Azok a többségükben rendkívül unalmas és fantáziátlan emberek, akik az inkorrektségben gondolják meglelni az identitásukat, valójában csak az idomárnak kínálkoznak fel, aki megzabolázhatatlanságra képzi ki őket.
Ebből a nyomokban sem bátor lázadásból akkor válhatna valami több, valami feltételes forradalomszerűség, ha nem az „igazság” rosszul értelmezett és őszintétlen eszményére, hanem egész egyszerűen a rosszindulatra alapoznák, ami – bárhogy is nézzük – az utolsó igazán emberszerű vonásunk. A pozitív gondolkodás propagandája minden tartalmunktól, ellentmondásunktól (de hát nem ugyanaz a kettő?) megfoszt, boldoggá csupaszít bennünket, miközben egyfajta eszkatologikus nekibuzdulással fertőtlenítik az egész kozmoszt, egyszer és mindenkorra felszámolják a melankólia, a cinizmus, a kétely baktériumtelepeit. A vécé peremén sivalkodó kórokozók, akiket elmos a végső, nagy Tisztaság – ez nem csupán egy bugyuta tévéreklám, hanem látomás. A politikában, a médiában, a kultúrában, a magánéletben egy pillanatra sem szünetel a verbális flóraszeptezés.
Ha valakiben annyi merészség lenne, hogy egy árnyalattal kevésbé előremutató nézeteket vall, vagy helyenként megenged magának némi morális kétértelműséget, azzal már-már igazi forradalmi tettet hajtana végre. „Feszegessetek témákat, melyekről senki nem akar hallani. Mutassátok meg a díszlet hátoldalát. Ne tágítsatok a betegségtől, az agóniától, a csúnyaságtól. Beszéljetek a halálról és a feledésről. A féltékenységről, a közömbösségről, a frusztrációról, a szeretethiányról. Legyetek alávalók: igazak lesztek” – írja Michel Houellebecq egy korai szövegében. Megmételyezni a Jóság totalitárius, steril bukolikáját – ha valami, akkor ez lenne a méltó feladat az inkorrektek számára, de hát egyben az a feladat is, amihez értelemszerűen a legkevesebb fogódzót nyújt a környezetünk.
„Nincs semmi különösebb bajom a külföldi vendégmunkásokkal, nem undorítóbbak vagy nyálkásabbak másoknál. Csak azért hozom fel őket, hogy visszataszító legyek, ez minden. Ahogy megesik, hogy olyanokat mondok, hogy maki, nigger, meg bibsi. Szándékosan. Néha hozzáteszem, hogy büdösek. Minél több sértő dolgot mondok, csak hogy felbasszam az emberek agyát. Nem érnek ezek egy fabatkát sem” – ezt már Michel Audiard, a francia film nagy alakja állítja. A forgatókönyvírót nem az sarkallta az inkorrektségre, mert szenvedélyesen szerette volna az igazságot, vagy mert fel akarta venni a küzdelmet egyes kártékony társadalmi tendenciákkal. Nem, Audiard-nak csupán az a szerény vágya volt, hogy a hidrogénbomba vessen véget az emberek világának, ennek a nevetséges komédiázásnak, amit magunk körül tapasztalunk,
és amihez – nem árt leszögezni – magunk is szédületes mennyiségű ripacskodással járulunk hozzá.