– amint ezt Czopf értékeli –, sokkal inkább annak a természetéhez próbál közelebb férkőzni.
Az értékelés
A könyvben feltett 157 kérdésből erre a kiemelt háromra alapozva Czopf kategorikus értékítéletet alkot: ahogy azt cikke címe is mutatja egyenesen a vörösterror relativizálásával vádolja meg a kötetet jegyző „baloldali történészeket”.
Csak egy mellékszál: Eric Hobsbawm például egyenesen marxista történész volt, szakmai teljesítménye mégis aligha kérdőjelezhető meg. A kiosztott címke így – még ha az érintettek némelyike esetlegesen ezzel egyet is ért – a téma szempontjából irreleváns. Hacsak nem arról van szó, hogy a vélt baloldali preferenciáknak nevezettek véleményalkotásában Czopf fontosságot tulajdonít, vagy a vörösterror relativizálása és a baloldaliság között egyenes összefüggést feltételez.
Még ennél is fontosabb, hogy erről az összetett kis kötetről, amelyben egy-egy fogalom, személy több helyen is megjelenik és amelyben ezért számos helyen az olvasót eligazító és előre-hátra lapozásra késztető kereszthivatkozások vannak, kijelenthető-e, hogy relativizálja a vörösterrort. A szöveg egészét elolvasva, Hajdu és Csunderlik vonatkozó passzusainak külön figyelmet szentelve azt gondolom, nem.
Mert mindent összevetve számos 1918–1919-es fontos kérdésre kapunk választ, beleértve a hazai vörösterrort, ennek elkövetőit és áldozatait is. Ez mindenképp érdeme a lexikonszócikkek tömörségét olvasmányossággal vegyíteni próbáló vékony kötetnek. Úgy vélem ugyanakkor, hogy a válogatáshoz képest több fontos 1918–1919-hez kapcsolódó témakör nem merült fel, kevésbé fontosak pedig szerepet kaptak. A Magyarországi Tanácsköztársasághoz kötődő kisebb legendák és geszták (mint Szamuely halálvonata, a Gizella téri vélt guillotine-e, Kun Béla sikkasztásai, vagy hogy Kun elrepült-e a lemondást követően Magyarországról, stb) talán külön kötetben lehetnének összegyűjtve, megítélésem szerint ugyanis nem olyan súlyúak, hogy egy ilyen kiadványban mindenképp szerepeljenek. A vörösterror idézőjeles használatában megfigyelhető következetlenség, az időnkénti félreérthető megfogalmazások, a másutt meglehet frappánsnak ható, ide viszont nem illő vicceskedő mondatok gondosabb szövegszerkesztést tettek volna indokolttá.
A vita
Czopf szövegét és az egyik érintett, Csunderlik Péter facebookos válaszát követően Veszprémy László Bernát, a mandiner.hu portál, a Kommentár folyóirat munkatársa, valamint Békés Márton, a Terror Háza kutatási igazgatója is nyilvánosan állást foglaltak a kötet vitatott szövegrészei körül gerjedt vitában.
Csunderlikhez hasonlóan én is úgy vélem, hogy
száz év távlatából legitim történetírói feladat a vörösterror logikájának törvényszerűségeit felfejteni
és próbálni válaszokat találni az elkövetők motivációira is, túl azon, hogy az áldozatok számát is összegyűjtjük. De Csunderliknek azt az érvelését, hogy Szamuely Tibor vérgőzősségét annak gyereknyaraltatási biztosi feladatával cáfoljuk tarthatatlannak tartom. Két okból is. Elsősorban azért, mert a két szerepkör egymásnak semmilyen szempontból nem feltételei. Csak pár, a magyar történelemből hozott fiktív példát hozva: Rákosi Mátyás és Péter Gábor is biztosan kedvesek voltak a kisgyerekekkel és lovagoltatták őket a térdükön – emlékezetpolitikai súlyuk mégsem emiatt jelentős. Ez a két dolog, tehát nem illik össze.
Mindezen túl, amit Csunderlik felvet, nem teljesen érdektelen. Valójában, ez lehet a kulcs Szamuely Tibor személyiségének és a diktatúrához fűződő viszonyának megértésében. Az a típusú elkötelezett „hívő”, erőskezű végrehajtó és jó szervező lehetett, aki mindig pontosan elvégezte a rábízott feladatot, lett légyen szó ellenforradalmi gócok felszámolásáról, kivégzések foganatosításáról, a május elsejei dekorációk elkészíttetéséről vagy a proletárgyerekek balatoni nyaraltatásának megszervezéséről. Ez a két feladatkör (a vörösterror működtetése és a gyereknyaraltatás) tehát éppenséggel az ő megbízhatóságát és elkötelezettségét tanúsítja.
Tanulság
Ahhoz, hogy végre lezárhassuk a centenáriumához közeledő „számháború” hagyományát is roppant mód fontos, hogy tisztázzuk a számokat. De vajon megelégszünk-e ezzel, vagy mondunk-e többet is ezeknél? Szerintem az áldozatok precíz dokumentálása, az elkövetők tisztázása egyformán fontos. Ez utóbbi kapcsán pedig felvethető az is, hogy tetteik mennyiben következményei a Nagy Háború gyakran hangoztatott brutalizációs hatásának. Ha ez utóbbi, akkor a háború alatti antimilitarizmusból és békevágyból, a tartósan rossz szociális – és életkörülmények okozta frusztrációból, a háborús szenvedések miatt felhalmozódott bosszúvágybók és a frontélmények, vagy a hadifogság nemzedéki tapasztalatából. Esetleg a szovjet hadifogolytáborok sikeres agitációs propagandamunkájából és a radikális baloldali világképhez köthető szlogenekből?
Ha ezek a témák is végre napirendre kerülnek, semmiképp se tekintsük ezt relativizáló attitűdnek, sokkal inkább legitim történetírói kérdésfelvetéseknek, ahhoz, hogy a 1919-es vörösterrort mélységeiben megérthessük. Fontos, hogy az áldozatok kapcsán is új kérdések merüljenek fel. Pontosan kik voltak, miért lettek azok, ez elkerülhető lett-e volna, volt-e erre esély, ha igen, hogyan, milyen regionális különbségek mutathatók ki. Ezen a ponton igenis lehet újat mondani. Például – hogy egy saját kutatásunkra hivatkozzunk – az 1919 óta rögzült sztereotípiáktól eltérően a vörösterror áldozatai között országos számarányukkal megegyező arányban voltak zsidó származású áldozatok is.
Egy komplex megközelítésben cél lehet persze az is, hogy leszámoljunk a magukat szívósan tartó legendákkal, akár így-akár úgy erősítsék vagy gyengítsék bennünk a Kommün időszakáról kialakított képet.
Az 1919-es véres eseményeket ugyanis nem démonok és mitikus szörnyek követték el, hanem hús-vér emberek.
Az 1919-es vörösterror aprólékos dokumentálása, az áldozatok összegyűjtésének feladata mellett ezért az elkövetők motivációinak megértése, az őket ért hatások felderítése, az egymáshoz a diktatúrához, a propagandához és a háborúhoz fűződő viszonyuk feltérképezése szintén történészi feladat. Elvégre mégiscsak elsősorban a historikusok azok, akik a társadalom emlékezetének – sőt, valójában emlékezeteinek – hivatásos művelői. Akik, ha valóban harag és részrehajlás nélkül végzik munkájukat, hozzájuthatnak egy reálisabb történelemszemlélet és nemzeti önkép kialakításához. Száz év perspektívájából ezeket szintén égető kérdéseknek tartom, amelyekre jövőre végre válaszokat kellene találni.
A fentebb részletezett kritikai észrevételeimet fenntartva, meggyőződésem, hogy Csunderlik Pétertől nem ezek a „könnyű kézzel írt”, kissé hetykének ható, Szamuely brutalitását gyereknyaraltatási biztosi megbízatásával árnyalni szándékozó – logikailag egyáltalán nem összeillő – félreérthető mondatok maradnak emlékezetre méltók. Akik nevezett szerző helyes szakmai kvalitásait, sőt – a vita médiahullámait követve – már-már erkölcsi integritását kérdőjelezik meg, azoknak szeretném jelezni, hogy Csunderlik Galilei-körről szóló tavaly megjelent monográfiája egy hírhedt, alig, rosszul és/vagy félreismert „társaságról” írt szakszerű és hiánypótló eszmetörténeti munka. Szerintem és minden általam ismert a Magyarországi Tanácsköztársasággal foglalkozó hazai kutató szerint ez a szintézis komoly historiográfiai hiányt pótolt, és megkerülhetetlen lesz a korszakkal foglalkozó leendő történészek számára.
Jó, ha tudjuk: mindenki, aki ebben a vitában, így vagy úgy most megszólal és véleményt formál, számolhat azzal az eshetőséggel, hogy későbbi generációk történészei számára a Tanácsköztársaságról szóló historiográfiai hagyományban egyszer hivatkozási alap és olvasmány lehet. A rövid távú, aktuálpolitikai célzatú, indulatvezérelt és/vagy a megbélyegzés szándékával születő véleménynyilvánítások helyett ezért egyedül üdvös az volna, ha egyéni konfliktusoktól, politikai szimpátiáktól és elköteleződésektől mentesen tisztán szakmai síkon folytatódna – sőt, tulajdonképpen kibontakozna – a diskurzus. Persze
ehhez az is kell, hogy a hazai vörösterror mellől végre következetesen lekerüljenek az idézőjelek is!
Ha a tacitusi tanácsot megszívlelve harag és elfogultság nélkül beszéljük el a sűrű 1919-es év tragikus történeteit a rohamosan közelgő centenárium küszöbén eleget tehetünk a legelemibb történettudományos szakmai elvárásoknak, és javára szolgálhatunk a kérdéskört övező megnövekedett közéleti és társadalmi figyelemnek. Ráadásul, meggyőződésem, hogy ezzel adóznánk legtöbbet a hazai vörösterror sajnos soha nem kárpótolható, több száz áldozata emlékének is.
***
A vitában eddig megjelent írások:
Czopf Áron: Relativizálják a vörös terrort a balos történészek
Csunderlik Péter: „Vörös terror”: 590 áldozat, az istenért!
Veszprémy László Bernát: Kakaó, lekvár és tömeges atrocitások – a Csunderlik-vita eddigi állása
Csunderlik Péter: Röviden a „Szamuely-relativizálás” vádjáról