*
Közép-Európa viszont egy másik történet!
A „létező szocializmus” utáni, „történelem végi” liberális eufória itt csengett le a leghamarabb, és már legkésőbb az ezredfordulóra nyilvánvalóvá vált, hogy sem a „nyugati minták” (liberalizáció. dereguláció, privatizáció) követése, sem az európai történelmi hagyományokat fokozatosan eltörölni kívánó EU, sem a piacokat letaroló és a helyben élők sorsára fittyet hányó globális kapitalizmus erői nem jelentenek hosszú távú megoldást az itteni közösségeknek.
Ennek a lassú kiábrándulásnak Magyarországon sem a hagyományosan konzervatívok (akik a sajátos szempontjaik ellenére próbáltak betagozódni az 1968-által jól megdolgozott európai konzervatívok világába), sem a szociáldemokraták (akiknek az állampárti múltjuk miatt még nyomósabb okuk volt betagozódni), sem a liberálisok (akik maga voltak a „hatvanyolcas konszenzus” magyar hangjai) nem lehettek hiteles képviselői.
Csak az tudta ezt a társadalmi kiábrándulást politikailag képviselni, aki maga is kiábrándult, és ez a politikai erő a Liberális Iternacionálét otthagyó Fidesz volt. Ezt a társadalmi jelenséget szerintem
nyugodtan lehet a kilencvenes, rendszerváltó generáció kiábrándulásának is nevezni.
A 2002-es választási bukta körülményei és az ezt követő tizenhat év eseményei pedig sok mindenkit arról győztek meg, hogy csak a Fidesznek és a Fidesz képviseletében Orbán Viktornak vannak olyan politikai elképzelései, amelyek nem csak Magyarországnak, de a hatvannyolcas történelmi zsákutcába belefáradt nyugati világnak is kapaszkodót jelenthetnek.
Ugyanakkor a migráció, a társadalom elöregedése és az egyre gyengébb gyermekvállalási kedv, a gyarmatosítás és a világháborúk el nem múló traumája kétségessé teszik, hogy ezek a politikai elképzelések működhetnek-e máshol, mint a – nyelvi adottságokat leszámítva – kulturálisan homogén Keleten.
De már csak azért is érdemes az eltérő történelemből adódó kulturális különbségeket megismerni, mert ha elfogadjuk, hogy vége a Nyugat vezérelte globalizációnak, újra meg kell találnunk azokat az egységeket, amelyek képesek megtartani a politikai közösségeket, valamint azokat a gazdasági tereket is, amelyek szükségesek a globális érdekérvényesítéshez és az innovációhoz.
*
Legkésőbb a tusnádfürdői beszéd óta
a „kilencvenesek” az a nemzetközi politikai mozgalom, amely elmozdíthatja a hatvannyolcasokat a porondról.
E politikai folyamat első lépése a 2019-es európai parlamenti választás lesz.
Az EU viszont csak akkor lehet ennek a folyamatnak a katalizátora, ha a következő politikai generáció egyszerre lesz képes leszámolni a hatvannyolcas konszenzus „antirealista” eszmei és kulturális hátterével, elfogadni a tagországok eltérő történelméből következő különbségeket és visszatérni az alapitó atyák politikai realizmusának a talajára.
De ha ez a folyamat azt fogja jelenteni, hogy a nyugat-európai és kelet-közép-európai realizmus nem kér egymásból (lásd Brexit), akkor fel kell készülni az EU leépülésének újabb állomásaira. Ezért lenne fontos élére állni az „őrségváltásnak”, és olyan új eszméket megfogalmazni az új anti-anti-realista felfogás számára, amik előre visznek és nem vissza, egy sosem volt nemzeti utópiába.
*
De honnan az a szellemi-filozófiai háttér, ami nemcsak reakció a hatvannyolcas antirealizmusra hanem egyben meg is haladja azt, választ adva nem csak a migráció és elöregedés már-már kezelhetetlennek tűnő problémaira, de a digitalizáció, mesterséges intelligencia és robotizáció által felvetett kérdésekre is?
Innen folytatom hamarosan az írásom második részében.
Folyt. köv.