A feszültséget éreztem, valamiféle disszonanciát, hogy a dolgok, a jelenségek nem egészen azok, mint amilyennek mutatják magukat. „A baglyok nem azok, aminek látszanak” – így szól a Twin Peaks című sorozat egyik kulcsmondata. A sorozatot 1992-ben sugározta először a Magyar Televízió, pont a Nirvana-őrület tetőpontján.
Bennem azóta is összeér a Twin Peaks a Nirvanával,
bizonyos dalaik hallgatása közben képek ugranak be a filmből. Erdők, lányok arca, Cooper ügynök áfonyás pitéje, a halott Laura Palmer a folyóparton. Kurt Cobain ezt a titokzatos feszültséget testesítette meg a számomra. És persze azt, hogy a démonok bizony kíméletlenül felzabálják az érzékeny, kiszolgáltatott és tehetetlen művészt.
Cobain halála óta tulajdonképpen semmi érdekes nem történt az úgynevezett könnyűzenében. Semmi komoly. Semmi olyasmi, aminek komoly hatása lehetne a világra.
A Nirvana még épp az internet elterjedése előtt lett világsztár, mai szemmel nézve mosolyogtatóan archaikus módon. Cobain beleüvöltött a világba valamit, amivel valójában ő sem volt egészen tisztában. Ahogy azzal sem – legalábbis eleinte biztosan nem –, hogy ezzel a beleüvöltéssel végső soron azt a rendszert erősíti, ami miatt olyan kétségbeesetten üvölt. Hogy minden egyes üvöltése dollárokra váltható, nézettséget és lemezeladást hoz, hogy mindaz, amit fájdalomtól eltelve kiénekel magából, végső soron nem lesz más, mint puszta termék, ami remekül eladható.