Mezei Balázs írja a Mandineren: „A hagyomány az európai fejlődés integráns vonulata, amelyben a régi és az új egymást kiegészítve együttműködik – célja pedig a régi újragondolása, kibontakoztatása, továbbfejlesztése”. Ez eddig rendben van, és illeszkedik abba, amit előrebocsátottam, de szkeptikus vagyok abban az értelemben, hogy a hermeneutika, a régi gondolatok a mai kornak megfelelő újraértelmezése önmagában elég lenne a megújuláshoz és a jobb-baloldali világértelmezés meghaladásához.
Ugyanezt gondolom az általa „megőrző-újító szellemiségként” ajánlott fenomenológiai aspektusról is. A „politikai címkézés” kizárása (a husserli „epoché” vagy a heideggeri „elengedés”) még nem elegendő ahhoz, hogy megértsük egy olyan világ jelenségeit, amelynek fontos elemei a közvetlen tapasztalaton túli világából (mondjuk a globalizációból) származnak. Heidegger számára is csak hit, de nem bizonyosság a „keretből” (Gestell), a weberi „vasketrecből” való szabadulás képessége. Nem véletlenül hagyta ránk a Lét történetének tovább gondolását, a rejtőzködésének megállítását, egy „új isten” megtalálását! Arról nem is beszélve, hogy sem Husserl, sem Heidegger nem álmodhatott arról, amit az evolúciós morálpszichológia felfedezett:
a jobb- és a baloldaliak más erkölcsi szemüvegen keresztül látják a világot
és más erkölcsi parancsokat szűrnek le a tapasztalatból!
Tehát míg Szilvay kolléga azzal érvel, hogy a meglévő konzervatív filozófiai hagyomány jól értelmezi az emberiség örök tapasztalatát (amint fentebb írtam, ez ma már nehezen védhető állitás), Mezei maga a tapasztalat, az „életvilág” alázatosabb kutatását javasolja, melyben egyben megleljük a megújulás csiráját is. Térjünk vissza a „dolgokhoz önmagukhoz”, és „ahol pedig nő a veszély, közeledik a megmentő” – idézhetné Mezei Hamvas Bélával vagy Heideggerrel Hölderlint.
Paár Tamás egy új filozófia megfogalmazásával látja meghaladhatónak a modern jobb-bal szekértábor logikát, kijelentve, hogy „közös megoldásokra van szükség. Egy valódi együttműködés (akár filozófiai, akár politikai) rendszerére. És persze ezt mondani még könnyű, kidolgozni annál kevésbé”.
De nem lenne e sorok írója erdélyi, makacs székely, ha Bolyaiék nyomán nem gondolná azt: mégis lehetséges, hogy ezek a párhuzamos valóságok találkozzanak, méghozzá ugyanabból az okból kifolyólag, mint Bolyaiék esetében! Ők sem fogadták el adottnak az euklideszi geometriát; miért kellene nekünk is elfogadnunk, hogy a nyugati filozófiai hagyomány nem más, mint – a méltatlanul mellőzött A. N. Whitehead szavaival – Platón műveinek lábjegyzete?
Így ketten maradtunk Paár Tamással (és talán Babarcy Eszterrel is?) az új, együttműködést megalapozó filozófia fele vezető úton.
Folytatása következik.