Nyitókép: Örebro Szent Miklós-temploma és Pride-ra járó lelkésze szivárványos szőnyeggel vár mindenkit a nyitottság jegyében
Az északi protestáns egyházak minden liberális álmát beteljesítik. Menetrendszerűen vezetik be az aktuális etikai-kultúrpolitikai változásokat, és nem szólnak vissza.
Magyarországon járt a Svéd Egyház érseknője, ami remek alkalmat nyújtott a legolvasottabb online portálnak, hogy egy „oktassuk ki a hazai közéleti szereplőket társadalmi progresszióból” jellegű interjút készítsen a hölggyel. Antje Jackelén ideális alany: nő, sőt, az első női érsek, „bevándorló” (németből lett svéd), skandináv, progresszív.
Az ellenkezője annak, amit egy keresztény egyházvezető megtestesít ebben a régióban, ez pedig önmagában „érték” – olyannyira, hogy az igazán érdekes, kritikus kérdéseket el is felejtjük feltenni. De erről majd később.
Miért születnek ilyen típusú interjúk? Elsődleges céljuk nem az, hogy megismerjük az alany képviselte intézményt, közösséget vagy az általa is alkotott társadalmat, hanem, hogy elmondassuk vele egyenesen vagy a sorok között:
itthon a szürke és fekete ötven árnyalata között élve satnyulunk,
bezzeg a skandináv utópiában még a keresztények is bezzegebbek – hiszen az égvilágon nem mondanak és nem gondolnak semmi mást, mint egy random liberális a világ körül.
Ők a Bezzegvilág követei, a progresszió megtestesítői, még akkor is, ha egyébként nem is azért látogattak ide, hogy ezt a szerepkört betöltsék, sőt, lehet, hogy az interjút sem ezzel a céllal adták. De azokká lettek kreálva.
Az adott helyzet nagy paradoxona, hogy a liberálisok mai példaképei olyan északi protestáns egyházak, amelyek a közelmúltig államegyházként működtek, vagy egyenesen még mindig azok. Egy ilyen státus hátulütője az önállóság vagy az autonómia hiánya a legfontosabb ügyekben – nem, nem a pénzügyekben, hanem a hitbéli kérdésekben –, ami elsősorban a társadalmi-politikai változások gyors átvételében, az eredeti keresztény tanítás felülírásában ölt testet.
Ahogy „fejlődik” a társadalom, úgy „fejlődik” az egyház is. Ami vulgárliberális nézőpontból progressziónak tűnik – „az egyház reagál a társadalmi változásokra” –, valójában pont egy klasszikus liberális rémálma. Az állam és a többségi társadalom de facto befolyással van egy ideális esetben tartalmilag tőle független intézményre, aminek hatására utóbbi
sorra feladja az eredeti küldetését meghatározó elveket.