Sokkal elfogadhatóbb lenne azt állítani, hogy szellemiségében egyszerűen liberális-demokratikus volt. Igaz, hogy sokszor tűzték zászlajukra a magyar nemzeti-liberális hagyomány szószólóinak nevét, például Kossuthét és Petőfiét; igaz, hogy visszaállították az 1945-47 közötti „republikánus” Magyarországon működő nem kommunista pártokat, melyek kényszerű koalícióra léptek a bolsevikokkal; igaz, hogy a gyárak tanácsai – tehát a demokratikus szocializmushoz tartozó munkásokból álló militáns csoportok – voltak a forradalom intézményei. De mindez sokkal inkább volt köszönhető a forradalom technikai követelményeinek, mint ösztönző motívumainak. Mivel a vörös rezsim baloldali, totalitárius, és – bár diktatórikusmódon – a munkásság megszervezésén alapult, kizárva minden ellenzéket, egy ellene irányított belső akció nem viselhet kezdetben mást, mint baloldali jelvényt, és nem támaszkodhat másra, mint elégedetlen munkások csoportjaira. Amennyire lehetetlen „kívül lenni egy helyen” anélkül, hogy egy másikban ne lennénk, ugyanígy az sem lehetséges, hogy bevezessenek egy nem kommunista rezsimet, amely amellett, hogy nem kommunista, ne lenne ezen kívül valami más is. Így az a típusú átmeneti rendszer, melyet a vörös rezsim lerombolásával párhuzamosan kellett felvázolni, csakis mérsékelten baloldali lehetett, a gazdasági rendszer szempontjából pedig szocialista, és rendelkeznie kellett egy minimális határozott ideológiával, kihasználva egyes értékeket, melyek egyértelmű kapcsolatban álltak akár a politikai vagy szellemi, akár a nemzeti szabadság fogalmával. Másrészt Kossuth és Petőfi neve – melyek mindig népszerűek voltak Magyarországon, pártállástól függetlenül – még népszerűbb lett a kommunisták támogatásával, akik 1945-től nem csak Marx, Lenin és Sztálin hű tanítványai akartak lenni, hanem igyekeztek a hazai hagyományok megtestesítőinek is látszani. A néptömegek tetszéssel fogadták az 1848-49-es eposz kultuszát, melyet inkább nacionalista és oroszellenes értelemben fogtak fel és tiszteltek, mint a bolsevizmus prelűdjeként. A felkelés kezdeti irány – már csak abból fakadóan is, hogy egy elsősorban elutasító, negatív mozgalomról van szó – természetesen liberál-demokratikus volt, de alapvető, mélyebb irányultsága nem felelt meg ennek; de nem volt konzervatív vagy monarchista sem, hanem antikommunista, oroszellenes, mindezek szükségszerű járulékával, a „nyugatpártisággal”.
Felesleges lenne azon spekulálni, hogy idővel milyen jelleget öltött volna az új rendszer, ha a szovjet hadsereg nem fojtja el a felkelést. Ami egyedül biztos, az az, hogy a kommunista párt megszűnt volna. Valószínűnek tűnik, hogy erős jobboldali reakció jelentkezett volna, melyet azonban alighanem megbénított vagy legalábbis korlátozott volna az aktuális európai politikai légkör. Más országoktól eltérően Magyarország – hasonlóan Spanyolországhoz – még sosem látott olyan demokratikus köztársasági rendszert, melyet ne fenyegetett volna az elsüllyedés halálos veszélye, sőt az utolsóra, az 1945-46-osra, más születése előtt ránehezedett az orosz megszállás és a kommunista fennhatóság félelmetes súlya.
Nincs olyan politikai hit – legyen az republikánus, monarchikus vagy bármilyen más fajta –, s nincs olyan utópikus vízió – akár szocialista, individualista vagy korporativista –, mely a magyar forradalmárokat inspirálta volna. Az ő forradalmuk utópiaellenes volt, nem hivatkoztak egy rivális délibábra a kommunizmussal szemben, ez a „normalitásba” csalódottam visszatérő átlagember reménytelen fellázadása volt. Én pontosan ebben látom kimagasló érdemét. Sokkal inkább kell emlékeznünk a magyarok mentális józanságára, mint fizikai vakmerőségükre vagy erkölcsi értékeikre. S a nekik járó csodálaton kívül tettüknek óriása jelentősége volt egy univerzálisabb nézőpontból is, hiszen bizonyítékát adta annak, hogy a kommunista utópia támadó ereje hanyatlóban van. Nem kell rózsaszín illúziókba ringatni magunkat, sem olcsó antimarxista fejtegetésekbe. Lehet, hogy a kommunista hatalomnak elegendő erkölcsi ereje van (a szó pszichológiai értelmében) ahhoz, hogy hatékonyan működtesse óriási kényszerítő apparátusát a szembeszegülők és valószínűleg az ellenség leküzdésében is. De tagadhatatlan, hogy a kommunista ideál sokat vesztett vonzerejéből és a munkásszívekben lakozó gyökeréből. Az undor, mely egy egész nemzetet el tudott tölteni, biztosabb és cáfolhatatlanabb módon mutatja ezt, mint néhány választási vereség vagy a szellemi változások a szabad országokban. A majdnem fegyvertelenül támadó és az orosz motorizált seregeket menekvésre kényszerítő névtelen magyarok Don Quijote-i heroizmusa arról tanúskodik, hogy a másik oldalon hiányzott a lelkesedés és a hév, mely ezekben a napokban egy spontán, a Szovjetunió harci eszközeire nem támaszkodó antikommunista felkelést táplált.
(Kolnai Aurél: Gondolatok a magyar felkelésről egy év távlatában. Részlet. In: Kolnai Aurél: Politikai emlékiratok. Európa kiadó, 2005. Világosság, 1997/5-6. Fordította: Palotai Borbála.)