Így van, már bocsánat, de ez a legnagyobb baromság. A tények sohasem beszélnek magukért, a történettudomány interpretatív. A pszichológia is ilyen tudomány egyébként: önmagában a beteg állapota mint tény, nem sokat segít a terapeután, ha nem ismeri, nem tudja a különböző értelmezéseket melléje sorakoztatni. Végül vannak olyan történészek, akik felvállalják azt, hogy ideológiai szerepet vigyenek. Nem gondolnám, hogy ez csupán a kormányoldal jellemzője volna, de mégiscsak a kormányzati pénzek körül gyakrabban találni ilyeneket. A történettudomány és a politika viszonylag sok ponton érintkezik. Nagyon sok olyan szekértábor szituáció van, amikor akár kormánypárti, akár ellenzéki oldalon becsontosodott reakciók figyelhetőek meg. Vannak történészek, és most konkrét példával élek, akik szerintem egy rosszul értelmezett antifasiszta pozíciót ápolva ugyanazokat a reakciókat adják bizonyos kérdésekre, mint 1980-ban. Krausz Tamást mondanám, aki magát is ebbe a táborba helyezi ideológiailag, ami determinálja az írásait. De ez önmagában nem baj! Mindenki tudja róla, meg egyébként is, mindenkinek lehet politikai véleménye. A baj ott kezdődik, mikor ez rendkívüli mértékben összefonódik a pénzkeresettel, mikor azért adják a pénzt, hogy a történész egy politikai véleményt kezeljen. Ha a mandineres esetről beszélünk (három, kormányzati intézetben dolgozó történész rövid véleményt írt arról, hogy Ungváry egy interjúban párhuzamot vont a Szálasi-frakció és a Fidesz-kormány frakcióhűsége között – a Szerk.), nem gondolnám, hogy a vitapartnereim agyában tudatosult, de mégiscsak van egy megfelelési kényszer olyankor, ha valaki egy »Igazság«-intézetben dolgozik.”