Mindannyian atomszívű édesanyák és -papák vagyunk, a szó legnemesebb értelmében egy fokozatosan atomizálódó társadalomban, a szó aggályos értelmében. A szociológiában az atomizálódó jelző arra utal, hogy a társadalmi alapegység a család/közösség felől egyre inkább az egyén felé tolódik el,
a fokozódó individualizmus által pedig a fejlett civilizáció felszámolja saját létfeltételét.
*
A sors úgy hozta, hogy nyári fő olvasmány élményemet, Michel Houellebecq Egy sziget lehetősége című disztópiáját éppen az óvodakezdés előtti éjjel fejeztem be. Nem jött álom a szememre. A regény narratívája figyelemre méltó, hiszen arra vállalkozik, hogy fikcióba csomagoljon egy jó adag társadalomkritikát, megfelelő arányú humorral, szatírával, innovációval és egyben nagyfokú szomorúsággal, lelki nyomorúsággal megspékelve.
Nehéz és méltatlan lenne bármilyen egzakt konklúziót levonni egy ilyen bravúros vonalvezetésű és volumenű olvasmányból, egy részletet mégis kiemelnék. A valós, technikai halhatatlanságot szomjazó emberi egyedek tömegesen csatlakoznak egy új egyházhoz, az elohimiták mozgalmához, ami tudományos alapokra helyezi a test és egyben a szellem reneszánszát. Azt hirdetik, hogy a klónozáshoz hasonló módszerekkel „feltámasztott” testben a szellem egyre inkább levetkőzi az adott egyént jellemző korábbi, káros és az emberi léthez úgy, ahogy van méltatlan materiális vonásokat, ezzel eljutva az üdvözítő szellemi nirvánába, ahol csupán az intellektus oltárán áldozhat, lerázva magáról a testi attribútumokat, kínokat.
Lehetne ragozni a regény bemutatását, de a lényeg az, hogy
a ma ismert, természetes ember elállatiasodik és a történelem pincéjébe kerül,
míg a tudományosan létrehozott új-ember, a remete robot felemelkedik és számos biokémiai módosításnak köszönhetően túléli a természeti csapásokat. Azonban azt a bizonyos intellektuális/lelki boldogságot közösség hiányában azonban hiába keresi. Nekünk, szülőknek a regény egyik talán legelrettentőbb fejezete az, amikor az elohimita egyház csatlakozik a gyermektelen mozgalomhoz, tevőlegesen arra buzdítva követőiket, hogy ne vállalják az utódok felnevelésével járó áldozatot, hanem helyezzék át a fókuszt saját életük, személyes élettörténetük kiteljesítésére.
Meg is érkeztünk a hús-vér jelenhez: a childfree mozgalom már a társadalmi spájzban.