
menedzsmentstílusáért kapott beceneve – „Véres András” –
Szombathely után hozzánk, Győrbe is elkísérte. De körmeszakadtáig küzd azért, hogy súlyosan paphiányos egyházmegyéjét egyben tartsa, rendet tart a pénzügyek körül, s ahogy teheti, támogatja a megye papjainak, szerzeteseinek kezdeményezéseit. Méltóságára igen érzékeny, nagy tudású, keménykezű, de emberséges főpásztor.
És a munkájához minden kell neki, ami a Győri Egyházmegyében a katolikusoké: pénz, paripa és mindenekelőtt ember.
Az ő szemszögéből tehát egy kicsit más fénytörésben látszik az, ha egy katolikus fenntartású iskola ingatlanvagyona nem az egyházé. A gyakorlati jelentősége ennek nagy eséllyel nulla, mert az Apor nem fog holnap úgy dönteni, hogy átcsoportosul a Hit Gyülekezetéhez – de a gesztusértéke hatalmas, és Veres püspök atyának számítanak a gesztusok.