De hát Nagy Imre azonosult népének követeléseivel, bejelentette a többpártrendszert, az ország semlegességét és a kilépést a Varsói Szerződésből!
Ez is csak részben igaz: akkor már az 1945-ös koalícióhoz lépett volna vissza, de ez sem jelentett lemondást a szocializmus építéséről vagy a kommunista párt vezető szerepéről. Ami a legfontosabb, hogy ezt sem azért tette, mert „azonosult” a felkelők követeléseivel, hanem mert nem látott más kiutat arra, hogy a kommunista párt hatalmon maradhasson.
Nem azonosult ő ezzel, hanem a fegyveres felkelők meghátrálásra késztették.
Snagovban így írt: „Mi világosan láttuk és látjuk, hogy a demokratikus kibontakozás, amelynek útjára elhatároztuk magunkat, kompromisszum, de olyan, amely feltétlenül helyes és szükséges volt a magyar események közepette ahhoz, hogy megmentsük a legtöbbet a népi demokratikus rendszerből, a szocialista vívmányokból, és biztosítsuk a szocialista építés feltételeit az országban ….. Ennek a nagy célnak az érdekében mentünk kompromisszumra az egypártrendszerből a szocialista és demokratikus pártok koalíciójára (1945-ös alapon), a Varsói Szerződés felmondása és az ország semlegességének kinyilvánítására”.
Ezt a meghátrálást még saját maga előtt is leplezte azzal a fikcióval, hogy a fegyveres harcban „a munkásosztály egész tömege a kommunisták százezreinek vezetésével” vett részt, ő tehát csak a kommunisták vezette munkásoknak engedett. Ezért vált a statáriumot aláíró Nagy Imréből a Varsói Szerződésből kilépő Nagy Imre. Mellesleg, amikor bejelentette a kilépést november 1-én, már tudta, hogy a keleti határon özönlenek be a szovjet csapatok. Ezt ugyan gondosan elhallgatták a lakosság elől, hírzárlatot rendeltek el. Mi értelme volt így a kilépés bejelentésének?
A világon ő az egyetlen politikus, akinek a több évtizedes bűnös tevékenységét semmivé tette volna két, két nap különbséggel elmondott beszéde. Két, a gyakorlatban már semmin nem változtató beszéd miatt lenne ő a nemzet mártírja!
Mint az ország törvényes miniszterelnöke, nem alkudozott az orosz tankok hátán hatalomra kerülő, áruló Kádárral, hanem kitartott a forradalom céljai mellett, és vállalta a halált is meggyőződéséért! Ezt csak nem tagadod?
De, tagadom.
Nagy Imre semmivel nem volt törvényesebb miniszterelnök, mint Kádár.
Még a kommunista Alkotmány is előírta, hogy a minisztertanácsot az Országgyűlésnek kell megválasztania, az Országgyűlés hatáskörét két ülés között pedig az Elnöki Tanács gyakorolta. Azonban sem a parlament, sem az Elnöki Tanács nem ülésezett október 18. és november 12. között. Nagy Imre és kormányai nem voltak törvényesek, kizárólag a párt és a szovjetek akaratából működhettek – Kádár pozíciója sem volt ennél sem kevesebb, sem több. Nagy Imre október 29-ig az Akadémia utcai pártközpontban tartózkodott, csak akkor költözött át a Parlamentbe. Ez is rávilágít a tényleges hatalmi központra és a hozzá való lojalitására.
Nagy Imre megalkudott volna Kádárral, a jugoszláv nagykövetségen megírta a lemondólevelét. Ezt nem is vetem a szemére: az adott helyzetben politikusként az lett volna a kötelessége, hogy elősegítse a minél gyorsabb konszolidációt, a megtorlást lehetőség szerint enyhítse, és megpróbáljon minél többet átmenteni politikájából. Ezt csak úgy tudta volna megtenni, ha részt vesz a politikai életben. Kádár ezt ajánlotta neki a lemondásért cserébe. Nagy Imre elvtársai a követségen azonban, nagyon rossz helyzetértékelésről tanúságot téve, lebeszélték a lemondásról. Dacból, hiúságból, ostobaságból azt hitték, hogy ők még politikai tényezők és tárgyalásra kényszeríthetik Kádárt, visszavonulásra a szovjeteket. Nagy Imre pártszerűen elfogadta a számára végzetes szavazást, és nem küldte el a lemondólevelet. Sorsát ez pecsételte meg, nem az erkölcsi nagysága vagy a hűsége a forradalomhoz.
Ha igaz, amit írsz, akkor hogyan lehetett Nagy Imre az 1956-os forradalom szimbolikus alakja? Nem lehet, hogy te mész szembe mindenkivel az autópályán?
Nagy Imre és köre pártellenzéknek, azaz a kommunista párton belüli ellenzéknek nevezte saját magát. Ebből is látszik, hogy nem azonosulhatott a forradalom céljaival. Az egyetemisták 16 pontja között már október 22-én ez is szerepelt: Általános, egyenlő, titkos választásokat, több pártot, új nemzetgyűlést, sztrájkjogot! Teljes vélemény- és szólásszabadságot, szabad rádiót! A pártellenzék ezeket a követeléseket soha nem fogadta el. A pártellenzék újságírókból, írókból, kiábrándult pártfunkcionáriusokból állt. Akik nem tudtak Kádár alatt beilleszkedni, azok tartották ébren évtizedekig a nemzeti és demokrata Nagy Imre mítoszát, már csak saját maguk igazolásaképpen is.
A rendszerváltás előtt ezek az emberek a későbbi SZDSZ alapítóinak köréhez csapódtak. Íróként, újságíróként befolyásolták a közvéleményt. A Rendszerváltás programja című kék könyvben, az SZDSZ első programjában szerepel is, hogy az SZDSZ vállalja Nagy Imre örökségét. A mai napig az SZDSZ által kitalált és megszállt Történelmi Igazságtétel Bizottság narratívája az elfogadott a magyar nyilvánosságban. A nem SZDSZ-es és nem értelmiségi '56-os felkelők osztályrésze a lejáratás lett (Porubszky István – „Potyka bácsi”, Wittner Mária, Dénes János, Pongrátz Gergely, Fónay Jenő). A média szélsőségesnek, összeférhetetlennek, gyengeelméjűnek, hazudósnak állította be őket.
A rendszerváltás előkészítésében, a társadalom áthangolásában komoly szerepe volt Nagy Imre újratemetésének. Ez az SZDSZ és a Nagy Imre köréhez tartozó „reformkommunisták” intenciójának megfelelően ment végbe. Lényegében megismételték az 1956-os trükköt, Rajk László újratemetését: akkor a kommunisták bűnbánóan beismerték, hogy „követtek el hibákat”, „megsértették a szocialista törvényességet”, de lám, beismerik vétkeiket és elégtételt adnak a törvénytelenségek áldozatainak. Ez az elégtétel abban állt, hogy látványosan újratemették véreskezű sztálinista elvtársukat, miközben a pártonkívüliek még a börtönben sínylődtek.
1989-ben hasonló volt a mese: bocs, nem is ellenforradalom volt, hanem népfelkelés;
követtünk el hibákat, de lám, beismerjük, elégtételt adunk áldozatainknak – majd nagy pompával újratemették szintén véreskezű sztálinista elvtársukat, miközben a megölt ’56-osok özvegyei, a börtönviseltek és gyermekeik még évekig tűrték az elszenvedett hátrányokat. Az SZDSZ és az MSZP 1994-es összeborulásának az volt az egyik lélektani feltétele, hogy az MSZP fogadja el az SZDSZ-kánont Nagy Imre értékelését illetően. Ez kapóra is jött az MSZP-nek, hiszen igyekezett megszabadulni a kádárista múlt maradványaitól, noha a pártvagyont és a személyek jó részét átmentette. Fel kellett mutatnia egy baloldali hőst a magyar történelemből, ami nem könnyű. Ami ebben mulatságos, hogy nem lehet egyszerre elítélni Kádárt és piedesztálra állítani Nagy Imrét, hiszen Kádár politikája maga volt a megvalósítható nagyimrizmus. Hiába mondta Gyurcsány Ferenc az MSZP 2007. februári kongresszusán, hogy „Én Nagy Imre mellett tettem le a voksomat, Kádár János a magyar demokrácia hagyományaiba nem gyömöszölhető be”.
Kádár sok mindenben egyetértett Nagy Imrével, megszavazta a semlegességet, a Varsói Szerződésből történő kilépést és a többpártrendszert is, amiért Nagy Imrét olyan nagyra tartják. Útjuk akkor vált szét, amikor Kádárral a szovjetek megértették, hogy Nagy nem maradhat, a Varsói Szerződésből nem lehet kilépni. A Kádár-rendszer jellemzői – a csak a rendszer fenntartásához feltétlenül szükségesre korlátozott terror, párosulva az életszínvonal rendszeres emelésével; a könnyűipar fejlesztése a nehézipar rovására, a kisárutermelés elfogadása (kisipar, háztáji); az áruviszonyok és a gazdasági törvényszerűségek óvatos érvényesítése (a ’68-as új gazdasági mechanizmus, majd a GMK-k), a szövetségi politika – gyökerei Nagy Imre programjából erednek. Személyi átfedés is van: Aczél György rokonszenvezett Nagy Imrével, mégis a kultúra fő irányíthatója lehetett; a pártellenzékhez tartozó Ujhelyi Szilárd fontos bizalmi állásokat tölthetett be; Fehér Lajos irányíthatta a mezőgazdaságot; Déry Tibor ünnepelt író lehetett; Vásárhelyi Miklós vezethette a nyílt társadalmat propagáló magyarországi Soros-alapítványt – hosszan folytathatnám a példákat, mert Nagy Imre híveinek akár büntetésük letöltése után is volt tere, ha elfogadták a szovjetek által kijelölt határokat.
A Kádár-rendszer éppen attól volt népszerű, amit átvett Nagy Imre programjából. Az emberek értékelték a többi szocialista országhoz képest az előnyöket, a szovjetek szerepe is nyilvánvaló volt előttük, ezért bocsátottak meg Kádárnak. Ha a Kádár-rendszer diktatúra volt – hiszen az volt –, akkor maga a megvalósult nagyimrizmus volt diktatúra.
Akkor mi legyen a szobrával? A Jászai Mari téren csak jó helyen lesz?
Nagy Imre ellenezte a katonai szövetségeket, és
először a szocializmust, majd a kommunizmust akarta felépíteni Magyarországon.
Vajon mit gondolna ma, hol van a helye a szobrának? Egy olyan kapitalista NATO- és EU-tagország fővárosának reprezentatív terén, amelyben a bankok, gyárak és földek magánkézben vannak? Nem kezdene azonnal szervezkedni a rendszer megdöntésére? Hiller István, az MSZP választmányi elnöke és Karácsony Gergely, a Párbeszéd társelnöke egyaránt Nagy Imre szellemi örökösének nevezte pártját, amikor 2018. június 16-án megkoszorúzta a szobrát. Nagy Imre őket és pártjaikat revizionista osztályárulónak tartaná, aligha viszonozná törleszkedésüket, ahogyan a nagytőkés Gyurcsányét sem.
Dr. Horváth Miklós hadtörténész helyesen mutatott rá a vs.hu-nak adott interjújában (2014. február 26.), hogy kegyeletsértő, amit Nagy Imre emlékével művelnek, hiszen Nagy Imre az életét tette fel a tőkés rendszer felszámolására. Nagy Imre szobrának a helye ezért elvtársai, példaképei, Marx, Engels, Lenin, Ságvári Endre és Dimitrov szobra között van – a szoborparkban. Története a diktatúra történetének a része, nem a demokráciáé!