Az ideális iskola

2018. január 26. 08:38

Útját állja a fejlődésnek néhány múmia, akik jól megélnek az ősi számonkérő tanítási, nevelési módszerekből.

2018. január 26. 08:38
Gyarmathy Éva
HVG

„A legalapvetőbb, kevés kis tananyagnak is csak a felére emlékeznek a gyerekek. (...) A megoldás? Ezer éve ismert: »Hallom, elfelejtem, látom, emlékezem, csinálom, megértem.« (Konfuciusz)

Sőt, a kutatási eredményeken alapuló tanulási piramist látva, mindenki meg tudja mondani, ki tanulhat a legjobban. Persze egyénileg és a tanulnivaló szerint is különbözőek az eredmények, és a tanulás piramisa inkább figyelemfelhívó eszköz és iránymutató arányokat jelez, mint pontos adatokat. (Mielőtt bárki jelezné, hogy nem elég tudományos a piramis.)

A témával foglalkozó nyitott gondolkodású szakemberek tudják, hogy a kulcs a személyre szabott tanítás. Ez megoldható lett volna már évszázaddal ezelőtt is, de most a digitális korszakban mind a módszerek, mind az eszközök, mind a szellemi közeg meglenne a gyakorlatba ültetéshez. Csak a szándék hiányzik. És persze útját állja a fejlődésnek néhány múmia, akik jól megélnek az ősi számonkérő/büntető tanítási, nevelési módszerekből.

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 89 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
2018. január 28. 00:03
Ma egyre inkább kezd sikkessé válni, hogy némelyek attól féltik a tanulókat, hogy a "memoriterekkel" megerőltetik magukat. Az emberi agy kapacitásával foglalkozó hozzáértők szerint az ember az agy kapacitásának állítólag a tíz százalékát sem használja ki. Vigasztalásképpen megemlíteném, hogy Caesar a De bello Gallico-jában arról írt, hogy a (kelta) druida papok több, mint 10 ezer sort tudtak fejből licitálni, ugyanakkor sehol nem lehet arról olvasni, hogy ezeket a papokat idegileg megviselte volna a sok memoriter nyomasztó terhe. :)
A teremburáját
2018. január 27. 17:54
Ami szerinte nem jó: padsorokban ülnek a diákok (hol kellene?), 45 percig egy témára kell figyelni (hazugság!) mindenki egyforma tananyagot tanul (hányfélét kellene?), a diákok érdeklődésétől független a tanítás (s azért ki a hibás?) valódi tapasztalatok helyett tankönyvből tanulnak (miből kellene s hol?) elavult tananyagot tanítanak (ezt ki állapitotta meg s milyen alapon?) a pedagógus előadja a tananyagot (ki kellene előadja, megmagyarázza, megértesse?) dolgozatokkal mérik fel a diákok tudását (azzal is, de egyéni és frontális feleltetéssel, feladat megoldással, stb). Ami meg jó: Kommunikáció, együttműködés, társas helyzetek (nem szórakozóhely az iskola!) Keretek, közösen kialakított szabályok (ja, a tanulók hozzák a szabályokat, hülye tetszik lenni?) Kavalkád, sokféleség (aha, de nem óra alatt, legfeljebb szünetben és iskolai ünnepélyen) Kezdeményezés, a választás lehetősége (most is megvan: vagy tanulsz vagy sem!) Kreativitás, alkotó tevékenység (amikor annak helye van az óra anyagában) Kritikai gondolkodás, értelmezés, saját tudás kialakítása (kit/mit kellene kritizálnia tanórán? s persze mindenki magának tanul, a cikkíró kinek tanult?) Isten őrizzen meg az ilyen oktatóktól, pszichológusoktól!
A teremburáját
2018. január 27. 17:27
Milyen tanítási/nevelési módszer az, amelyben nincs visszacsatolás (feedback)? Az iskolában ezt számonkérésnek/ellenőrzésnek/feleltetésnek/vizsgáztatásnak hívják. Hogy lehetne meggyőződni másként az iskolai munka eredményességéről? Atyaisten, ilyen CV-vel https://hu.wikipedia.org/wiki/Gyarmathy_%C3%89va hogy írhat valaki ennyi marhaságot? Hogy szerezhet doktorátust s habilitálhat valaki, s főleg hogy oktathat egyetemen? S akkor csodálkozunk a tanítványain?
zolka50.50
2018. január 26. 21:40
A szerző is érzi, hogy butul?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!