A Greta Thunberget kritizáló megszólalások „laposak és utálatosak, és valójában érvei erősségét mutatják” – írta a Guardianben Charlie Hancock. A Huffington Post szerint a 15 éves lány csak a középosztálybeli, középkorú „establishmentet” zavarja. Maga Greta a Time magazinnak adott interjújában pedig arról beszélt, hogy amikor nem tudnak érdemben válaszolni neki, akkor a megjelenését vagy a ruháját kritizálják.
Mindez azért érdekes, mert maga Greta Thunberg sem nagyon érvel.
Szentimentális szólamokat mond,
az emberek lelkiismeretére hat retorikailag kiváló beszédekkel, haragszik a szülei generációjára és ostorozza a politikusokat, valamint a vállalatvezetőket. Őket kétségtelen van miért ostorozni, szülei generációját is, de egyébként ő maga jegyezte meg, hogy ami a konkrétumokat illeti a klímaváltozással kapcsolatban, azt a tudósoktól vette. Magyarán sokat olvasott.
Nos, ez szép, de az nem érv, hogy „elveszitek a jövőnket”. Az sem érv, amit Davosban mondott: „nem azt akarom, hogy reménykedjetek. Hanem hogy pánikoljatok. Azt akarom, hogy érezzétek a félelmet, amit minden nap érzek”.
Emellett Greta Thunberg az IPCC adatait tudja idézni – az IPCC pedig keveredett már botrányba azzal, hogy kiegyenesítette a korábbi évezredek hőmérsékleti ingadozásait a grafikonjain, valamint azzal is, hogy összebeszélős módon kizárta a szakfolyóiratok publikációs köréből az eredményeit kétségbe vonó, szkeptikusabb tudósokat. Akik egyébként
nem tagadják a klímaváltozást, csak vagy az intenzitásáról, vagy az emberi beavatkozás hatásáról gondolnak mást.
Szóval nem „klímaváltozás-tagadók”.
Egyébként érdekes elképzelni a hetvenes évek Greta Thunbergjét, amint a globális lehűlés ellen szervez gyermektiltakozásokat és olvas be a politikusoknak. A hetvenes éveket ugyanis a közelgő új jégkorszaktól való félelem határozta meg, természetesen szintén tudományos alapon.
A klímaváltozással kapcsolatos hírek és érzékenyítő kampányok úgy tesznek, mintha valami underground mozgalomról lenne szó, ami minél hamarabb tájékoztatni kívánja az embereket. Hatalmas kampányokat csinálnak a tudatlan tömegek meggyőzésére, miközben már közhellyé, általánosan ismertté vált a klíma megváltozása, amit szinte axiómaként fogadunk el, mint kortárs dogmát.