A busójárás se annak köszönheti egyediségét, hogy felkerült az „emberiség szellemi kulturális örökségének reprezentatív listájára”, hanem annak, hogy a mohácsiak a saját örökségüknek tartják. A kulturális világörökség univerzális felfogása bizonytalanná teszi, hogy kik is valójában az örökösök, magát a „hagyatékot” azonban valódi birtokosaitól függetlenül szemlélve veszi leltárba. A tudományos diskurzus igyekszik meghatározni, a kulturális örökségvédelem intézményei pedig igyekeznek standardizálni és határok közé szorítani a definíciók iránt kevés érdeklődést mutató életet, a szabályokra fittyet hányó tavaszt. Pedig
a káoszt nem lehet intézményesíteni, nem lehet olvasószemüvegünk lencséjén át szemügyre venni.
Paradox volta ellenére mégis érthető, hogy az UNESCO meghatározza a hagyomány jellegét, sőt, etikai kódexet is létrehozott: mióta az ünnep robbanásszerűen népszerű lett, az avatatlan tömegek élményturizmusával szemben egyfajta állagmegőrzésre szorul, ami sajnos a formák megkötésével jár. (Azt már az olvasó belátására bízom, mennyiben foglalhatja hiteles értelmezési keretbe a világszerte nemváltást és abortuszt népszerűsítő UNESCO ezt a termékenységvarázsló rítust.)
Az állagmegőrző örökségvédelem mintha idegenkedne a törökűzés témájától, a hagyomány magyar rétegétől, amitől egyáltalában nem kell „megtisztítani” az ókori kultuszokig visszavezethető, szláv és magyar népi hagyományok melegén érlelt sokác népszokást. A mohácsi magyarság magáévá tette, és saját történeti tapasztalataival is hozzájárult a hagyomány gazdagságához. A busójárás hungarikum, így furcsa is lenne, ha éppen onnan hagynánk kikopni a törökűzés üzenetét, ahol történelmének egyik legnagyobb sorscsapása érte Magyarországot.