Itthon és külföldön is teret nyertek az egészséges táplálkozásról beszélő szakemberek, akik szinte vallást teremtenek a „tanaikból”. Vállaltan keresztényként mit szól a jelenséghez?
Fontosnak tartom, hogy mindenki maradjon a saját asztalánál. Aki kompetenciahatárokat lép át, az nem jó szakember. Hiába beszél valaki orvosként, gyógyszerészként, gyógytornászként, mezőgazdasági szakemberként az étkezésről, attól még nem ért hozzá. Ha egy páciens elküldi nekem a laboreredményeit, megnézem, de mindig elmondom, hogy szükség van az orvosi véleményre, mivel nekem nem ez a kompetenciám. Ami pedig a vallásos áhítatot illeti: a hitnél nagyobb ereje semminek nincs.
A mai ember sokszor azért fordul az életmódtérítők felé, mert bár akar hinni valamiben, nincs más, amiben tudna.
A fitneszguruk felépítenek egy kultuszt maguk köré, az emberek pedig azt gondolják, hogy a tanácsadók segítő szándékkal végzik a tevékenységüket. A kompetenciahiány ellenére validálja őket az áhítat, amit az vált ki, hogy sokszor tartanak előadást, vagy idősek, vagy sok a követőjük, vagy karizmájuk van a beszédhez. Egy szervezetben, egy szakmai csapatban fontos lenne a belső kritika, az egymás közötti őszinteség. Mert ha egy észrevétel csak kívülről jön, azt automatikusan lesöprik, nem értékelik, mondván: csak irigység és üres rágalom.
Vajon miért?
Statisztikai alapon elképzelhető, hogy egy-egy módszer több embernek segít, mint amennyinek árt – én nyilván utóbbi esetekkel találkozom. Ilyenkor dühös vagyok, mert sajnálom, hogy az emberek költik a pénzt, és mégis egyre inkább össze vannak zavarodva. Ott csúszik el az egész, hogy nincsenek meg az alapok. Ha már szóba jött a hit, a jelenséget ahhoz hasonlítanám, mint amikor templomba járunk, de nem is tudjuk, hogy valójában miért, csak követjük a lediktált szabályokat. Nekem felnőttként sikerült igazán megértenem, mit jelent az, hogy Isten szeret: még annál is jobban, mint a szülő, és nem fog azért kevésbé szeretni, mert nem helyesen tartod a kezed a templomban, vagy nem a legszebb ruhádban mentél a misére, és sarokba sem állít, mielőtt megbocsátana. Az étkezésnél ugyanez a helyzet: tisztában kellene lennünk azzal, hogy a szervezet hogyan működik, mi az alap, egy csodálatos rendszer, lenyűgözően lett megteremtve. Így jobban értenénk és kritikusabban fogadnánk a mindenhonnan érkező hangzatos szabályokat, jótanácsokat.
Vallja, hogy ami rossz ízű, az nem lehet egészséges. Tényleg ennyire egyszerű?
Messziről indítom. Van az intuitív étkezés mint étkezési rendszer, amit sokan összekevernek az impulzív étkezéssel, holott más a kettő. Ha például most a kávézóban ülve megkívántam egy süteményt, és mégsem eszem meg, intuitív étkező vagyok. Miért? Felismertem, hogy van egy vágyam, de nem reagálok az érzésre impulzívan azonnal, hanem tudatosítom az érzést, és rájövök: persze hogy kívánom, hiszen olyan finom annak a sütinek az illata, és csodaszép is! Eszembe jut, hogy tartalmasat reggeliztem, így nem is vagyok még éhes. Vagyis nincs rá szükségem. Nem arról van tehát szó, hogy elnyomom az érzéseimet egy külső diétás szabály miatt, vagy mert híztam két kilót, vagy épp ma nem edzem, ezért büntetésből nincs süti. Az intuitív étkezésnek tíz alapelve van, és ez a mechanizmus az egyik lényege. Azt eszem, ami finom, és tisztában vagyok azzal, hogy melyek az egészségtudatosságot támogató ételek. Ez a kettő egymás mellett él, ezért addig kell próbálkozni, amíg nem tapasztalom meg azt, hogy a salátát el lehet készíteni finoman is. A vőlegényem szakács, és vallja: nem kerülhet ki a kezei közül technológiailag nem helyes étel, addig megy, amíg nem lesz finom, komfortos, autentikus, harmonikus. Na, ilyenkor jövök én, hogy szem előtt tartsuk a tudatosságot is. Előfordul, mindketten érezzük, kihívás, hogy miként fog találkozni ez a két szempont. (Nevet) De mindig sikerülni szokott. A baj az, hogy ma minden azt sugallja, hogy vagy finom, vagy egészséges lehet az étel, pedig erről szó sincs.